۲۸.۱۰.۹۲

بررسی‌های کارشناسان امریکای نشان میدهد که حمله شیمیای به حومه دمشق کار تروریست‌های اتحادیه اروپا که با حمایت مالی‌ عربستان و همکاری ترکیه فعالیت میکنند، انجام پذیرفته است.


کارشناسان آمریکایی تأکید کردند که برد موشک هایی که در حادثه حمله شیمیایی توسط شلیک موشک‌های حاوی گاز سارین به منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق در سال گذشته انجام گرفت، نشان می دهد که امکان ندارد نیروهای ارتش سوریه این موشک‌ها را شلیک کرده باشند.

"تئودور بوستولا" کارشناس مؤسسه فنی آمریکایی ماساچوست و "ریچارد لویدا" کارشناس سلاح سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان پیامدهای احتمالی اشتباه اطلاعاتی آمریکا درباره حمله ۲۱ اگوست سال ۲۰۱۳ تاکید کردند، صرف نظر از علل اشتباهات آشکار در نتیجه گیری‌های سازمان اطلاعات آمریکا، دولت آمریکا باید نحوه وقوع آن را شرح دهد.


پیشتر منابع دیپلماتیک روسیه تاکید کرده بودند، استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق کار گروه ویژه‌ای بوده که سعودی‌ها آنان را از ترکیه و اردن به سوریه فرستاده بودند؛ این عناصر در قالب گروه "لواء الاسلام" فعالیت می کنند.

کارشناسان آمریکایی گفتند در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی بدون آمادگی قبلی استفاده شده و برد موشک هایی که گاز سارین در کلاهکهای آنها قرار داده شده براساس گزارش به «حدود ۲ کیلومتر» می رسد بدین ترتیب نیروهای ارتش سوریه در صورتی از این موشک‌ها استفاده کرده باشند، هرگز به هدف اصابت نمی کرده است.

در این گزارش آمده است: ارزیابی مستقل درباره برد این سلاح‌های شیمیایی از سوی سازمان ملل با نتیجه گیری‌های کارشناسان مطابقت دارد، و این مسأله بدان معنا است که این سلاح‌ها امکان ندارد از مناطق تحت کنترل دولت سوریه به سمت غوطه شرقی شلیک شده باشد زیرا فاصله مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه با مناطق هدف قرار گرفته بیش از دو کیلومتر است.
در این گزارش قاطعانه ادعاهای قبلی مبنی بر اینکه فقط ارتش سوریه قادر است مهمات حاوی مواد سمی بسازد رد شده است. به صورتیکه هر شخصی که کارگاهی با امکانات اندک داشته باشد می تواند سلاح شیمیایی بسازد.

گروه مطبوعاتی ماکلاچی نیز اشاره کرد موشک‌های سارین که در غوطه شرقی پیدا شده با سلاح شیمیایی دولت سوریه که به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تحویل داده شده، مطابقت ندارد.

"ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ماه گذشته در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم تاکید کرده بود که گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه این باور مسکو را تقویت کرد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. وی گفت گزارش کارشناسان سازمان ملل تایید می کند که این سلاح از سوی گروه‌های مسلح در سوریه استفاده شده است.

منبع




هیچ نظری موجود نیست: