۲.۷.۹۶

دورتیا هلن پوانته ...... Dorothea Helen Puente


دورتیا هلن پوانته (۹ ژانویه ۱۹۲۹ - ۲۷ مارس ۲۰۱۱) یک قاتل سریالی و یک جنایتکار زنجیره‌ای زن آمریکایی است.

این زن تبهکار در ساکرامنتو کالیفرنیا و در سال ۱۹۸۰ بنیاد نیکوکاری را تاسیس کرد که بظاهر هدف آن کمک به افراد مسن، معتاد، بیماران روانی‌، بیسرپرست‌ها و افراد ذلیل جامعه بود. وی از این به بعد تا سالی‌ که دستگیر شد بیش از ۱۰۰ امریکایی از ضعیفترین قشر جامعه را با هدف کمک و در اصل برای بدست آوردن پول بیمه‌ و مال آنان (چک سوسیال سکیوریتی) افراد را بخانه اش کشانده و بیرحمانه کشتار کرده و مال آنان را تصاحب نمود. دورتیا به اتهام ارتکاب ۹ قتل دستگیر و از سوی قضات به حبس ابد بدون امکان عفو محکوم شد و در سنّ ۸۲ سالگی در زندان جان باخت.

روزنامه‌ها او را با لقب میزبان خانه مرگ "Death House Landlady" نامگذاری کرده بودند.
این زن که یکی‌ از مخوف‌ترین قاتل‌های سریالی آمریکا در دهه‌های اخیر شناخته شده است، درحالی در زندان جان باخت که با وجود کشف اجساد ۹ تن‌ در اطراف خانه‌اش، در تمامی مراحل محاکمه‌اش ادعا می‌کرد که هرگز کسیرا بقتل نرسانده است.
دورتیا هلن پوانته در تاریخ ۹ ژانویه ۱۹۲۹ در ردلندس کالیفرنیا از پدر و مادری بنام‌های Trudy Mae و Jesse James Gray متولد شد.

پدر او در سال ۱۹۳۷ هنگامی که دورتا هشت ساله بود از بیماری سل درگذشت و سال پس از آن، مادرش را در یک تصادف از دست داد. او را بدلیل بیکسی به یتیم خانه فرستادند.

در سال ۱۹۴۵، پوانته برای اولین بار در سن ۱۶ سالگی با یک سرباز تازه از جنگ جهانی‌ دوم برگشته، بنام فرد مک فویل، ازدواج کرد.

پوانته دو دختر را در بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ بدنیا آورد ولی‌ هر دو آنها را بدیگران بخشید. او در سال ۱۹۴۸ دوباره باردار شد، اما سقط جنین کرد. در اواخر سال ۱۹۴۸ شوهرش مک فویل او را ترک کرد.
پونته یکسال بخاطر جعل چک محکوم بزندان شد. پس از شش ماه از زندان آزاد واز مردی که تنها یکشب با او خوابیده بود، دوباره باردار گشت و دوباره کودک دختر خود را بدیگران داد.
پوانته در سال ۱۹۵۲ با یک سوئدی بنام اکسل یوهانسون ازدواج کرد، و ۱۴ سال در این ازدواج شوربخت ماند.

در سال ۱۹۶۰ او برای داشتن و مدیریت یک فاحشه خانه بازداشت شد و ۹۰ روز را در زندان ساکرامنتو گذراند.

پس از آزادی از زندان دوباره بخاطر اوباشگری بازداشت شد، و ۹۰ روز دیگر بزندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان او دیگر بیک خلافکار حرفه‌ای تبدیل شده بودکه در طول زمان خلافکاریهایش جدی تر میشد.

او مدتی‌ بعنوان بهیار، مراقبت از معلولان و سالمندان را در خانه‌های شخصی بعهده گرفت. و مدتی‌ کوتاهی هم مدیریت خوابگاه‌ها ی بیخان و مان‌ها را بردوش داشت.
پوانته در سال ۱۹۶۶ یوهانسون را طلاق داد و با روبرتو پوانته، که ۱۹ سال از وی کم سنّ تر بود در مکزیکو سیتی، ازدواج کرد. و از اینجا صاحب نام پوانته شد. این ازدواج دو سال طول کشید. و از این ازدواج او صاحب یک آپارتمان سه طبقه شد.

پوانته برای چهارمین بار در سال ۱۹۷۶ به مردی به نام پدرو مونتالوو، که یک الکلی خشن بود، ازدواج کرد.

این ازدواج تنها چند ماه طول کشید ولی‌ پوانته از این پس دنبال مردان مسن تر که حقوق دولتی داشتند می‌گشت. او این مردان را میافت، امضای آنان را جعل میکرد و حقوق دولتی آنان را از آن خود میکرد. پس از مدتی‌ دستگیر شد و به اتهام ۳۴ مورد کلاه برداری و جعل امضا محاکمه گشت.
پس از آن پوانته شروع به اجاره دادن اتاق‌های آپارتمان خود به افراد مسن، معتادان، معلولین ذهنی‌ و کسانی‌ که از دولت حقوق ماهیانه میگرفتند کرد. او اینگونه افراد را به خانه خود آورده، پس از مدت کوتاهی سرشان را زیر آب میکرد و از آن به بعد با جعل امضای آنان حقوقی را که ماهیانه دولت به آنها میداد، میگرفت.

پیگیری جنایت‌های این زن تبهکار از سال ۱۹۸۸ و هنگامی آغاز شد که یکی از ماموران تامین اجتماعی متوجه ناپدید شدن یک مرد عقب افتاده ذهنی شد که از مدتی قبل با دورتا زندگی می‌کرد. او که به موضوع مشکوک شده بود بسرعت ماجرا را به پلیس اطلاع داد و تحقیقات آغاز شد.


در جریان تحقیقات مشخص شد که این زن بعد از آنکه افراد بیمار روانی یا افراد معتاد به الکل و مواد‌مخدر را - قاضی دادگاه آنها را افراد سایه نامید - شناسایی می‌کرد آنها را بخانه خود می‌آورد و بعد از قتل آنها از پولی که سازمان‌های تامین اجتماعی به آنها می‌دادند سوءاستفاده می‌کرد. اگر چه هیچ شاهدی درباره چگونگی قتل‌ها وجود نداشت اما قضات دادگاه او را یکی از خونسردترین و مخوف‌ترین قاتلان سریالی آمریکا نامیدند.

در جلسه محاکمه دادستان کالیفرنیا درباره شگرد این زن برای قتل‌ها گفت: او برای کشتن قربانیانش به آنها دارو تزریق می‌کرد و وقتی آنها بیهوش می‌شدند آنها را بقتل می‌رساند و سپس از پول‌ها و حقوق مربوط به تامین اجتماعی آنها استفاده می‌کرد و از این راه ۸۷ هزار دلار در مدت چند سال بدست آورد.

زن تبهکار در سال ۱۹۸۸ و هنگامی در فرودگاه لس‌آنجلس دستگیر شد که بعد از اطلاع از کشف اجساد در نزدیکی خانه‌اش قصد داشت با پروازی از کشور خارج شود اما درحالی‌که تصاویر وی در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد مردی او را در یک رستوران شناخت و موضوع را به پلیس اطلاع داد. در جلسات محاکمه، زن قاتل ارتکاب قتل‌ها را رد و ادعا کرد که تمامی قربانیان بمرگ طبیعی مرده‌اند و تنها اشتباه او این بوده که از حقوق تامین اجتماعی آنها استفاده می‌کرده است.

در جلسه دادگاه، وکیل مدافع وی نیز گفت که پوانته قربانی دوران کودکی پرمشقت و فقر و نکبت خود شده است، او در خانواده‌ای زندگی می‌کرد که ۱۸ فرزند داشت. به گفته وکیل، پدر و مادر وی هر دو الکلی بودند و در خانه‌ای در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کردند.
مادرش وقتی که او فقط ۱۰ سال داشت مرد و بعد از آن بود که حال پدرش بدتر شد. او بارها اسلحه‌اش را روی سرش گذاشته و بچه‌ها را تهدید کرده بود که خودش را با شلیک گلوله می‌کشد.

ماجرای جنایت‌های این زن مخوف و خصوصا موضوع وحشتناک سوزاندن اجساد قربانیانش در حیاط خانه خود در ساکرامنتو، بحدی غیرقابل باور بود که ده‌ها خبرنگار از کشورهای مختلف دنیا بعد از دستگیری وی، با حضور در دادگاه، جلسه محاکمه او را گزارش کردند و این زن در مدت کوتاهی در دهه ۹۰ به یکی از مشهورترین زنان قاتل سریالی جهان تبدیل شد.

او در آن زمان، به اتهام ۹ قتل محاکمه شد، چرا که کارآگاهان جنایی پلیس ابتدا اجساد ۷ قربانی را در اطراف خانه وی کشف کردند و مدتی بعد هم اجساد ۲ قربانی دیگر که یکی از آنها نامزد سابق وی بود را در جعبه‌ای در رودخانه ساکرامنتو پیدا کردند. بعد از پیدا شدن اجساد، بازجویی از زن تبهکار ادامه یافت اما وی منکر ارتکاب قتل‌ها می‌شد و با خونسردی به سؤالات بازجویان جواب می‌داد و به این ترتیب ماموران پلیس به اجساد دیگری دست پیدا نکردند. محاکمه پوانته ۵ ماه بطول انجامید و سرانجام در سال ۱۹۹۳، قضات دادگاه قتل ۶ تن‌ توسط وی را اثبات کردند.

وکیل او گفت که موکلش بارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و برای همین از مردها متنفر بوده است. بعد از انجام محاکمه، پوانته تبهکار بحبس ابد محکوم شد اما در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۱ در زندان چوچیلا در سن ۸۲ سالگی بمرگ طبیعی فوت کرد.



















هیچ نظری موجود نیست: