۲۳.۵.۹۳

مریم میرزاخانی دانشمند کشورمان تاریخ ساز شد......اولین زن، اولین ایرانی‌ .....ریاضی‌دان و نخبهٔ کشورمان خانم مریم میرزا خانی اولین زن استاد مسلم ریاضی‌ در تاریخ اتحادیه جهانی‌ ریاضیدانان دنیا شد و جایزه این اتحادیه را به خود اختصاص داد.


خانم مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برتر دنیا و استاد دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا اولین زنی‌ است که در تاریخ ۷۸ ساله اتحادیه جهانی‌ ریاضیدانان دنیا برنده معتبرترین جایزه بین المللی به نام فیلدز و یا جایزه نوبل ریاضی‌ شده است.

روز چهارشنبه آژانس "رویترز" این مطلب را گزارش داد. در اعلامیه مطبوعاتی اتحادیه بین المللی ریاضی دانان در آمده است که خانم میرزاخانی برای "دستاوردهایش در سطوح هندسه ریمانی و فضاهای مدولی آن" موفق به دریافت این جایزه شد.


جایزه بین المللی و مدال فیلدز هر ۴ سال در کنگره بین المللی ریاضیات به دو، سه یا چهار ریاضی دان کمتر از ۴۰ سال اهدا می شود. جایزه و مدال به افتخار جان فیلدز نامگذاری شد. او به عنوان رئيس هشتمین کنگره بین المللی ریاضیدانان در سال ۱۹۲۴ در تورنتو پیشنها کرد که در هر کنگره بعدی مدال طلایی را برای کار ارزنده‌ای در ریاضی به دو ریاضی دان اهدا شود. در میان برندگان مدال فیلدز ریاضی دانان اسامی دیگر استادان و ریاضیدانان کشورمان نیز به چشم می‌خورد.




جایزه فیلدز به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود. این جایزه را «نوبل ریاضیات» می‌خوانند.

این ریاضیدان برجسته ایرانی که اکنون در دانشگاه‌های معتبر پرینستون و استنفورد ایالات متحده تدریس می‌کند، ۳۷ ساله و متولد تهران است.

وی از دانش آموختگان رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است که پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت.

ریاضیدانان مدت‌های طولانی به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان میرزاخانی در دانشگاه پرینستون با استفاده از محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی بهترین راه حل را برای این مسئله یافت.

وی تلاش دارد تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند، در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد.

میرزاخانی که چندی پیش جایزه ۲۰۱۴ موسسه ریاضی کلی را نیز دریافت کرده است در سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد.

وی جوایز علمی متعدد دیگر از جمله جایزه ستر انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه علمی خود دارد.

این ریاضیدان برجسته ایرانی که به دلیل تحقیقات برجسته‌اش در حوزه هندسه و نظریه ارگودیک کاملا شناخته شده است به همراه آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را امروز در کنگره بین المللی ریاضیات که در سئول کره جنوبی برگزار می شود، دریافت می‌کند.

بنابر اعلام داوران، مریم میرزاخانی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده و افق‌های جدیدی را در این رشته گشوده است.

مدال فیلدز از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان جوان (زیر ۴۰ سال) جهان اعطا می‌شود که میرزاخانی، نخستین زن برنده این جایزه به شمار می‌رود.




یادآوری میشود که در سال‌های گذشته وزارت اطلاعات ترکیه با همکاری اطلاعات آخوندی، یک اتوبوس از نخبه‌های کشورمان و کسانی‌ مانند خانم مریم میرزاخنی را به ته دره فرستادند، و ۶ تن‌ از کسانی‌ که از خانم مریم میرزاخانی هم جلوتر بودند، به کام مرگ کشاندند. و در حالی‌ که یک زن ایرانی‌ باعث افتخار کشورش در دنیا میشود، آخوند‌ها هنوز دنبال ذلیل کردن این زنان نخبه در پستو‌های خانه و تبدیل آنها به موجودی که تنها به درد ارضای امیال آخوند میخورند، هستند. مرگ بر آخوند و مرگ بر ترکیه تروریستی که صد‌ها هزار ایرانی‌ نخبه را ترور کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: