۳.۵.۹۶

جیمز جوزف بالجر جونیور ... James J. "Whitey" Bulger، Jr


جیمز جوزف بالجر جونیور معروف به وایتی بالجر یک قاتل سریالی و رهبر گروه گانگستری ایرلندی-آمریکایی وینتر هیل گنگ در جنوب شهر بوستون در استان‌های همپیمان آمریکا بود.

وی در لیست خطرناک‌ترین تبهکارها در پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، پس از اسامه بن لادن، در جای دوم فهرست قرار داشت.
وایتی بالجر رهبر یک گروه گانگستری سازمان یافته و تبهکار حرفه‌ای ر بوستون آمریکا بود که دامنه و اوج فعالیت‌هایش از دهه ۱۹۷۰ تا سال دستگیرش ۲۰۱۱ بود. وی در مدت بیش از ۳۰ سال دست بهر نوع جرم و جنایت از پولشویی و اخاذی و دزدی گرفته تا قتل و غارت و کشتار و خرید و فروش مواد مخدر دست زد و پلیس آمریکا عاجز از دستگیری او بود.
او در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ در پارکینگ ساختمان محل سکونتش در سنتامونیکا در کالیفرنیا دستگیر شد و محاکه او در ژوئن ۲۰۱۳ آغاز گردید. در پایان محاکمه، در ماه اوت ۲۰۱۳، پس از یک محاکمه دو ماهه، رئیس گروه گانگستری و جنایتکار مشهور بالجر از بابت مرگ نوزده تن‌ مجرم شناخته شده و به دو دوره حبس ابد متوالی و پنج سال حبس دیگر محکوم شد. قبل از آن در سال ۱۹۹۵ سایر همدستان وی محکوم به حبس‌های کوتاه مدت و یا بلند مدت شده بودند.

وایتی بالجر تبهکاری را از ۱۴ سالگی شروع کرده و تا اواخر دهه ۱۹۷۰ تبدیل به یک شخصیت برجسته در صحنه "جرم سازمان یافته" بوستون شد.
و چون دولت آمریکا تمامی اراذل و اوباش و خلافکار‌ها و گردن کلفت‌ها را یا در اداره پلیس، یا در سازمان‌های امنیتی و یا در ارتش این کشور بکار گرفته و بجای مبارزه با آنان، قدرت و سلاح را در دستان این موجودات هیولا صفت بیوجدان و مریض روانی‌ میگذارد، و آنان را تبدیل به قاتلان قانونی‌ میکند، وایتی بالجر هم بخدمت سازمان امنیت داخلی‌ آمریکا FBI در آمد! و بمدت ۱۵ سال در این سازمان بدولت آمریکا خدمت کرده و برایش آدم میکشت.
وایتی بالجراز سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بعنوان افسر اطلاعاتی‌ اف بی‌ آی‌ FBI خدمت میکرد و در این سازمان "پلیس امنیت داخلی‌" فعالیت داشت. و بسبب شناخت گسترده خود از دستگاه اطلاعاتی‌ آمریکا، سالها در جامعه آمریکا جرم و جنایت کرده و آزاد می‌چرخید.

در سال ۱۹۹۵ وایتی بالجر با تعدادی از همدستانش فراری شده و مخفیانه و زیر زمینی‌ جنایت میکرد.

وایتی بالجر در سه سپتامبر ۱۹۲۹ در درچستر ماساچوست متولد شد. او یکی‌ از شش فرزند پدر و مادر کاتولیک ایرلندی بودند که به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا زندگی‌ میکردند.( پیش از ایرلندی‌ها نیمِ بیشتر انگلیسی‌‌ها به سرزمین نو آمده و جاگیر پاگیر شده بودند.) پدرش بعنوان یک کارگر ساده کار میکرد. او کودکی رذل و شرور بود و زمانی‌ که ۱۰ سال داشت بهمراه یک سیرک سیار از خانه فرار کرد ولی‌ او را برگرداندند.

بالجر برای اولین بار در سنّ ۱۴ سالگی بجرم سرقت دستگیر شد. در جوانی‌ بخاطر خرابکاری، جعل، حمله بدیگران، سرقت مسلحانه دستگیر شده و ۵ سال در زندان جوانان بود. پس از آزادی بخدمت نیروی هوایی آمریکا درآمد. در آنجا بدلیل غیبت غیر موجّه (فرار) بزندان محکوم شد، ولی‌ بااینحال در سال ۱۹۵۲ از ارتش آمریکا مدال افتخار! دریافت کرد.
وایتی بالجر پس از بازگشت به بوستون، تبهکاری را آغاز کرد. جرایم او بطور فزاینده‌ای در مقیاس بزرگ رشد کرده و به یک رشته سرقت بانک‌ها از رود آیلند تا به ایندیانا رسید.
در ژوئن ۱۹۵۶، او دستگیر و به ۲۵ سال زندان در زندان فدرال محکوم شد.
او ۹ سال در زندان‌های مانند آلکاتراز(۱)، در آتلانتا، سپری کرد و سپس به بوستون بازگشت.
وایتی بالجر در آنجا دست راست رئیس دزدا فردی بنام دونالد کلین (Donald Killeen) گشت. پس از قتل کلین در سال ۱۹۷۲ بگروه گانگستری بنام وینتر هیل (Winter Hill) پیوست. جایی که او بسرعت بزرگ شده و در صفوف اول جای گرفت.
بالجر نترس ، بی‌رحم ، خشن و وحشتناک بود و مانند آب خوردن آدم میکشت. از جمله قتل‌هایی‌ که به او نسبت دادند ۱۹ قتل ثابت شده است.
تا سال ۱۹۷۹، وایتی بالجر تبدیل به یک گانگستر بزرگ در صحنه جرم سازمان یافته بوستون شد. در همان سال، رئیس باند وینتر هیل، بجرم تقلب در نژادهای اسب به زندان فرستاده شد و بالجر رهبری گروه را بعهده گرفت. طی ۱۶ سال، او کنترل کامل بخش قابل توجهی از فروش مواد مخدر در بوستون را برعهده داشت. همچنین تقلب و کلاشی از بازار اوراق قرضه نیز منحصر به او بود و تحت محدوده قدرت او محسوب میشد.

اما جالب اینجاست که در طول همان زمان (از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰)، بدون اینکه حتی نزدیکترین همکاران و دوستانش خبر داشته باشند، بالجر درواقع یک مامور مخفی‌ اف بی‌آی بود و برای دستگیری روسای خانواده‌های مافیا به اف بی‌ آی‌ کمک میکرد. از جمله لو دادن رئیس خاندان تبهکار پتریرکس(Patriarcas) که یک خانواده جرم و جنایت سازمان یافته در نیوانگلند است از اقدامات و نتیجه همکاری او با اف بی‌ آی‌ بود.
و این درحالی‌ بود که خود محدودهٔ جنایت و جرایم خود را گستاخانه ترویج داده و گسترده میساخت و اف بی‌ آی‌ چشم‌هایش را بر روی او بسته بود.
در بهار سال ۱۹۹۴، اداره مبارزه با مواد مخدر، ایالت ماساچوست و اداره پلیس بوستون تحقیقات خود را درباره عملیات خرید و فروش مواد مخدر بالجر آغاز کردند.
در اوایل سال ۱۹۹۵، بالجر و معاون او، استفان فلممی (stephen Flemmi)، دستگیر و مورد محاكمه قرار گرفتند. با اینحال، بالجر توانست از طریق دوستانی که در اف بی‌ آی‌ داشت همراه با همسر خود ترسا استنلی (theresa Stanley) فرار کند.
با این حال یک ماه بعد بالجر بخاطر همسرش و کودکی که دلتنگش شده بود بازگشت. اما پس از آن با معشوقه خود، کاترین گریگ (Catherine Greig) دوباره فرار کرد.

در سال ۱۹۹۹، بالجر بطور رسمی در فهرست "ده تبهکار تحت تعقیب اف بی‌ آی‌" درآمد. و جایگاهی‌ پس از اسامه بن لادن و یک تروریست فرانسوی اختیار کرد. و از طرف اف بی‌ آی‌ پاداش ۱ میلیون دلاری برای ارائه هرگونه اطلاعاتی که بطور مستقیم بدستگیری او منجر میشد، قرار داده شد.
بالجر در در ژوئن ۲۰۱۱ پس از ۱۶ سال فرار از دست اف بی‌ آی‌، سرانجام در پارکینک آپارتمان خود در سانتا مونیکا، کالیفرنیا در حالی‌ که ۸۱ سال از عمرش می‌گذشت توسط پلیس دستگیر شد. فراش مجموعه آپارتمانی به اف بی‌ آی‌ زنگ زده و گزارش میدهد که گانگستر ۸۱ سال همراه معشوقه‌اش کاترین در آپارتمان تحت کنترل او زندگی‌ میکنند. اف بی‌ آی‌ به فراش ساختمان می‌گوید که بالجر را به بهانه‌ای به گاراژ آپارتمان بکشاند. در گاراژ ساختمان بالجر توسط اف بی‌ آی‌ محاصره شده و سرانجام دستگیر میشود. اف بی‌ آی‌ در یک گشت از داخل آپارتمان او ۳۰ اسلحه، بیش از ۸۲۲،۰۰۰ دلار پول نقد، چاقو و مهمات پیدا می‌کند که در دیواری جاسازی شده بودند. پلیس معشوقه او را نیز دستگیر و در ماه مارس سال ۲۰۱۲، او را به اتهام توطئه و همدستی با یک فراری، جعل هویت و مدارک قانونی‌ مجرم شناخته و در ژوئن ۲۰۱۲، او به ۸ سال حبس محکوم میشود. و بالجر هم در ژوئن ۲۰۱۳ محاکمه و در ماه اوت ۲۰۱۳، پس از یک محاکمه دو ماهه، از بابت مرگ نوزده تن‌ مجرم شناخته شده و به دو دوره حبس ابد متوالی و پنج سال حبس دیگر محکوم شد.
بالجر در ماه اوت سال ۲۰۱۶ از دادگاه عالی ایالات متحده خواست تا پرونده او را مورد تجدید نظر قرار دهد.
جیمز بالجر بدلیل سالها فرار از دست پلیس الهام بخش هالیوود برای تولید فیلم‌های سینمایی بود. در سال ۲۰۰۷ جک نیکلسون در فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی گوشه‌هایی از زندگی بالجر را در فیلم رفتگان بازی کرد. فیلمی که کارگردان آن جایزه اسکار را گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۵ فیلمی دیگر با نام عشاء ربانی سیاه با نقش آفرینی جانی دپ در نقش وی از زندگی وایتی بالجر ساخته شد.






(۱)جزیره آلکاتراز ( Alcatraz Island) جزیره کوچکی است در خلیج سانفرانسیسکو که اولین بار توسط فردی به نام خوان دی‌آیالا (juan de Ayala) کشف شد. نام آلکاتراز از لغت پلیکان در زبان و با ریشه پارسی گرفته شده است.

جزیره آلکاتراز در مرکز خلیج سانفرانسیسکو در کالیفرنیا واقع شده است و تا سال‌ها پیش به عنوان یک محدوده نظامی شناخته شده بود و پس از آن نیز امن‌ترین زندان در جهان به شمار می‌رفت.

اما امروزه این جزیره با نظارت آژانس پارک‌های ملی آمریکا، به مکانی تاریخی تبدیل شده و به عنوان بخشی از جاذبه‌های توریستی این ایالت در معرض دید همگان قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از قایق به این جزیره که در لیست مکان‌های تاریخی ملی قرار دارد، سفر کنند و از آن دیدن کنند.

این جزیره به علاوه، محل سکونت کارکنان زندان و خانواده‌هایشان نیز به شمار می‌رفت و امروزه همه ساله با حضور ساکنان جزیره در دومین هفته ماه اوت جشن سالگرد افتتاح زندان آلکاتراز برگزار می‌شود.

در ۲۱ ماه مارس سال ۱۹۶۳، به دستور رابرت اف کندی، این تبعیدگاه که حدود ۲۵۰ زندانی در آن اقامت داشتند برای همیشه تعطیل شد. این اقدام علت‌های مختلفی داشت، از جمله سنگین بودن هزینه اداره آن نسبت به دیگر زندان‌ها و آلوده کردن آب خلیج سانفرانسیسکو بر اثر فاضلاب آن؛ علاوه بر این مسلم بود که ساختن یک زندان معمولی جدید که در خشکی قرار داشته باشد، آسان‌تر از پرداخت هزینه‌های سرسام آور آلکاتراز بود.

در سال ۱۹۶۹ بومیان آمریکایی از قبایل مختلف در حالیکه خود را «بومیان قبایل آمریکا» نامیدند، این جزیره را اشغال کردند. هدف آنها از تحصن در جزیره درخواست تأسیس یک مرکز آموزشی – فرهنگی در آنجا بود و برای رسیدن به منظور خود به تخریب ساختمان‌های جزیره پرداختند. سرانجام پس از ۱۸ ماه دولت آمریکا آنها را مجبور به ترک این ناحیه کرد، نتیجه این تحصن تأسیس یک حکومت جدید خودگردان بود.

از سال ۱۹۳۷ تا کنون آلکاتراز موضوع بسیاری از فیلم‌های سینمایی بوده؛ این جزیره به «صخره» نیز معروف است و در سال ۱۹۹۶ فیلمی به همین نام در رابطه با آکاتراز ساخته شد.

در طول ۲۹ سال، هیچ فرار موفقی در این تبعیدگاه ثبت نشد و در تمام تلاش‌هایی که انجام شد یا زندانیان هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و یا در آب‌های خلیج غرق شدند. از بین ۳۶ نفر زندانی که اقدام به فرار کردند، ۷ نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند، ۲ نفر غرق شدند، ۵ نفر مفقودالاثر شدند و بقیه مجدداً توسط مأموران زندان دستگیر شدند.

اما در میان باید اشاره کنیم که دو زندانی موفق به فرار از جزیره شدند، یکی در سال ۱۹۴۵ و دیگری در سال ۱۹۶۲ که هردو دستگیر شدند و مجدداً به زندان برگردانده شدند.

از دیگر فرارهای معروف می‌توان به سه زندانی یکی به نام فرانک موریس و دو برادر به نام‌های ناهای جان و کلارنس انگلین، اشاره کرد. آن‌ها در تاریخ ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۲ از سلول‌هایشان ناپدید شدند، داستان این فرار در فیلمی به نام «فرار از آلکاتراز» به تصویر کشیده شده است. با وجود شواهد اندکی که مبنی بر اثبات کشته شدن این سه تن یافته شد، آنها را غرق شده فرض کرده و در لیست گمشدگان قرار دادند.

آلکاتراز در سال ۱۸۵۰ به عنوان تاسیسات نظامی بنا شد و پس از آن تا سال ۱۹۳۳ بعنوان یک زندان نظامی کاربری داشت. در ماه اوت سال ۱۹۳۴ به زندان فدرال تبدیل شد و ۲۹ سال مقر جنایتکاران حرفه‌ای - از جمله آل کاپون، رابرت فرانکلین استرود (که به پرنده باز آلکاتراز معروف بود) و آلوین کارپیس که با سابقه‌ترین زندانی آلکاتراز به شمار می‌رفت - بود.



زندان آلکاتراز

جانی دپ در فیلم "بهمریختگی سیاه" که از روی زندگی‌ بالجر ساخته شده است
Black Mass Johnny Depp



هیچ نظری موجود نیست: