۳۰.۱۰.۹۲

به یاری پروردگار، امروز فساد و نکبت و هولاکاست و کشتار دسته جمعی و تدریجی‌ ایرانی‌‌ها تحت عنوان انرژی هسته‌ای برچیده میشود


رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی که از آغاز اجرای توافق ژنو و انجام اقدامات هسته‌ای ایران در روز دوشنبه – ۳۰ دی‌ماه – خبر داده و گفت که اقدامات ایران با اجرای تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز و فردو آغاز می‌شود که این کار تا ظهر امروز به طول می‌انجامد، جهان در انتظار وقوع عملی این اتفاق در ساعات آتی است. اتفاقی که قرار بود صبح امروز حادث شود و احتمالا تا ظهر به تعویق می افتد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در سخنانی در ساعات اولیه دوشنبه – ۳۰ دی‌ماه – در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: امروز از نظر ما روزی بلند و طولانی است که طی آن اقدامات ایران برای انجام توافق به انجام می‌رسد.

وی ادامه داد: تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصد در دو آبشار در نظنز و چهار آبشار در فردو صورت می‌گیرد که قرار است اتصالات بین آبشارها متوقف شود.






صالحی با اشاره به فعالیت‌های اراک نیز اظهار کرد: بر اساس توافق ژنو، قرار است سوخت این رآکتور به تأسیسات و محوطه رآکتور وارد نشود. بازرسان در دو روز گذشته به انبارها سرکشی کردند و دیدند که در رآکتور و انبارهای آن، آب سنگین وجود ندارد. همچنین آنها بررسی کردند که سوختی به رآکتور انتقال نیافته باشد.

وی ادامه داد: بازرسان به اصفهان رفتند و در آنجا هم روند تولید قرص، میله و مجتمع سوخت را حسابرسی کردند زیرا قرار است بر اساس تعهد ایران در دوره شش ماه اجرای توافق در این زمینه تولیدی صورت نگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اقدام چشمگیر ایران در اجرا توافق ژنو را توقف تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد دانست و گفت: البته غنی‌سازی ۲۰ درصد تا صبح امروز ادامه دارد.

صالحی درباره میزان ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد گفت : از زمانی که ایران اقدام به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی کرد توانست حدود ۴۱۶ کیلوگرم اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید کند. نصف این میزان به صورت پودر U3O8 که مرسوم است به آن کیک زرد می گویند تبدیل کردیم. از این میزان۱۹۶ کیلوگرم باقی مانده است که گاز اورانیوم ۲۰ درصد است و قرار است بر اساس توافق ژنو نصف آن را به پودر اورانیوم تبدیل کنیم که البته این اقدام در چارچوب برنامه های خودمان است، چون برای تولید صفحه سوخت مورد استفاده در راکتور تهران به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کیلو دیگر از ۱۹۶ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد را نیز قرار است بر اساس توافق ژنو رقیق کنیم و اینجا امتیازی داده‌ایم چون کاری که کرده‌ایم را عکسش را انجام می‌دهیم. از این اورانیوم برای افزایش غنای اورانیوم‌هایی مثلا ۹ دهم درصد استفاده می کنیم . ماهی ۱۵ کیلو اکسید می کنیم و طی شش ماه این کار انجام می شود چون آنها اقساط ما را ماه به ماه می دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که ۱+۵ در پرداخت اقساط ۴٫۲ میلیارد دلار بازه زمانی را در اختیار گرفته است افزود: چنان چه آنها طبق برنامه اقساط را پرداخت کنند، ما هم به موقع اکسید می کنیم.

صالحی درباره اینکه چقدر مطمئن هستید آژانس تحت تاثیر کشورهای قدرتمند قرار نگیرد؟ گفت: این یک مساله فنی است و نمی توان با آن به شیوه‌ای دیگر برخورد کرد وقتی تعلیق ۲۰ درصد صورت گیرد دیگر انجام شده است و نمی توان با آن به گونه ای دیگر برخورد کنند.

وی تصریح کرد: در دوره های قبل هم ما با آژانس درباره رفع ابهامات و سوالات همکاری کرده ایم از جمله پاسخ دادن به شش موضوع باقی مانده . الان آژانس نسبت به برنامه هسته ای ما تردید ندارد اما تحت عنوان موضوعی به نام “مطالعات ادعایی” و احتمال کاربردهای نظامی بهانه تراشی می کنند. سه سال طول کشید تا توانستیم به آنها بفهمانیم که آلودگی بالای ۵۰ درصد نداشتیم. این روند زمان بر است و باید صبر داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برخی نگرانی ها درمورد جاسوسی از برنامه هسته ای کشور و نیز سوء قصد به جان دانشمندان کشور گفت: ما قبلا توجه جدی به این مسایل نداشتیم و فکر نمی کردیم طرف مقابل آنقدر خبیث باشد که نسبت به جان دنشمندان ما سوءقصد داشته باشد، اما الان محافظت های مستقیم و غیر محسوس در سطوح مختلف صورت می گیرد و دانشمندان ما مورد محافظت قرار می گیرند. کمیسیونی که مسوول حفاظت از دانشمندان کشور است با حضور ارگان های مختلف از جمله سپاه و نیروی انتظامی که بودجه، سطح و شیوه حفاظت را تعیین می کنند وجود دارد که این وظیفه را برعهده دارد. ما به صدا و سیما نیز اعلام کردیم که چهار پنج نفر می توانند از مسوولان سازمان انرژی اتمی در تلویزیون حضور یافته و مصاحبه کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند اشتباه ترور دانشمندان ایران را بار دیگر انجام دهند مساله شکل دیگری می گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احداث دفتر ثابت آژانس در ایران اظهار کرد: تا الان درخواستی در این باره دریافت نکردیم اما این موضوع امر غیر معمولی نیست در کانادا و ژاپن دفتر ثابت آژانس وجود دارد. ما نیز در کشور بازرسان نیم مقیم داریم که هر دو هفته یک بار عوض می شوند. ما سه نوع بازرسی داریم که در چارچوب پادمانی، تفاهم پادمانی میان ایران و آژانس که دو ماه پیش با آژانس داشتیم و در همین راستا ۹ بهمن باررسان از معدن گچین بازدید می کنند و یک نوع دیگر که بازرسانی هستند که در چارچوب توافق ژنو و برای نظارت بر اجرای تعهدات ایران در کشور حضور می یابند.

صالحی درباره متن تفسیری منتشر شده درباره اجرای توافق ژنو از سوی کاخ سفید گفت: به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی معتقدم باید به صحبت های مسوولان خود توجه کنیم . آمریکا هم مشکلاتی در کشور خود دارد و لابی صهیونسیت نفوذ زیادی در آمریکا دارد و نمی خواهد ایران در این چارچوب جایگاهی پیدا کند. دولت آمریکا نه از سر خیرخواهی بلکه منافع ملی خود و اعتبارات دیگر می خواهد با ایران تعامل داشته باشد .

وی ادامه داد: ۳۴ سال آنها به ما فشار آوردند اما با همه این ها ما توانستیم در زمینه ماهواره، شبیه سازی، هسته ای، نانوتکنولوژی و غیره دستاوردهایی داشته باشیم و اینها با توجه به انسجامی که بین دولت و ملت وجود دارد شکل گرفته است که از نقاط قوت ما بوده و باعث شده آنها به سمت ما بیایند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: علاوه بر این مسایل اقتصادی آمریکا و روی کار آمدن اوباما و تلاش وی برای باقی گذاشتن نامی از خود در تاریخ آمریکا باعث شده تا آمریکا به سمت تعامل با ایران بیاید. با گشایش در کارها و کاهش تحریم ها و فشارها به زودی گروه بزرگی از تجار فرانسوی به ایران خواهند آمد که اتفاق مهمی است . بنابراین اگر آنها حرفی می زنند باید آن را برای مصرف داخلی شان بدانیم.

عراقچی: آمریکایی دستورالعمل تعلیق تحریم ها را امروز صادر می کند

در همین حال عباس عراقچی، معاون امور بین المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: “آمریکایی ها دستورالعمل های لازم برای اجرای تعلیق تحریم ها بر علیه ایران را ار امروز آغاز خواهند کرد واین دستورالعمل ها را به شرکت های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند، اعلام می کنند.”

آغاز تعلیق، احتمالا از ظهر امروز

در ایران هم که گفته می شد صبح امروز تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد آغاز می شود، به تاخیر افتاد و رسانه های خبری جهان با هیجان مشغول پی گیری لحظه به لحظه آن هستند

در این رابطه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که احتمالا عملیات تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم امروز با تاخیر آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس کمالوندی گفت: “احتمالا نقطه آغاز عملیات تعلیق غنی سازی و اکسید سازی و رقیق سازی با تاخیر خواهد بود و پیش بینی می‌شود در اولین ساعات ظهر این اقدام انجام شود.”

او پیشتر گفته بود که این روند در ساعات نخستین وقت اداری امروز (بین ساعت ۸ تا ۹ صبح به وقت تهران) آغاز می شود.

مایکل مان: اقدامات ایران و ۱+۵ در یک روز انجام می‌شود

در خبری دیگر، سخنگوی کاترین اشتون ضمن اظهار تردید نسبت به صحت ترجمه اظهاراتش به فارسی در مصاحبه‌اش با “رادیو فردا”، مبنی بر اینکه “بعد از دریافت گزارش آژانس تصمیم‌گیری می‌کنیم”، تاکید کرد که ایران و ۱+۵ از ابتدا توافق داشتند که همه اقدامات دو طرف در یک روز انجام شود.

مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره برخی اظهارات منتسب به وی درباره زمان آغاز اجرای گام اول توافق ایران و ۱+۵ گفت: توافق همیشه این بود که همه چیز در یک روز اتفاق بیافتد.

مان افزود: همه طرف ها در اجرای اقدامات خود، آنچه را که لازم است انجام دهند، بر اساس اصول و روندهای داخلی مربوطه انجام می دهند.

واکنش منفی محافظه کاران افراطی در ایران

در حالی که تحولات در پرونده هسته ای رو به تفاهم حرکت می کند، بلکه بنا به گفته رئیس جمهور، چرخ زندگی مردم نیز پابپای سانتریفیوژها بچرخد، و در حالی که توافقات هسته ای با اجماع همه نیروهای موثر در قدرت و حاکمیت مورد حمایت قرار گرفته، بخش افراطی جریان محافظه کار، کماکان به این توافق با نگاه منفی برخورد می کند. در همین چارجوب کار به جایی رسید که روزنامه وطن امروز که از سوی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و از نیروهای نزدیک به جبهه پایداری هدایت می شود، صفحه اول خود را سیاه پوش کرده و تیتر زد: 
هولوکاست هسته ای

این روزنامه در سرمقاله خود با تاختن به این توافق، آنچه ایران در برابر تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد بدست می آورد را تاسف انگیز خواسته و تعهدات ایران در این توافق را معادل نابودی و تعطیلی تاسیسات هسته ای عنوان کرده است.


منبع

تصاویر پلمپ تجهیزات هسته ای نطنز














هیچ نظری موجود نیست: