۲۹.۷.۹۶

دارک نت Darknet


پیش از اینکه به تعریف دارک نت و یا شبکه اینترنتی مخفی‌ بپردازم، این نکته را باید متذکر شد که آنچه که در امپراتوری رسانه‌ای غربی، منتشر و همگانی میگردد، حتما و حتما پیش از این تحت کنترل درآمده است. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید تا رستگار شوید.

دارک نت یک سیستم حفظ اطلاعات شخصی‌ و خصوصی است که در گردشگری‌هایی‌ که شخص در اینترنت دارد، سرپوش میگذارد و هر کسی‌ نمیتواند شخص را ردّ یابی‌ کرده و مثلا از جایگاه و مکانی که به اینترنت متصل شده خبر یابد، و یا به شماره شناسنامه کامپیوترش(IP) که کاملا منحصر بفرد است، دست یافته و در نتیجه از تمامی اطلاعات شخصی‌ که در کامپیوتریش قرار داده آگاهی‌ یابد. این سیستم ابتدا از طرف برخی‌ جوانان باهوش اختراع شد تا حریم خصوصی آنان را حفظ نماید چرا که دولت آمریکا همه جا سرک میکشد و هم چیز را تحت کنترل دارد. پس از مدتی‌ دست اندرکاران سیستم مخوف آمریکا به این فناوری دست یافته ضمن اینکه مخترعین و سازندگان اصلی‌ را یا دستگیر و نابود کرده و یا آنان را بخدمت گرفتند، خود از آن برای اهداف دولتی استفاده نمودند. پس از مدتی‌ که دست زیاد شد و این فناوری در دسترس خیلی‌‌ها قرار گرفت( چینی‌ ها، روس ها، ‌اروپایی ها) دولت آمریکا خود به فناوری پیشرفته تر مجهز گردید و این فناوری بنام دارک نت جنبه تجاری پیدا کرده و در دسترس خوشباوران و پولدار‌ها و شرکت‌های تجاری که حاضر بودند برای حفاظت از اطلاعات خود مبالغ هنگفتی بپردازند، قرار گرفت. تا بدین ترتیب اطلاعات خصوصی آنان محفوظ بماند. این شبکه ممکن است که دست غیر خودی‌ها و هر کسی‌ که تازه هکر شده را از اطلاعات شخصی‌ کوتاه کند، ولی‌ مطمئنا جلو آنانی‌ که باید بدانند، را نمیتواند بگیرد، و از ما بهتران، همچنان بهر اطلاعاتی دست خواهند یافت.


اما آنچه که در تعریف از دارک نت در اینترنت پارسی نوشته شده بشرح زیر است:

دارک نت شبکه‌ای شخصی و پوشیده است که ارتباطات آن فقط بصورت ارتباط یک زوج معتمد یعنی کاربر به کاربر (دوست به دوست) یا (F2F) است که از پروتکل‌ها و پورت‌های غیر استاندارد استفاده می‌کند.
دارک نت‌ها متمایز از دیگر شبکه‌های رایج کاربر به کاربر هستند بطوری که اشتراک گذاری به صورت anonymous (مخفی بودن آدرس IP) است.
دارک نت به طور گسترده‌ای پذیرفته شد و توسط رسانه‌های بزرگ از جمله Rolling Stone و Wired بکار گرفته شد.


برای دسترسی بسرویس‌ها و سایت‌هایی که خدمات خود را در دارک نت ارائه می‌دهند از وبسایت‌های فهرست وب همچون هیدن ویکی می‌توان استفاده کرد. دارک نت می‌تواند استفاده‌های مختلفی داشته باشد از جمله:

-نگرانی‌های حریم خصوصی یا ترساندن توسط مخالفان سیاسی.
-برای انتشار دستاوردهای مجرمانه.
-برای اشتراک فایل‌های صوتی و تصویری (اغلب فایل‌هایی که قانون کپی رایت از آن‌ها حمایت می‌کند).

دارک نت در دهه ۱۹۷۰ در اصل برای تعیین شبکه‌های مجزا از آرپانت برای اهداف امنیتی ابداع شد. دارک نت‌ها می‌توانند از ARPANET دیتا دریافت کنند اما آدرس‌هایی دارند که در لیست‌های شبکه دیده نمی‌شوند و به پینگ‌ها و سوالات دیگر جواب نمی‌دهند.
دارک نت مورد پذیرش کسانی که نشریه "The Darknet and the Future of Content Distribution" را دنبال می‌کردند واقع شد. در سال ۲۰۰۲ مقاله‌ای توسط چهار کارمند Microsoft به نام‌های Peter Biddle, Paul England, Marcus Peinado و Bryan Willman نوشته شد که شامل مفاهیم زیر بودند:
ایده دارک نت بر اساس سه فرض شکل گرفته است:

هر موضوعی که به طور گسترده انتشار داده شده باشد، به صورت یک فرم قابل کپی شدن در دسترس بخشی از کاربران قرار خواهد گرفت.
کاربران در صورت امکان و در صورت تمایل موضوع مورد نظر را کپی می‌کنند.
کاربران از طریق کانال‌های با پهنای باند بالا متصل شده‌اند.
دارک نت بر اساس فرض ۱ یک شبکه توزیع شده است که از تزریق موضوعات بوجود می‌آید و براساس فرض‌های ۲ و۳ انتشار این موضوعات.
پژوهشگران مایکروسافت راجع به این بحث می‌کردند که وجود دارک نت اولین مانع پیشرفت فناوری‌های کارآمد DRM بود.
اصطلاح دارک نت می‌تواند برای توصیف همه سایت‌های غیر تجاری اینترنت مورد استفاده قرار گیرد.
این کلمه همچنین برای ارجاع به همه ارتباطات و فناوری‌های زیرزمینی، به خصوص مواردی که مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی است، استفاده می‌شود.

اصطلاحات:
در هنگام توضیح شبکه اشتراک فایل، اصطلاح دارک نت معمولاً به عنوان مترادفی برای Friend to Friend استفاده می‌شود که هر دو، شبکه‌ای را توصیف می‌کنند که ارتباط مستقیم فقط بین دو دوست مورد اعتماد برقرار می‌شود.
گسترده‌ترین شبکه‌های اشتراک فایل غیر دارک نتی مثل بیت‌تورنت، یک شبکه Friend to Friend نیست چرا که کاربران می‌توانند با هر کس دیگری در شبکه ارتباط برقرار کنند.

نرم‌افزارها:
-Freenet یک دارک نت محبوب است که از نسخه ۰٫۷ می‌تواند بعنوان یک "opennet" (قابل اتصال به کاربران غیر معتمد) اجرا شود.
-گنونت یک دارک نت معروف است اگر گزینه "توپولوژی F2F" فعال باشد.
-Retroshare بطور پیش فرض به عنوان دارک نت اجرا می‌شود تا انتقال فایل‌ها به صورت anonymous انجام دهد در صورتی که قابلیت‌های DHT و Discovery غیرفعال باشند.
-Syndie نرم‌افزاری است که برای انتشار انجمن‌های توزیع یافته در تعداد زیادی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یادآوری می‌کنم که امروزه:
-جدید‌ترین دارک نت ابزاری بنام هورنت میباشد (Hornet) که از طریق این میتوانید به یک فایل PDF دسترسی پیدا کنید که در آن مقاله‌ای در مورد هورنت نوشته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: