۳۰.۲.۹۳

تصاویری از نقاط مختلف ایران در قرن ۱۹


آقای ادوین لرد ویکس ( Edwin Lord Weeks)نقاش و سیاح امریکای در سفری که در سال ۱۸۷۰ به ایران کرده است، تصاویری را از نقاط مختلف ایران و از مردم کوچه و بازار آن زمان کشیده است که در پایان این مطلب، تعدادی از آنها را خواهید دید. ویکس در سال ۱۸۴۹ در بوستون، ماساچوستس به دنیا آمد و در سال ۱۸۷۰ به ایران سفر کرد. تصاویر بازگو کننده و نشان دهنده بقایای معماری بینظیر دوران امپراطوری صفوی و یا دوران رنسانس هنر، معماری و علم در جهان است. در سال ۱۷۲۲ امپراتوری صفوی به دلایل نامشخص و نامعلوم از سراسر دنیا برچیده شد.

این تصاویر مربوط به ۱۵۰ سال بعد از امپراطوری صفوی است و در این تصاویر میتوان دید که ایران ظرف ۱۵۰ سال از یک امپراتوری علم و هنر، به مخروبه‌ای که هندستان کنونی را به یاد می‌آورد، تبدیل گشته است.
ایران در زمان امپراتوری صفوی از یک سو با چین هم مرز بود و از سوی دیگر تا جایی‌ که امروزه آلمان نامیده میشود کشیده شده و این گستردگی تمامی آفریقا و بخش‌های عظیمی‌ از روسیه را نیز در بر میگرفت. اصفهان به عروس کشور‌های دنیا معروف بود و دیدن تنها پایتخت ایران، اصفهان به دیدن نصف جهان می‌ارزید. ظرف ۱۵۰ سال انگلیس‌ها با کمک آخوند‌ها از ایران که از زیبایی و هنر و علم به تابلو نقاشی می‌ماند، ویرانه‌ی عقب مانده ساختند.

اگر این مردم تاریخشان را می‌دانستند، هرگز دچار آخوند و چنین مصیبتی نمی‌گشتند. دلیل سوزاندن و خمیر کردن کتب ایرانی‌ و تخریب کتابخانه‌های ایران توسط اجانب، چیزی جز استعمار مردم ایران نیست. مرگ بر انگلیس و نوکرش آخوند.












































































هیچ نظری موجود نیست: