۸.۱۱.۹۲

سوءاستفاده ترک‌ها از زنان آواره‌ سوری!


در میان آوارگان سوری که از بیم جان، به کشورهای همسایه پناه بردند، زنان، آسیب پذیرترین قشر هستند که در معرض انواع سوء استفاده‌ها و تن دادن به ازدواج‌های اجباری به سبب نیاز و تنگدستی قرار گرفتند.

ترکیه نخستین کشوری بود که حتی قبل از آن که آواره‌ای از سوریه به آن پناه ببرد، اردوگاه هایی برای استقبال از آنان تشکیل داد!!!


روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه، روز گذشته در گزارشی درباره وضع زنان آواره سوریه، به بررسی شرایط برخی از آنان در مناطق جنوب شرقی ترکیه به ویژه منطقه اسکندرون (هاتای) پرداخت.


به نوشته این روزنامه، پیش از بروز بحران در سوریه، مردان سوری به ازدواج با زنان سوری علاقمند بودند و عروس سوری، گزینه‌ای "مطلوب و مرغوب" برای دامادهای ترک محسوب می شد. اما با ظهور پدیده هایی نظیر فتواهای جهاد نکاح و آواره شدن زنان سوری، از ارج و قرب زن سوری در ترکیه کاسته شد به طوری که مردان ترک، تنها به عنوان زن دوم و سوم، در پی ازدواج با زنان سوری بر می آیند.



برپایه این گزارش، کاهش هزینه ازدواج با زنان سوری، یکی از مسائل مطرح در این مجال است. در حالی که ازدواج با یک زن سوری، پیش از بحران سوریه، دستکم ۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار برای داماد ترکیه‌ای هزینه داشت، پس از بروز بحران در سوریه، این هزینه به کمتر از ۱۰۰۰ دلار کاهش یافت که این مبلغ هم بر اساس سن و زیبایی زن، کم و زیاد می شود. این در حالی است که سن ازدواج زنان سوری نیز به ۱۴ تا ۱۵ سال کاهش یافت.
به نوشته این روزنامه، از آن جا که اکثر سوری ها، قادر به پرداخت اجاره بهای مسکن که تقریبا بالغ بر ۴۰۰ دلار است، نیستند، در چنین شرایطی، مستاجر، به موجر پیشنهاد می کند، در ازای اجاره مسکن، با دختر جوانش ازدواج کند.
آمار رسمی شمار آوارگان سوری در ترکیه بالغ بر ۵۷۷ هزار نفر اعلام شده است، اما آمار غیررسمی از وجود بیش از یک میلیون آواره در ترکیه خبر می دهد، اکثر این افراد، خارج از اردوگاه‌های رسمی به سر می برند و هیچ گونه اوراق هویت و مدارکی در اختیار ندارند. بر اساس قانون ترکیه، این افراد "مهمان" خوانده می شوند. اکثر این افراد در ساختمان‌های نیمه کاره و کارگاه‌ها به سر می برند.
روزنامه ملیت تاکید می کند که مساله ازدواج با زنان سوری به به تجارت تبدیل شده است، یکی از شاهدانی که با روزنامه ملیت گفت وگو کرده است، خاطر نشان می کند که در ترکیه، معمولا یکی از زنان دوم یا سوم مردها، زنی سوری است. اما سئوال این است که مردان حدود شصت ساله چه بهره‌ای از ازدواج با دختری زیر بیست سال می برد؟
ارزیابی‌های روزنامه ملیت حاکی از آن است که حدود ۹۰ درصد از مردان ترکیه، به دروغ به زنان سوری می گویند که قصد ازدواج دارند و معمولا تنها به قصد وقت گذرانی، زنان سوری را گرفتار می کنند.
یک زن ۲۳ ساله سوری در این خصوص گفت: یک مرد ۵۵ ساله ترک از او برای ازدواج خواستگاری و ادعا کرد که مجرد است، من به سبب تنگدستی و نداشتن سرپناهی برای ماندن، با او ازدواج کردم، اما بعد از ازدواج متوجه شدم که او متاهل است و چهار فرزند دارد.
در این گزارش تاکید شده است که بسیاری از زنان سوری که در اردوگاه‌ها و خارج از آن به سر می برند، مورد تعرض و تجاوز و خشونت‌های جنسی قرار می گیرند.
از سوی دیگر، آمار موجود حاکی از آن است که در مدت دو سال و نیم گذشته، هزاران کودک در اردوگاه‌های سوری به دنیا آمده اند.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: