۲۲.۱۰.۹۲

پیش بینی‌‌های سیاسی برای سال ۲۰۱۴


انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۴ حوادث سیاسی زیادی رخ دهد. پارلمان جدید اروپا در سال ۲۰۱۴ انتخاب می شود. اسامی روسای جمهوری جدید افغانستان و مصر مشخص می شود. احزاب و نامزد‌ها در انتخابات پیش رو به چه نتایجی دست خواهند یافت؟

در دوره اخیر در اروپا احزاب راستگرای تندرو از محبوبیت هر چه بیشتری برخوردار می شوند. مثلاً در نروژ سه پست کابینه به ملی گرایان تعلق دارد و در سوییس اکثریت کرسی‌ها در پارلمان با راستگرایان افراطی است. «موضوع راستگرایان» به این یا آن شکل همواره در ایتالیا، فنلاند، مجارستان، بلژیک، آلمان، یونان، فرانسه و انگلیس ظاهر می شود. بعید نیست که در ملی گرایان در اتنخابات پارلمان اروپا در ۲۰۱۴ برنده شوند.

در مصر برای انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری آماده می شوند. عبد الفتاح السیسی وزیر دفاع کنونی آن کشور که الان در‌واقع رهبر آن کشور است برای انتخاب شدن به پست ریاست جمهوری شانس‌های خوبی دارد. 


«ویاچسلاف ماتوزوف» رئیس انجمن دوستی و همکاری‌های بازرگانی روسیه با کشور‌های عرب که با این دیدگاه موافق است چنین گفت:


پیروزی رهبری موقت کنونی بر نیروهای مخالف «اخوان المسلمین» بسیار محتمل است. این نیرو نه فقط به این خاطر به پیروزی می‌رسند که متکی به حمایت داخلی است بلکه به این خاطر که از پشتیبانی دنیای خارج نیز بر خوردار می باشد. اما هر طوری شده، اگر رئیس جمهور نظامی یا غیر نظامی باشد، نظامیان باز هم نفوذ خود را در آن کشور حفظ کرده و خط مشی بزرگترین کشور عربی را تعیین خواهند کرد.

به این طریق در انتخابات عنقریب پارلمانی به احتمال قوی اکثریت با نظامیان خواهد بود. اخوان المسلمین که ابتدا امیدوار بودند در مجلس مصر به دریافت تعدادی کرسی‌ها برسد از شرکت در انتخابات دست کشیده و در آخر سال ۲۰۱۳ فعالیت آنها در مصر اصلاً ممنوع اعلام گردید. ویاچسلاف ماتوزوف در این رابطه گفت:

اخوان المسلمین اعلام کردند که در روند انتخاباتی شرکت نخواهند کرد و این روند را بایکوت خواهند کرد. فکر می‌کنم آن‌ها مسیر اساسی سیاسی آن کشور را عوض نخواهند کرد که بسوی تحکیم روابط مصر با کشور‌های عرب و در درجه اول با کشور‌های ثروتمند خلیج فارس است.

در آوریل ۲۰۱۴ افغانستان در کانون توجه جهانیان خواهد بود، در آنجا انتخابات ریاست جمهوری بر گزار می شود. دومین دور ریاست جمهوری حمید کرزی به پایان رسیده و او انتخابات سال ۲۰۱۴ سهم نمی گیرد. به گفته وی دو – سه نفر می‌توانند مدعی احراز آن پست باشند. الان اسامی ده نفر به ثبت رسیده است. در مبارزات کارزار انتخاباتی عبد الله عبد الله وزیر خارجه پیشین و اشرف غنی وزیر سابق دارایی و قیوم کرزی برادر رئیس جمهور کنونی پیشتاز هستند. یک عده کارشناسان بین‌المللی امید دارند که در جریان این انتخابات در افغانستان حکومت برای اولین بار در تاریخ این کشور بصورت دمکراتیکی تحویل شود.

اما در حال حاضر آینده افغانستان بسیار مبهم به نظر می رسد. به دشواری می‌توان تصور کرد که پس از آنکه نیروهای امریکای ، آن کشور را ترک کنند چه خواهد بود. مطابق داده‌های وزارت خارجه روسیه، میزان زورگویی در آن کشور در مقایسه با سال پیش سه برابر افزایش یافته است. شبه نظامیان وابسته به انگلیس با استفاده از اینکه آمریکا نیروهای خود را خارج می‌کند هم اینک وسعت اراضی زیر کنترل خود را افزایش دادند.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: