۲۷.۴.۹۲

گارد جاویدان

تصوير يك سرباز پياده ايران در دوران 
امپراتوری هخامنشيان
مقدمه ایجاد ارتش ثابت در ایران

بر پایه اسناد موجود در آرشیوها و آثار باستانی، در چنین روزهایی (ماه اول تابستان ـ جولای) در سال ۴۶۵ پیش از میلاد در خیابانهای شهر شوش و نیز تخت جمشید كه به تازگی تكمیل شده بود سربازان تازه ای با یونیفورم ویژه و تنها مسلح به نیزه و كمان و دشنه كمری  كه با نظم خاصی گام برمی داشتند و هر دم به اطراف خود متوجه نمی شدند، دارای قدی بلند و باریك اندام بودند جلب نظر می كرد و نمایندگان سیاسی ملل دوردست در دو پایتخت امپراتوری ایران این رویداد را گزارش كرده اند. این سربازان تازه، مقدمه ایجاد یك واحد ثابت ارتش ایران شدند كه نام گارد جاویدان - سپاهی كه سربازانش پس از هر جنگ به خانه و كسب و كار خود باز نمی گشتند و در سربازخانه در حالت آمادگی بسر می بردند - به خود گرفت، درست مشابه ارتشهای امروز در جهان و حرفه سپاهی گری در جهان خلق شد.


افراد این واحد منظما تمرین و مشق نظامی می كردند و سازمانی درجوار خود داشتند كه همواره در تلاش برای تهیه سلاحهای تازه و یافتن تاكتیك های جدید و پیدا كردن راه مقابله با فنون نظامی سایر ملل بود (سازمان اطلاعات ارتش)؛
سازمان دیگری مهمات و تداركات و اسب و ساز و برگ برای این واحد را تهیه می كرد و گروهی هم بودند كه در سراسر ایران به جستجوی بهترین و شایسته ترین جوانان برای جذب به این واحد می پرداختند و این جوانان را زیر آموزش و پرورش ویژه قرار می دادند از جمله كه باید به یاد می داشتند كه نباید در جنگ عقب نشینی كنند و یا تسلیم دشمن شوند: مرگ یا پیروز شدن.

یك دسته ۱۲۰ تن ی از این واحد، در طول جنگ مامور محافظت از پرچم بود كه بعدا به نام «كاوه» نخستین انقلابی جهان كه بر ضد ظلم و زورگویی بپاخاست «درفش كاویان» خوانده می شد. اسپارتاكوس دومین انقلابی بنام جهان در قرن اول پیش از میلاد و مدتها پس از «كاوه» بر ضد زورگویی و ستم قیام كرد.

ژنرال «كولن پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریكا كه قبلا رئیس ستاد ارتش این كشور بود در كتاب خاطراتش درباره گارد جاویدان ارتش ایران نوشته است كه «... ما در تاریخ های نظامی درباره استقامت و وفاداری سپاه (گارد) جاویدان ایران باستان مطالب بسیار خوانده بودیم و ژنرالهایی كه در زمان شاه از ایران به آمریكا می آمدند و مهمان ما بودند و پس از انقلاب بیشترشان اعدام شدند با تاكید می گفتند كه گارد جاویدان با همان كیفیت دوران باستان در ایران امروز بازسازی شده است،.....

نوشيروان کيهانی زاده


منبع

هیچ نظری موجود نیست: