۲۳.۷.۹۶

کشتن مرغ مینا ..... To Kill a Mockingbird



کشتن مرغ مینا رمانی نوشته هارپر لی، نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۶۰ میلادی است.

وی برای نوشتن این رمان در سال ۱۹۶۴ میلادی، جایزه پولیتزر را بدست آورد. از زمان اولین انتشار تاکنون، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از این کتاب بفروش رفته و به بیش از ۴۰ زبان بین‌المللی ترجمه شده است. تیراژ نخستین چاپ رُمان کشتن مرغ مقلد ۵ هزار نسخه بود. با وجود برخورد با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و نابرابری نژادی، این رمان برای گرما و طنز آن مشهور است. پدر راوی اتیکاس فینچ بعنوان یک قهرمان اخلاقی برای بسیاری از خوانندگان و بعنوان یک مدل از یکپارچگی برای وکلا نشان داده شده است. بعنوان یک رمان گوتیک جنوبی و رمان تربیتی، تم اولیه کشتن مرغ مقلد شامل بیعدالتی نژادی و کشتار بیگناهی است. محققان اشاره کرده‌اند که لی همچنین مسائل مربوط بطبقات اجتماعی، شجاعت، محبت و نقش‌های جنسیتی در جنوب آمریکا را بخوبی بمخاطب منتقل کرده است.

هارپر لی از مرغ مقلد بعنوان نماد معصومیت استفاده کرده‌است.
رمان کشتن مرغ مقلد از زبان دختری بنام اسکات فینچ روایت میشود که دختر وکیل سپیدپوستی بنام اتیکاس فینچ است که دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون را که به اتهام ناروای تجاوز بیک دختر سپیدپوست در در شهر کوچکی بنام مِیکوم، آلاباما محاکمه می‌شود، بعهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان، مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند. اتیکاس فینچ، وکیلی انسان‌دوست، جسور و شجاع و پدری مهربان و دوست‌داشتنی است. او با قدرت و بیباکی از عدالت و انسانیت دفاع میکند و در مقابل تعصب، نفرت و خشونت نژادی و ریاکاری مردم می‌ایستد. تم اصلی رمان، معصومیت و قربانی‌شدن آن در برابر بیعدالتی و تعصب نژادی است و عنوان آن برگرفته از صحنه‌ای است که در آن اتیکاس یک تفنگ بادی‌ بعنوان هدیهٔ کریسمس برای فرزندانش میخرد و از آنها میخواهد که بخاطر داشته باشند که هیچگاه بمرغ مینا (مقلد) شلیک نکنند، چون کشتن مرغ مینا «گناه» است.

در سال ۱۹۶۲ میلادی، رابرت مولیگان فیلمی را با همین نام از روی آن ساخت. در نظرخواهی‌های عمومی، همواره از فیلم کشتن مرغ مقلد بعنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده میشود.



















هیچ نظری موجود نیست: