۲۲.۴.۹۵

دنیایی که در آن زور و قلدری حرف اول را میزند و به قوانین جهانی‌ پیدرپی تف میشود


با شکایت فلیپین به دیوان داوری جهانی (لاهه) این دیوان امروز در مورد اختلاف چند کشور در ارتباط با مالکیت و بهره‌برداری از منابع دریای جنوبی چین رای به نفع فیلیپین داد.

بگزارش پایگاه خبری وابسته گیتی ، رسیدگی به این اختلاف بدرخواست دولت فیلیپین صورت گرفته که فعالیت چین در زمینه انحصار بهره‌برداری از منابع طبیعی در این منطقه را غیرقانونی دانسته است.

رای دادگاه امروز، سه‌شنبه۲۲ تیر (۱۲ ژوئیه ۲۰۱۶ ) صادر شده اما چین جلسات دادگاه را تحریم کرده و رای قضات را، نپزیرفته است. مقامات چینی گفته‌اند دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این اختلاف را ندارد. 

یعنی وقتی لشگر اهریمنی غربی ها موسوم به ناتو به هر کشوری که ثروت دارد و از نظر نظامی توانا نیست مثل آب خوردن حمله کرده و آنجا را اشغال نموده و میکشد و آواره میسازد و ویران میکند و چپاول میسازد و همه گناهان را گردن بیگناهان انداخته و آبروی آنان را در پیش احمق ها میبرد, چرا چین به قوانین پایبند باشد ؟

با توجه به حضور نظامی چین در منطقه و اختلاف دیگر کشورهای مدعی مالکیت این منطقه، به نظر می رسد که رای دیوان داوری جهانی به افزایش تنش ها منجر خواهد شد. در چند سال اخیر،چین به اجرای مانورهای نظامی در دریای جنوبی چین مبادرت کرده و از سوی دیگر آمریکا به بهانه حمایت از کشتیرانی در این دریا بعنوان یکی از آبراه‌های مهم جهانی ، نیروی دریایی خود را به طور گسترده در این منطقه گسیل کرده است به طوری که کشورهای منطقه از خطر برخورد نظامی چین و آمریکا بیمناک هستند.


رای دیوان داوری ضمانت اجرایی ندارد اما قطعا برای طرف برنده، (فیلیپین )امتیازی اخلاقی و سیاسی محسوب می‌شود.

منابع آمریکایی گفته‌اند که واکنش چین نسبت به این رای تعیین کننده واکنش فیلیپین، ویتنام و سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و همچنین استان های همپیمان آمریکا خواهد بود. بگفته آنان، اگر چین در صدد افزایش حضور نظامی خود در منطقه برآید، باید انتظار داشت که سایر کشورها نیز برآمادگی نظامی خود بیفزایند و این احتمال می‌رود که استان های همپیمان آمریکا خواستار تشکیل یک پیمان جهانی با هدف مراقبت و حفاظت از امنیت کشتیرانی در این منطقه شود.

منطقه دریایی مورد اختلاف حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و نیروی دریایی چین با افزایش حضور خود در آن، مانع از فعالیت کشتی‌های ماهیگیری فیلیپینی شده است.

شکایت فیلیپین در این زمینه در سال ۲۰۱۳ تسلیم دیوان لاهه شد و محتوای اصلی آن تعیین وضعیت حقوقی یک رشته جزایر پراکنده صخره‌ای و مرجانی و تعدادی جزیره مصنوعی است که چین در این منطقه احداث کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: