۱۳.۱۰.۹۲

فساد مالی‌ دولت اردوغان باعث سقوط تاریخی‌ لیر ترکیه شد


لیر ترکیه که بجز در داخل ترکیه در هیچ کجای دنیا خرید و فروش نمیشود و تا ۲۰ سال پیش در همان ترکیه هم برای خرید سبزی و حبوبات میبایستی با یک کامیون لیر ترکی‌ می‌رفتی بازار، با رسوایی و فساد مالی‌ دولت اردوغان، نیمه جانی را که شرکت‌های چند ملیتی، کارخانجات مونتاژی که با سرمای خارجی‌ به راه افتاده‌اند و اقتصاد مصنوعی و تزریقی لابی یهود و میلیارد‌ها دلار وام از بانک جهانی‌، به واحد پول ترکیه داده بودند، را نیز در حال از دست دادن است.

یادآوری میشود که به خاطر همین بی‌ ارزش بودن لیر ، دولت اردوغان برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران، از ذخایر طلای این کشور استفاده میکرد و پول آنرا به احمدی‌نژاد با طلا پرداخت میکرد.

یورو نیوز می‌نویسد:
از آغاز بحران سیاسی به دنبال رسوایی مالی در ترکیه، روز بروز از ارزش واحد پولی این کشور کاسته می شود. روز پنجشنبه، در پایان فعالیت‌های بازارهای ارز ترکیه، هر دلار ۲۱۱۷ لیر معامله شد. ارزش لیر طی ده روز گذشته نزدیک به ۸ درصد افت کرده است. روز پنجشنبه ارزش سهام در بازار بورس استانبول نیز با کاهش ۱/۳۹ صدم درصدی همراه بود.



در این میان، رجب طیب اردوغان بحران اخیر و جنجال رسوایی را «توطئه بیگانگان» علیه دولتش دانست، در حالی که سخنگوی دولت وی گفته از آغاز این بحران، اقتصاد کشور «بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر را متحمل شده است.» علی باباجان، معاون نخست وزیری در امور اقتصادی، نیز برای رفع نگرانی سرمایه گذاران تاکید داشته که این «وضعیت مقطعی» است.

وضعیتی که با عملیات پلیس ترکیه آغاز شد که طی آن ۵۲ تن از افراد سرشناس و نزدیک به دولت این کشور به اتهام فساد مالی و رشوه خواری بازداشت شدند. رخدادی که با واکنش گسترده مخالفان دولت و تغییرات عمده در کابینه ادوغان همراه بود.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: