۱۲.۷.۹۵

اورژانسی در گواتمالا کاری از لویس میلین Luis Milian


 جمهوری گواتِمالا کشوری در آمریکای مرکزی است و پایتخت آن گواتمالاسیتی است. مساحت این کشور ۱۰۸٬۸۸۹ کیلومتر مربع ( کمی‌ کوچکتر از تهران در ایران) و جمعیت آن برپایه واپسین برآوردها ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن‌ است.

گواتمالا از شمال و غرب با مکزیک، در شرق با بلیز و از جنوب با کشورهای السالوادور و هندوراس همسایه‌است.

زبان رسمی این کشور زبان اسپانیایی، واحد پول آن کتزال و دین ۹۹ درصد از مردم آن مسیحیت است. از میان مسیحیان این کشور، حدود ۵۵ درصد کاتولیک، ۴۰ درصد پروتستان و ۳ درصد ارتودکس شرقی هستند.
حدود ۵۹ درصد از مردم آن از تبار مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و اسپانیایی) و ۴۰٫۵ درصد نیز از سرخ‌پوستان مایا هستند، کمتر از یک‌درصد از مردم گواتمالا نیز سفیدپوست هستند.

این کشور در سال ۱۹۲۱ با مکر انگلیس و فرانسه از اسپانیا مستقل شد و هم‌اینک شیوه حکومتی آن جمهوری و رئیس آن اتو پرز مولینا است.

فراورده‌های صادراتی گواتمالا قهوه، شکر و موز است. کشور‌های ‌اروپایی هر کدام یک مزرعه قهوه و شکر و موز و کارخانه‌های وابسته به این مزارع را در این کشور تاسیس کرده که برای آنها این محصولات را بسیار ارزان تولید و به کشور‌هایشان صادر میکنند. گواتمالا که از جمله یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای مرکزی به شمار می‌آید، از جمله کشورهایی است که نرخ بیسوادی در آن بسیار بالاست و رئیس جمهور این کشور برای بهبود وضع آموزش زیر فشار قرار دارد. شمار جرایم جنایی در گواتمالا در سطح جهانی بسیار بالاست. خون مردم این کشور توسط شرکت‌های بزرگ سرمایه داری غربی مکیده شده و آنان را روز به روز در فقر و فساد بیشتر فرو میبرند.

گواتمالا بخاطر داشتن مزارع حاصلخیز و برای تولید میوه و قهوه و شکر برای غربی‌ها از اسپانیا جدا گشته و زیر ستم غربی‌ها قرار گرفت و امروزه به این حال و روز افتاده است. و ملتی که یا باید از فقر بمیرند یا از جنایت.