۱۱.۱۱.۹۲

قارچ دُنبَلان ایران گران‌ترین ماده خوراکی دنیا


گران‌ترین ماده خوراکی دنیا نوعی قارچ وحشی است.

قارچ وحشی به نام قارچ دُنبَلان (Truffle) که فقط قیمت یک مشت آن رقم بالای ۱۰۰۰ دلار است.
این نوع قارچ به دلیل ارزش زیادش، معمولا توسط گروه‌های مافیایی و یا مانند مواد مخدر به صورتی خاص معامله می شود.

قارچ دُنبَلان ( Truffle) نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه‌رنگ است.

قارچ‌های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق ۳۰ سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه‌های گیاهان و درختها می‌رویند. کاشت آنها نتیجه مفید نداده‌است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمینهای معتدل دیده می‌شوند و آنها را به وسیله سگ یا خوک پیدا می‌کنند.


دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند. بیش‌ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است. قارچ دنبلان به صورت هم‌زیستی با ریشه‌های درختان جنگلی به وجود می‌آید و در سطح تجاری در آزمایشگاه‌ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم‌های قارچ دنبلان می‌کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجا م می‌دهند. اندازه قارچ دنبلان از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می‌باشد و شکلی شبیه سیب زمینی دارد.کشت وکار این قارچ‌ها در زمین‌هایی ک بکر می‌باشد هم موجب در آمدزایی افراد بومی می‌شود و هم طبیعت دچار دستخوردگی نمی‌شود.

قارچ دنبلان کوهی سفید در دسامبر سال ۲۰۰۹ به قیمت هر کیلو حداقل ۲۰ دلار امریکا در ایران بفروش رفته‌است.

در ایران:

قارچ دنبلان در بیشه‌های منطقه ارسباران، مخصوصا در نزدیکی‌‌های روستای دریلو به وفور یافت میشود. قابل توجه است که دنبالان در زبان ترکی‌ متورم معنی‌ میدهد؛ بدین ترتیب که این قارچ در حین رشد خاک‌های بالای خود را اند‌کی بالا می‌‌آورد و اهالی از همین نشانه‌ قارچ را پیدا می‌کنند. بعلاوه، همین نام با مسمی بر قدمت استفاده از این قارچ غذایی در منطقه ارسباران دلالت میکند. اهالی دنبلان را خرد کرده در نیمرو میریزند.


گونه‌ای از نادرترین قارچ‌های دنبلان کوهی جهان در برخی از مراتع شهرستان دامغان استان سمنان شناسایی و در دانشگاه سمنان بررسی شده‌است. قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی هم‌زیستی دارد و در سال‌های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان دامغان رشد می‌کند. بیش از ۱۵ نوع پروتئین در این قارچ‌ها شناسایی شده‌است. گونه‌ای از دنبلان در کوههای شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی نیز یافت می شود که در اوایل فصل بهار یکی از تفریحات مردم این منطقه چیدن دنبلان و صحبت در مورد آن است.و به قیمت بالایی به فروش می رسد.













هیچ نظری موجود نیست: