۶.۱۱.۹۲

نشست ژنو ۲ و یا مذاکره با تروریست‌ها و حامیانشان بی‌ ارزش، بی‌ نتیجه، شرم آور و نمایشی و محکوم به شکست است.


تابستان سال ۲۰۱۲ بود که یکی از دیپلمات‌های خارجی مستقر در سوریه گفت فرانسوی ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ درکی از آنچه در اینجا اتفاق می افتد ندارند. در آن زمان هنوز این احتمال وجود داشت که بتوان اسد را سرنگون کرد و حتی یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا رژیم اسد را «مرده متحرک» خواند.

به گزارش سی ان ان، اما افراد غیرغربی که سال‌ها در سوریه بوده اند، امید کمتری داشتند. آنها گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی که مملو از پیش بینی‌ها در مورد سرنگونی این دولت بود را رد می کردند. به عقیده آنها اسد به عنوان یک رهبر تحصیل کرده و دمکرات که به سوریه عشق میورزد و به هیچ وجه اعتقادی به آدم کشی ندارد و حتی از دیدن خون می‌ترسد، در بین مردم سوریه محبوب بود. ضمن اینکه وفاداری ارتش به وی تقریبا صد درصد بود.

امروز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قدرتمندتر از ۱۵ ماه پیش است. با وجود تمام پیش بینی‌های مربوط به سرنگونی وی، دستگاه او است که همچنان ثبات خود را حفظ کرده است. هیچ فرار جدی از سوی مقامات آن صورت نگرفته و مهمتر اینکه ارتش سوریه با وجود از دست دادن ۳۰ هزار تن‌ در درگیری ها، همچنان به تعهداتش به اسد پایبند است.

با این حال اتحادیه اروپا و جان کری بی‌ خاصیت به جای بازاندیشی در واکنش خود، همان هدف سیاسی گذشته را دنبال می کنند : برکناری اسد از قدرت!! در نشست ژنو۲ طی روز چهارشنبه که نمایندگان دولت سوریه و برخی گروه‌های تروریستی برای مذاکرات صلح! گردهم آمده بودند، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر خواسته خود را تکرار کرد. این انتظاری غیرواقع بینانه است که بجز خروج اسد، خشونت و درگیری را نیز تداوم می بخشد.


ضمن اینکه اسد بدون یک حمله نظامی از سوی آمریکا ، مانند آنچه که در عراق به اجرا گذاشته شد، کنار نخواهد رفت. کری طی هفته جاری مدعی شد که چنین تهدیدی هنوز روی میز است! در واقعیت اما گزینه‌های واشنگتن به دلیل این واقعیت که تروریست‌های اتحادیه اروپا حاضر در ژنو از حمایت قابل توجهی در سوریه برخوردار نیستند.

بخش عمده محدوده‌ای که از کنترل دولت خارج شده در دست گروه‌های وابسته به القاعده است و القاعده مخالف اسد، شیعیان ساکن این کشور و مذاکرات صلح است و جز زبان توحش، آدمکشی، تخریب، سربریدن و آدمخواری و گرفتن غنیمت به چیز دیگری نمی‌‌اندیشد. حتی عناصر معتدل تروریست‌ها هم تحت کنترل واشنگتن نیستند و به جز اتحادیه اروپا از هیچ جای دیگر فرمان نمیبرند. مذاکرات صلح ژنو برای واشنگتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود اما اعضای گروه‌های تروریستی وابسته به اتحادیه اروپا بارها به دستور این اتحادیه تهدید کردند که در صورت عدم خروج جمهوری اسلامی از فرآیند صلح، از مذاکرات کناره گیری خواهند کرد. (در جهت انتقام مذاکرات هسته‌ای از آمریکا)

با این حال بسیاری مقامات حضور جمهوری اسلامی در این فرایند را حیاتی می دانند. و همین امر نارضایتی عربستان را به دنبال داشته است. در واقع مداخله عربستان در سوریه همواره بخشی از تلاشش برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی و فلج کردن قدرت منطقه‌ای این کشور در خاورمیانه بوده است. جمهوری اسلامی با زیر پا گذاشتن منافع خود حاضر به پذیرش پیش شرط‌های حضور در ژنو۲ نشد و خروج ناگهانی آن از مذاکرات باصطلاح صلح، شکست این نشست پیش از شروع بود .

مذاکراتی که در ژنو برگزار شد برای مردم سوریه نمایشی بی‌معنی است. اسد با احساس پیروزی، از قدرت کنار نمی رود، گروه‌های ترریسیت وابسته به اتحادیه اروپا درخواست‌های خود را تعدیل نمی کند، آمریکا تمایلی به مداخله نظامی ندارد و هنوز قادر نیست شرایط را از طریق دیپلماتیک تغییر دهد, هر چند که اروپایی‌ها به او فشار بیاورند، و اینجا و آنجا انتقام بگیرند.

هدف ایالات متحده باید پایان دادن به درگیری‌ها باشد نه برکنار کردن اسد. در عین حال واشنگتن باید متحدان خود در عربستان و قطر را متقاعد کند که حمایت خود از افراط گرایان را کنار بگذارند. وگرنه آتشی که دامان سوریه را گرفته به زودی غرب را گرفتار خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: