۲۵.۱۲.۹۰

مانی پیامبرنقاش پارسی.... اگر زندگی‌ انسان هیچ جنبه انسانی‌ نداشته باشد، فردا روز دیگری نیست


دست نقاش طبیعت صدهزاران رنگ را ....  گونه گونه نقش ریزد مانوی ارژنگ را

مانی پیامبرنقاش پارسی که در مسیحی مشابه او را بنام عیسی و مذهب او "میشا" را "مسیح " نامیده وبا یک کپی ناقص مال خود کردند اعتقاد داشت جسم به وسیله اهریمن و روح به وسیله اهورا مزدا اداره میشود و این آدمی‌ است که انتخاب می‌کند که زندگیش به دست کدام یک از این دو اداره شود، یعنی‌ اگر به دنیای معنوی و روحش بپردازد به اهورا مزدا که مظهر نیکی‌ است اجازه داده است که زندگیش را در دست بگیرد، در نتیجه زندگیش به وسیله اهورا مزدا اداره میشود و به این ترتیب تنها شادی و آرامش نصیبش میشود و اگر به جسم و بدن بپردازد و آنرا بپروراند،، به اهریمن اجازه داده که سرنوشتش را تعیین کند، و درنتیجه زندگیش به وسیله اهریمن اداره میشود، و نهایتاً زندگیش سراسر رنج و سیری ناپذیری نسبت به هر چیزی خواهد بود. ولی‌ با توجه به اینکه بدن آدمی‌ از او جدا نیست، بهترین حالت ایجاد یک تعادل و بالانس بین این دو میباشد.






علاقه مانویان به نوشتن آثار خود همراه با خلاقیت هنری موجب گسترش فنون کتاب‌آرایی، نقاشی، موسیقی و خوشنویسی گردید. پیروان دین مانی که دیناور نامیده می‌شدند در نشر عقاید و خلاقیت‌های ادبی و شاعرانه خود بسیار کوشا بودند و همین باعث بوجود آمدن ادبیات و خط مانوی شد که عمدتا به زبان‌های سریانی، پارسی میانه، پهلوی اشکانی، سغدی، قبطی و چینی بود. آثار مانویان معمولا بر روی چرم یا پاپیروس نوشته می‌شد و نوشته‌ها با رنگ و شکل و طرح تزئین می‌شدند. مانی را بدلیل نگاشتن کتاب ارژنگ که سرتاسر نقاشی بود پیامبر نقاش نیز خوانده‌اند



دین مانی به سرعت نور دنیا گیر شد و مردم زیادی به این دین گرویدند، امروز هم در برخی‌ کتابها از آن به عنوان world religion یا دین دنیا نام برده شده است، اروپایی‌ها ۵۰۰ سال با دین مانی جنگیدند تا آن را به طورِ کلی‌ از بین بردند.
ارژنگ (مانی) نام کتابی است که توسط مانی پیامبر در زمان ساسانیان نگاشته شد. در سراسر این کتاب از نقاشی به جای متن استفاده شده‌است. کهن ترین ارژنگ در تورفان چین بدست آمده‌است. تنها اثری که از مانی بجا مانده در چین پیدا شده است و ایرانیان توانستند پیغمبر راستین خود را از روی آثار باستانی که در چین بدست آمده بشناسند, واگر نه غربی ها تمام تلاش خود را کرده بودند که اثری از آثار مانی برجا نماند و او را بکلی از روی کره زمین پاک کنند تا دین کپی شده شان رسوا نشود . همه چیز این جماعت تقلبی و دروغینه , حال تهوع به آدمی دست میده از این همه خباثت و پلیدی!!!!!!!!!!!!!!


















هیچ نظری موجود نیست: