۳۰.۴.۹۶

گوشه دیگری از جنایات ترک جانی در ایران


آرامگاه رضا شاه در پیرامون شاه‌عبدالعظیم در شهر ری واقع در جنوب تهران قرار داشت. پیکر رضا شاه را پس از مرگ در ژوهانسبورگ به مصر بردند و در آنجا به امانت سپرده شد. در اردیبهشت ۱۳۲۹ جنازه به ایران آمد و با تشریفات رسمی به عبدالعظیم منتقل شد و در آرامگاه ویژه او بخاک سپرده شد.

آرامگاه رضا شاه پهلوی توسط محسن فروغی در سمت غرب حرم شاه‌عبدالعظیم طراحی شد و در سال ۱۳۲۹ به بهره‌برداری رسید. مساحت آن ۹۰۰۰ مترمربع و ارتفاع آن ۲۵ متر بود که ۷ متر از ارتفاع گنبد حرم شاه‌عبدالعظیم کوتاه‌تر ساخته شده بود.

ساختمان دو طبقه بود که طبقه بالا سالن ورودی و بازدید بود و در طبقه پائین سنگ قبر سیاه رنگی قرار داشت که مزار رضاشاه کبیر در آن واقع شده‌ بود و بر بالای آن سنگ، تاج پادشاهی طلائی نصب شده بود.

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست وزیری رجبعلی منصور قرار شد پیکر رضاشاه به ایران آورده شود و هواپیمای حامل پیکر رضا شاه قبل از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره بطرف جده پرواز کرد. سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، پیکر مطهر رضاشاه بوسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او در کنار آرامگاه عبدالعظیم بخاک سپرده شد.

در روز ۲۴ دیماه ۱۳۵۷ و مدت کوتاهی قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران پیکر وی بار دیگر به همراه پیکر پسرش علی‌رضا پهلوی توسط محمدرضاشاه، ابتدا به لوس آنجلس و سپس به مسجد رفاعی مصر منتقل شد (در مستند از تهران تا قاهره فرح پهلوی، شایعه خارج کردن پیکر رضا شاه از ایران را تکذیب کرد). همچنین آرامگاه بسیاری از مقامات حکومت پهلوی در این مکان قرار داشت که می‌توان به سلیمان بهبودی، سپهبد فضل‌الله زاهدی، ارتشبد محمد خاتم و حسنعلی منصور اشاره کرد.

خبر تخریب آرامگاه رضاشاه پهلوی در یک روزنامه در اوایل انقلاب اسلامی ایران
در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹، با وجود مخالفت بنی صدر آرامگاه رضاشاه بدستور حاکم شرع وقت، پانترک جنایتکار صادق خلخالی توسط نیروهای سپاه طی بیست روز بکلی ویران شد. این اقدام توسط روح‌الله خمینی که لعنت ابدی بر او باد تأیید شد. زمین آرامگاه رضاشاه در حال حاضر بعنوان یک مدرسهٔ مذهبی اسلامی استفاده می‌شود.



«بعنوان این‌که افتتاحی بشود برای تخریب، بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم.» پانترک جنایتکار گوربگور شده صادق خلخالی جلاد هزاران ایرانی‌ در مورد تخریب آرامگاه رضا شاه.

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود می‌گوید که بعد از جلسه‌ای که با روح الله خمینی مامور ویران سازی ایران و مزدور غرب، داشته‌است به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه کردن دست خاندان پهلوی! در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، زمانی که شروع بکار کردند بعلت محکمی ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره و گریدر و بلدوزر و جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند و در ساعت، حدود ۴:۳۰ بعد از ظهر بنی صدر دستور توقف تخریب را داد ولی خلخالی به آن اعتنائی نکرد و بنا را بکمک سپاه تا ۱۰ شب بخاک تبدیل کرد.

در حالی‌ که نام و یاد این بزرگ مرد در سینه ایران دوستان و مردم آزاده جای دارد، صادق خلخالی ترک جنایتکار و مامور وزارت اطلاعات ترکیه و خمینی گوربگور شده مامور سازمان‌های اطلاعاتی غربی تا ابد مورد تف و لعنت خلق خواهند بود.






















هیچ نظری موجود نیست: