۱۵.۶.۹۶

مارک گودیو .... Mark Goudeau


مارک گودیو (متولد ۶ سپتامبر ۱۹۶۴) یک قاتل سریالی و جنایتکار زنجیره‌ای آمریکایی است. گودیو مسئول یکی از دو سری قتل‌های همینجوری و بدون انگیزه خاص ، اتفاق افتاده در استان فونیکس آمریکا است (یکی دیگر به تیرانداز سریالی معروف است ) که از اوت ۲۰۰۵ تا ژوئن ۲۰۰۶ منطقه متروی فونیکس را تحت ترور قرار داده و بومیان این منطقه را تا سر حد مرگ هراسان نموده است. بمدت دو سال در جنوب فونیکس وحشت برقرار بود. چرا که دو یا چند قاتل سریالی همزمان دست بکشتار زده بودند. مارک گودیو یکی‌ از آنان بود.
گودیو اولین بار بجرم تجاوز به یک دختر بچه ۱۲ ساله دستگیر شد. سپس بازرسان شروع به تحقیقات بیشتر در مورد او کردند و پس از چندی دریافتند که او در واقع اقدام به یکسری قتل و سرقت مسلحانه و آدم ربایی در منطقه فونیکس کرده است. او در بهار سال ۲۰۰۶ از طرف پلیس فونیکس بعنوان قاتل سریالی و جزً (Baseline Killer) منطقه معرفی‌ شد.

گودیو در سال ۱۹۶۴ در فینیکس، آریزونا متولد شد. والدین او، ویلی، فروشنده و تعمیرکار خودرو و آلبرتا، یک خدمتکار بودند که بجز مارک، ۱۲ کودک دیگر هم داشتند. این دو بعد‌ها از هم جدا شده و طلاق گرفتند.
پدر او الکلی و بشدت بداخلاق بود و مادرش، آلبرتا در سال ۱۹۷۶، هنگامی که مارک دوازده ساله بود، مرد.
گودیو به دبیرستان کورونا دل سول بالا در، آریزونا رفت. او در ورزش خوب بود و برای تیم فوتبال مدرسه بازی میکرد ولی‌ بدلیل فقر نتوانست دبیرستان را ادامه داده و بیرون آمد.

در ۷ نوامبر ۱۹۸۲، او و یکی‌ از برادرانش بجرم تجاوز بیک زن جوان دستگیر شدند، اما بدلیل نبود مدرک کافی‌ آزاد گشتند.
در سال ۱۹۸۷ بجرم نقض حریم شخصی‌ و و رانندگی در حال مستی دستگیر شد. در اوت ۱۹۸۹، او را بجرم ربودن و تجاوز وحشیانه بیک زن بازداشت کردند. او ادعا کرد که با زن رابطه جنسی‌ داشته و تجاوز خشونت آمیز کار دو مرد دیگرست و او بیگناه است
او به پانزده سال برای آدم ربایی و ۲۱ سال برای سرقت در سال ۱۹۹۰ محکوم شد. گودیو پس از تنها ۱۳ سال زندان ، در سال ۲۰۰۴ از زندان آزاد شدو همراه همسرش وندی کرر (wendy Carr) بخانه‌ای نزدیک بمنطقه جنایت بیس لاین (baseline) فونیکس اسکان گزید.
اگرچه همسایگانش از گذشته او خبر داشتند، ولی‌ مورد علاقه و احترام آنان بود. چرا که بنظر میرسید از خلافکاری دست برداشته و آدم شده است. بویژه که بعنوان یک کارمند ساختمانی برای یک شرکت بنام SelectBuild کار میکرد و بنظر سربراه میآمد. غافل از اینکه پایه قتلهای سریالی او از همین مقطع ریخته شد. و بعد‌ها لقب Baseline Killer از همینجا بر روی او نهاده شد.

اولین جنایت او بعنوان Baseline Killer در ۶ اوت ۲۰۰۵ بوقوع پیوست. او سه دختر نوجوان را ربوده و به پشت یک کلیسا برد و پس از تجاوز وحشیانه دو تن از آنها را بقتل رساند.

اعتقاد بر این است که او قتل بعدی خود را یک ماه بعد انجام داده است. ولی‌ آنچه که مسلم است او طی یازده ماه بعد، مرتکب چندین سرقت، تجاوز جنسی و هشت قتل اضافی شد.
در ۷ سپتامبر ۲۰۰۶، پلیس فونیکس اعلام کرد که یک مظنون را، گودیو، برای تجاوز به دو دختر که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۵ رخ داده بود، شناسایی و دستگیر کرده و این جنایت را جز جنایت‌های BaselKiller میداند.

پلیس فونیکس، گودیو را با کمک آزمایش DNA مجرم شناخته و برای ۱۹ مورد جنایت اثبات شده به ۴۳۸ سال حبس محکوم کرد.
در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱، گودیو به اتهام قتل‌های سریالی و سایر اتهامات مربوط به آن، و آدم ربایی، محکوم شد.

در ماه نوامبر ۲۰۱۱، او به اعدام محکوم شد و در حال حاضر در بخش منتظرین اعدام در مجتمع زندان آریزونا نگهداری میشود.

دوستان و خانواده او قویا اعتقاد دارند که او بیگناه است و از او در این رابطه دفاع کرده و اصرار می‌ورزند که پلیس فینیکس مرد بیگناهی را دستگیر و محکوم کرده است. برخی از آنها حتی پا را فراتر نهاده و معتقدند که تمامی پرونده توسط پلیس ساخته و پرداخته شده است.
وندی کرر همسر گودیو از آنزمان تا کنون یک وبسایت را برای حفظ بیگناهی شوهر خود، بکار انداخته و شدیدا در جهت جلب حمایت مردم در جهت لغو حکم اعدام فعالیت می‌کند.







مارک گودیو و همسرش
وندی کرر




روزنامه همشهری در این رابطه می‌نویسد:

مردم دیگر عصرها و شب‌ها برای قدم زدن از خانه‌های خود خارج نمی شدند. کارمندان و کارگران زمانی که کار تعطیل می شد برای رفتن به پارکینگ بصورت دسته جمعی حرکت می کردند و والدین اجازه نمی دادند که فرزندانشان از جلوی چشم آنها دور شوند.
ترس و پارانویا بر فضای شهر حکمرانی میکرد چرا که براساس گزارشهای پلیس نه یک قاتل ، بلکه دو قاتل سریالی در شهر فونیکس مشغول کشتن قربانیان تصادفی خود در خیابان‌های تاریک بودند. گزارش‌ها یازده قتل را تایید می کرد.
زن بیست و پنج ساله‌ای می گفت: «من می ترسم » این زن با فرزند شش ماهه‌اش در مرکز فونیکس بتنهایی زندگی میکرد، محل زندگی او خیلی نزدیک محل رخ دادن چندین قتل بود. او میگفت: «نمیدانم چطور باید از خود دفاع کنم. نمی دانم زمانی اگر اتفاقی بیافتد چطور باید از خود و دخترم دفاع کنم .»
جدا از یازده قتل، در شانزده مورد هم افرادی مورد حمله قرار گرفته و مجروح شدند. پلیس حمله‌ها را بدلیل تصادفی بودن میان آنها و عدم وجود هیچ رابطه مشخصی میان افراد مورد حمله واقع شده و محل حملات آنرا با مساله تک تیرانداز سال ۲۰۰۲ واشنگتن مقایسه میکرد . بسیاری از افرادی که به آنها تیراندازی شده بود از پشت سر و در حال دوچرخه سواری مورد اصابت قرار گرفته بودند. بیک نفر درحالیکه مشغول شستن اتومبیل خود بود تیراندازی شده و یکنفر هم در حالی که روی صندلی در ایستگاه اتوبوس نشسته بود مورد اصابت قرار گرفته بود .
شش قتلها به قاتل اصلی نسبت داده شده بود . براساس اظهارات پلیس، قاتل قوی هیکل است . معمولا لباسهای کهنه و شبیه لباس کارگران میپوشد و یک کلاه ماهیگیری بر سرش میگذارد و همیشه بعد از غروب آفتاب آفتابی میشود. پنج تا از شش طعمه او زن بوده اند.
گرچه جزییات کامل قتلها اعلام نشده بود اما آنگونه که در رسانه ها مطرح شد هر قتل با چندین شلیک صورت میگرفته. دومین قاتل مظنون با نام «تیرانداز سریالی » نامگذاری شده است . به این قاتل کشتن پنج تن ارتباط داده شده بود . براساس گفته های ماموران پلیس این قاتل معمولا برای مدتی طولانی طعمه های خود را زیر نظر میگرفته و سپس اقدام بشلیک به آنها، آنهم بصورت سریالی میکرد. اکثر کسانی که به آنها شلیک شده سوار دوچرخه یا سوار بر اسکیت بوده اند. قتلها در این مورد دیروقت شب یا در ساعات اولیه صبح رخ داده بود. از میان کسانی که این فرد به آنها شلیک کرده شش نفر جان سالم بدر برده اند.
فونیکس یکی از شهرهای جرم خیز ایالات متحده است و براساس آمار پلیس در این شهر هر ۳۸ ساعت یک قتل اتفاق می افتد. در جمعیت این شهر ۱,۵ میلیون تنه است . پلیس فدرال ایالت دو پرونده ویژه جداگانه برای این موارد باز کرده بود که ۱۲۰ مامور پلیس در آن مشغول بکار بودند. بیش از صد هزار دلار برای خرید و جمع آوری اطلاعات هزینه شده بود و یک جایزه دویست هزار دلاری هم برای ارایه اطلاعات که منجر بدستگیری افراد قاتل شود اعلام شد.


گروهبان اندی هیل ، سخنگوی پلیس میگفت: «ما می دانیم که در مسابقه با زمان قرار داریم . تمام هدف ما این است که نگذاریم فرد دیگری قربانی شود.»
آخرین قتل حدود ساعت ۳۰:۹ شب بیست ونهم ژوئن رخ داده بود. زمانیکه کارمن میراندای ۳۷ ساله احتمالا توسط قاتل درحالیکه در انتظار شسته شدن ماشینش در یک کارواش بود کشته شد. دیوبارنز افسر جرمشناس میگفت: "این یک قتل کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده بود، یک فیلم ویدیویی از محل حادثه هست که نشان میدهد کل حمله تنها چند ثانیه طول کشیده بود."
دو مقتول دیگر این قاتل لیلیانا سانچز کابررا بیست ساله و جرج جو بیست و سه ساله شب پانزدهم مارس پس از آنکه رستوران محل کار خود را باهم ترک کردند و سپس از هم جدا شدند در فاصله یازده کیلومتر و در مسافت یک کیلومتر مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند. مادر لیلیانا سانچز میگفت: « نمی توانم باور کنم . آزار دختر من بهیچ کس نرسیده بود، من هرلحظه بفکر او هستم، وقتی میخواهم آشپزی کنم نمی توانم پزا هایی را که دوست داشت بپزم، هربار که میخوابم هم خواب او را میبینم .»
بر اساس اطلاعات پلیس و حدسیات ماموران ، قاتل قتل‌های خود را از ماه آگوست آغاز کرده بود . او در آغاز اقدام به آزار جنسی و دزدی میکرد و سپس طعمه‌ها را میکشت اما در موارد آخر اقدام بدزدی نکرده بود .
تیرانداز سریالی هم کار خود را از ماه مه ۲۰۰۵ آغاز کرده بود. جالب اینکه او در اولین تیراندازی که به او انتساب داده شده بود یک مرد را مجروح کرده اما یک اسب ، یک سگ و یک گربه را کشته بود . در میان افرادی که این قاتل به آنها شلیک کرده است همه بجز یک تن مرد بوده اند.
جک هاریس ، افسر ارشد پرونده در مورد انتقاداتی که از عملکرد پلیس در مورد این پرونده می شد میگفت: "ما در دل سه میلیون انسان بودیم و در میان آنها دنبال دو تن مظنون میگشتیم که اصلا نمیدانستیم چه شکلی بودند یا چه خصوصیاتی داشتند. وقتی اطلاعات ما فوق العاده ناچیز است چگونه باید کسی را بازداشت کنیم ؟"

یک سال بعد...

مارک گودیو قاتل سریالی فونیکس سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی پس از تحقیقات گسترده پلیس درحالی دستگیر شد که بشدت بر بیگناهی خود اصرار داشت.

مارک گودیو ۴۷ ساله متهم به ۱۳ مورد حمله به مجموعا ۳۳ تن‌ در یک دوره زمانی ۱۳ ماهه از ماه اوت سال ۲۰۰۵ میلادی است.
۵۸ مورد اتهام دیگر نیز به گودیو وارد شده است که شامل تجاوز، آدم ربایی، سرقت مسلحانه و کودک آزاری است.

وی پیشتر به اتهام تجاوز بدو خواهر که یکی از آنها شش ماهه باردار بوده است در یکی از پارک‌های فونیکس ، بتحمل ۴۳۸ سال زندان محکوم شده بود. بازپرسان می گویند مارک گودیو در ششم ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی بدو دختر ۱۳ ساله تجاوز کرد و نخستین مورد قتل خود را یکماه بعد با کشتن یک دختر ۱۹ ساله مرتکب شد. بگفته آنها، آخرین مورد قتل این قاتل زنجیره‌ای در تاریخ بیست و نهم ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی بوده که طی آن یک زن ۳۷ ساله و مادر دو فرزند را پس از ربودن از یک کارواش، بیرحمانه بقتل رساند. منابع دادگاهی فونیکس میگویند در دوره محاکمه پنج ماهه گودیو از آزمایش‌های دی ان‌ای برای اثبات جرایم استفاده شده است و یک گروه ویژه ۲۵۰ نفره بر روز پرونده جرایم وی کار کردند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز یک قاتل زنجیره‌ای دیگر بنام "دال هوسنر" به اتهام ارتکاب شش فقره قتل در همین منطقه مجرم شناخته و بمرگ محکوم شد.
"سام دایتمن" همدست وی نیز بمشارکت در دو فقره قتل اعتراف کرد و بحبس ابد محکوم شد.



Mark Goudeau speaks to jurors

هیچ نظری موجود نیست: