۲۸.۱۰.۹۲

دولت عراق به صادرات غیر قانونی نفت از کردستان این کشور واکنش نشان خواهد داد.


وزیر نفت عراق درباره اتخاذ تصمیمات قانونی ضد منطقه کردستان این کشور به سبب صادرات نفت به ترکیه بدون موافقت دولت مرکزی هشدار داد.

" عبد الكریم لعیبی" با بیان اینکه بغداد با صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی مخالف است، گفت که منطقه کردستان و ترکیه و شرکت‌های خارجی که در صادرات نفت از این منطقه به خارج مشارکت دارند، با تدابیر و تصمیماتی از سوی دولت بغداد مواجه خواهند شد.



لعیبی افزود: به نفع ترکیه نیست که تجارت دوجانبه خود با بغداد را که سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارزش دارد، به خطر بیاندازد.
وی همچنین اظهار داشت: در صورت صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به ترکیه، بغداد طرح تحریم همه شرکت‌های ترکیه و لغو قرارداد با شرکت‌های ترکیه را بررسی خواهد کرد.
عبد الكریم لعیبی به خبرنگاران گفت: دولت آماده انجام هر اقدام قانونی ضد آنکارا است و هر شرکتی را که در زمینه انتقال نفت از کردستان به ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی فعال باشد، تحریم خواهد کرد.
مسئولان محلی منطقه کردستان عراق هفته گذشته اعلام کرده بودند که انتظار می رود صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به ترکیه، اواخر ژانویه جاری آغاز شود.
آنها از شرکت‌های نفتی خواسته‌اند که پیشنهادات خود را در زمینه صادرات نفت، به سازمان بازاریابی نفت منطقه کردستان عراق ارائه کنند.
به گفته وزیر نفت عراق ، درصورتیکه اداره محلی منطقه کردستان عراق به خواسته‌های دولت بغداد در زمینه صادرات نفت توجه نکند، این منطقه با کاهش بودجه از سوی دولت مواجه خواهد شد.
لعیبی گفت که کارهای مقدماتی برای ارائه دادخواست قضایی ضد دولت ترکیه به علت همراهی با منطقه کردستان عراق برای پمپاژ نفت از طریق خطوط لوله‌ انتقال نفت بدون موافقت دولت عراق، انجام شده است.

منبع



هیچ نظری موجود نیست: