۱۸.۴.۹۶

میمون شبگرد هندی ........ Tarsius pumilus


تارسیر یا تارسیه (Tarsier) یا میمون شبگرد هندی حیوانی کوچک با چشمان بسیار بزرگ است. هر کدام از چشمان تارسیر حدود ۱۶ میلیمتر قطر دارد که از کل مغزش بزرگ‌تر است. این ویژگی منحصر بفرد این جانور بامزه حاصل این نیاز است که بتوانند تعادل را بین چشمان بزرگ و سر سنگین‌شان برقرار بکنند تا توانایی شکار شبانه در سکوت را داشته باشند.
میمون شبگرد کوتوله، میمون شبگرد طیفی کوچک، میمون شبگرد کوهی یا میمون شبگردهندی پستانداری از راسته نخستی‌سانان می‌باشد. وزن این حیوان ۲ اونس (حدود ۵۷ گرم) و بدنش پوشیده از خز است.

گفته میشود که خاستگاه این میمون در مرکز سولاوسی اندونزی است . و در سال ۱۹۲۱ منقرض اعلام شد، ولی‌ خوشبختانه با کمک مردم منطقه نسل این حیوانات از زیر چنگ شکارچیان ‌اروپایی نجات یافته و احیا شد.
 این حیوان امروزه در جزایر جنوب شرقی آسیا شامل فیلیپین، مالزی و اندونزی زندگی می‌کند. هرچند که قبلاً گسترش بیشتری داشته است. بررسی فسیل‌های این جانور نشان می‌دهد که دندان‌های آن طی ۴۵ میلیون سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.

تکامل ژنتيکی اين ميمون سالها مورد بحث قرار داشت تا آنکه آن را نزديک به گروه simians طبقه بندی نمودند.
ميمون شبگرد هندی چشمانی درشت و پاهايی کشيده دارد. پاهايشان در امتداد استخوان قوزک پايشان است که البته نامشان نيز برهمين اساس برگزيده شدهست. اصولا حشره خوار هستند و حشرات را با پريدن بروی آنها شکار میکنند. اما از پرندگان و مارها نيز تغذيه میکنند. اين ميمونها در حين پريدن از درختی به درختی ديگر قادرند تا پرندگان را حتی درحال پرواز نيز شکار کنند. بارداری در اين حيوانات ۶ ماه بطول میانجامد و پس ازآن تنها يک نوزاد بدنيا ميآورند. ميمون شبگرد هندی ذاتاً شبگرد است اما مانند ديگر حيوانات شبگرد ممکن است در روز نيز "کم یا زیاد" فعاليتهايی داشته باشد. بااين وجود برخلاف ديگر حيوانات شبگرد فاقد روشنایی چشم در شب است. این حیوان همچنین دارای ويژگيهای استثنایی حيوانات شبگرد نيز میباشد.










هیچ نظری موجود نیست: