۱۳.۱۰.۹۲

آخرین وضعیت امدادرسانی به هم میهنان آسیب دیده زمین لرزه بستک در استان هرمزگان


زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در ساعت ۶:۴۳ صبح روز پنجشنبه ۱۲ دی‌ ماه ۱۳۹۲ برابر با ۲ ژانویه ۲۰۱۴ بستک در استان هرمزگان را لرزاند که برابر آخرین اخبار این زمین لرزه موجب تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی شده و یک قربانی و ۳۰ تن نیز مجروح برجای گذاشته است.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به زمین لرزه‌ روز پنجشنبه شهرستان بستک به بزرگای ۵.۵ گفت: در پی وقوع این زمین لرزه‌، بلافاصله ۱۲ تیم امدادی برای ارزیابی میزان خسارت احتمالی به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های اولیه نیز نشان داد که شهر بستک با وجود بافت شهری‌اش دچار آسیب دیدگی شده و متاسفانه یک تن‌ نیز جان خود را از دست داده است.


وی با بیان اینکه امدادگران توانستند سه تن را که در زیر آوار محبوس شده بودند، زنده نجات دهند، گفت: پس از اتمام عملیات جست‌وجو و نجات بحث اسکان و تغذیه اضطراری در دستورکار قرار گرفت که بر این اساس ۸۰۰ دستگاه چادر در قالب هفت اردوگاه در مناطق آسیب دیده برپا شد.

وی با اشاره به آسیب دیدگی ۱۴ روستا و خود شهر بستک در اثر زمین لرزه گفت: ۱۶۳ امدادگر در حال حاضر در منطقه حضور دارند و وظیفه امداد رسانی به آسیب دیدگان را برعهده دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام وقوع ۱۰ پس لرزه گفت: همچنین پنجشنبه شب نیز شش تن محموله امدادی به بستک انتقال داده شد و همچنین بالگردهای امدادی بر فراز مناطق آسیب دیده پرواز کرد تا این مناطق از طریق هوایی کنترل شود.

به گزارش ایسنا، همچنین دکتر محمد تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور نیز در تشریح جزئیات امداد رسانی به مناطق مناطق آسیب دیده بستک نیز گفت: در دقایق اولیه ۱۱ تیم امدادی مشتمل بر ۳۰ تکنسین اورژانس ۱۱۵ و تیم ارزیاب در محل وقوع زمین لرزه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ مصدوم در محل درمان شدند گفت: تکنسین‌های اورژانس نسبت به انتقال ۱۶ مصدوم دیگر به بیمارستان فکری بستک اقدام کردند.

طالبیان با بیان اینکه خوشبختانه تعداد مصدومان افزایش نیافته است، گفت: در بررسی تیم‌های ارزیاب مشخص شد که زمین لرزه در روستاهای پرجمعیت اطراف بستک همچون کوه خرد حرنگ چاله و کردان خسارتی به دست نداشت.

پیگیری رئیس‌جمهور و وزیر کشور از زمین لرزه بستک

همچنین حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از دستور پیگیری رئیس جمهور و وزیر کشور از زمین لرزه صبح روز پنجشنبه بستک خبر داد و به ایسنا گفت: از همان دقایق اولیه رئیس‌جمهور و وزیر کشور با تماس‌هایی پیگیر وضعیت آسیب دیدگان بوده و دستورهای لازم را در این خصوص ارائه کردند.

وی با بیان اینکه برابر آخرین آمارها کار امدادرسانی تا حوالی ساعت ۱۱ روز پنج‌شنبه به پایان رسیده و اقدامات برای اسکان اضطراری ساکنان مناطق آسیب دیده زده آغاز شده است.

قدمی با بیان اینکه چهار مدرسه و پنج نقطه دیگر برای اسکان اضطراری شهروندان پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: در این اماکن علاوه بر افرادی که خانه‌شان خراب شده شهروندانی که نسبت به بازگشت مجدد به خانه‌هایشان دچار ترس بوده و ترجیح می‌دهند شب را در فضای باز سپری کنند نیز اسکان داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه شمار کشته شدگان این زمین لرزه افزایش نیافته و آخرین آمارها از کشته شدن یک تن حکایت دارد، افزود: استان‌های همجوار نیز در آماده باش کامل هستند.

وی همچنین گفت: این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن‌ جمعیت دارد که قریب به ۲۰ هزار تن‌ به شکل مستقیم تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مشکل خاصی در روند اسکان و امداد رسانی نبود افزود: دو بالگرد نیز به مناطق آسیب دیده اعزام شده‌اند که در صورت نیاز از آن‌ها استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به پس لرزه‌هایی که این مناطق را لرزانده است، گفت: حدود ۸ تا ۱۰ پس لرزه در ساعت ۱۳ روز پنج‌شنبه این مناطق را لرزانده است که بزرگترین آن ۴.۵ بوده و خوشبختانه عمده آن‌ها کمتر از ۳ ریشتر قدرت داشته است.

تخریب صد درصدی تعدادی از بافت‌های فرسوده

قدمی درباره میزان خسارات وارده به واحدها نیز افزود: تعدادی از خانه‌های فرسوده در این شهرستان به شکل صد درصدی تخریب شدند که البته در صورتی که به شکل صددرصدی تخریب نشوند نیز سیاست ما این است که از ادامه زندگی افراد در خانه‌های فرسوده و قدیمی جلوگیری و با ارائه تسهیلات آنان را به نوسازی واحدشان ترغیب کنیم.

قدمی از آغاز ارزیابی‌های بنیاد مسکن از صبح روز جمعه خبر داد و گفت: پس از آواربرداری و انجام ارزیابی‌های بنیاد مسکن در اولین جلسه هیات دولت که در روز یکشنبه برگزار خواهد شد، موارد را بررسی کرده و نحوه و چگونگی ارائه تسهیلات به آسیب دیدگان زمین لرزه به تصویب خواهد رسید.

خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصدی بستک

در عین حال جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز با اعلام اینکه زمین لرزه بستک تاکنون یک کشته وحدود ۳۰ مصدوم داشته است، اضافه کرد: بیشترین آسیب به منازل مسکونی رسیده است که برآورد اولیه نشان می‌دهد حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد خسارت داشته‌اند.

استاندار هرمزگان با اشاره به وقوع سه پس لرزه در شهرستان بستک خاطرنشان کرد: اقدامات لازم جهت تامین امنیت بیشتر مردم در راستای پیشگیری از تلفات جانی ناشی از پس لرزه‌ها انجام شده و بیشتر افراد در حیاط مدارس شهر بستک و چادرها اسکان داده شده اند.

وی ابراز کرد: با توجه به سرمای هوا بیشترین اقلام امدادی مورد نیاز مردم چادر و پتو است که از مردم استان‌ها و شهرستان‌های هم جوار نیز می خواهیم در ساعات و روزهای آتی یاری رسان هموطنان خود باشند.

همچنین مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع زمین‌لرزه‌ در منطقه بستک هرمزگان، سه گروه امدادی از شهرستان لارستان به این منطقه اعزام شدند.

حسن فیاض‌پور در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه فارس،‌ خاطرنشان کرد: علت اعزام گروه‌های امدادی از لارستان، همجواری این شهرستان با هرمزگان بوده است.

وی با تصریح اینکه گروه‌های اعزام شده کاملا مجهز هستند، افزود: محموله‌هایی شامل دارو، غذا و امکانات اسکان به همراه نیروهای امدادی هلال‌احمر و علوم پزشکی لارستان، به منطقه ارسال شده است. تمام امکانات موجود در لارستان برای امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان این زمین لرزه آماده است.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: