۵.۶.۹۶

پروژه جنیفر سال ١٩٦٨ .... Project Azorian -Jennifer


چگونگی‌ دستیابی آمریکایی‌ها به تکنولوژی ساخت موشک و زیر دریائی اتمی‌.

پروژه ازرین Azorian (که "جنیفر" هم نامیده میشود) یک پروژه تحقیقاتی مرکز اطلاعات آمریکا (CIA) بود که برای بازیافت زیردریایی K-۱۲۹ شوروی سابق از بستر اقیانوس آرام در سال ۱۹۷۴، با استفاده از کشتی هوس گلمر (Hughes Glomar Explorer) طراحی‌ شد.
فرو رفتن و غرق شدن یک زیر دریائی اتمی‌ اتحاد جماهیر شوروی سابق، ک-۱۲۹، که در سال ۱۹۶۸ و در حدود ۱۵۶۰ مایل دریایی (۲۸۹۰ کیلومتر) در شمال غربی هاوایی رخ داد، باعث طراحی‌ پروژه ازرین که یکی‌ از پیچیده ترین، گران و پنهانی‌ترین عملیات اطلاعاتی جنگ سرد بود، شد. این پروژه در حدود ۸۰۰ میلیون دلار آن زمان که برابر با ۳.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ است، خرج برداشته بود.

یک زیردریایی اتمی شوروی پس از انفجار بدلیلی‌ نامعلوم، در آب‌های بین المللی در نزدیک جزیره‌ (هاوایی) غرق گردید. پس از چند ماه جستجوهای بیهوده توسط کشتی های شوروی، شوروی نتوانست این زیردریایی خود را که در عمق ٥٠٠٠ متری دریا قرار داشت، بیرون بکشد، چرا که گمان میرفت که تیم نجات از طرف امریکایی‌ها ولی‌ بعنوان دزدان دریائی مورد حمله قرار گرفته و کشتار گردد. اما وزارت اطلاعات و امنیت آمریکا، سی. آی.‌ای که موقعیت زیردریایی را میدانست یک عملیات را بنام "اشد محرم" براه انداخت. هدف از این عملیات بیرون کشیدن زیردریایی مذکور از آب و همچنان دستیابی به تکنالوژی و سوخت اتمی‌ بود که شوروی آن را در زیر دریائی اتمی‌ خود بکار برده بود. بهمین منظور در سال ١٩٧٢ کار ساختن یک کشتی نجات که ١٨٩ متر طول داشت آغاز گردید. ظاهراَ هدف از ساخت کشتی مذکور شکستن مکانیزم بستر دریا خوانده میشد. پس از دو سال سی. آی. اِی موفق گردید تا بخش جلویی زیردریایی مذکور را که دارای سلاح اتمی و اسناد مهم نیز بود، از آب بیرون بکشد.




یک کشتی/زیر دریائی بنام جی‌اس‌اف اکسپلور ( GSF Explorer) به طول آن ۶۱۹ فوت (۱۸۹ متر) در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. این زیردریایی علاوه بر یک اهرم و بازوی الکتریکی بسیار قوی، از تجهیزات بسیار پیشرفته زمان خود برخوردار بود. عملیات بازیابی با عنوان تحقیقات شناسایی کف اقیانوس، بطور مخفیانه (در آبهای بین المللی) حدود شش سال بعد آغاز شد. آمریکایی‌ها با تلاش بسیار به یک موشک با کلاهک اتمی‌ شوروی که در زیر دریائی غرق شده، تعبیه شده بود، به نام R-۲۱ ، دست یافته و آنرا بیرون کشیدند.

ولی‌ عملیات بیرون کشیدن زیر دریائی شوروی، پس از شکست اهرم و بازوی الکتریکی کشتی‌جی‌اس‌اف اکسپلور شکست خورده و دو سوم زیر دریائی دوباره بکف اقیانوس آرام باز گشت. و باعث از بین رفتن بخش مهم زیردریایی شد. بااینحال امریکایی‌ها به اسناد و تجهیزات بسیار پیشرفته آنزمان دست یافته و تجهیزات رمزنگاری اتحاد جماهیر شوروی را بیرون کشیده و با تلاش بسیار مدارکی که سالها در کف دریا مانده بود را باز سازی نمودند. مواد بازیافتی شامل سه موشک هسته ای، دو اژدر هسته ای، دستگاه کد گذاری کشتی و کتاب های مختلف بود.

و تازه پس از آن است که برای اولین بار امریکایی‌ها و ‌اروپایی‌ها به تکنولوژی ساخت زیر دریائی‌ها و موشک‌های اتمی‌ دست یافته و آنها را ساختند.





Soviet_ballistic_missile_submarine_K-129
زیردریایی کی-۱۲۹ (۱۹۶۰) ( Soviet submarine K-129 (1960)) زیردریایی اتمی شوروی بود که طول آن ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) بود. این زیردریایی در سال ۱۹۵۷ ساخته شد.









هیچ نظری موجود نیست: