۱۲.۴.۹۲

بیانیه شدید الحن ارتش مصر و هشدار به مرسی : ارتش آماده است خون خود را نثار مردم مصر نماید!


درمصربه دنبال تاکید مجدد محمد مُرسی برمشروعیت قدرت خود به عنوان رئیس جمهوری منتخب، درگیری‌ها میان هوداران اخوان المسلمین و مخالفین نظام اسلامی به اوج تازه‌ای رسید.
به گزارش منابع خبری بین المللی دراین درگیری‌ها که طی شب سه شنبه به چهارشنبه روی داد حداقل بیست و دو تن‌ جان خود را ازدست دادند.



مخالفین رژیم اخوان المسلمین تا بعد ازظهرزور سه شنبه سوم ژوئیه به محمد مُرسی مهلت داده بودند به بهای پیش گیری از نافرمانی مدنی درسراسرکشورازپست خود کناره گیری نموده وبه تجدید انتخابات تن دردهد، ولی رئیس جمهوری سه شنبه شب باردیگر با صدوربیانیه‌ای برمشروعیت انتخابات سال گذشته تاکیدکرد وگفته است حاضرنیست از قدرت کناره گیری نماید.
این درحالی است که بیش ازده وزیرو سخنگوی کاخ ریاست جمهوری و دولت ازپُست خود استعفا کرده اند. وزیرامور خارجه ی مصرازاولین وزرائی بود که ازپُست خود کناره گیری کرد.
به دنبال افزایش وخامت اوضاع درقاهره و شهرهای بزرگ کشورارتش مصربا انتشاریک بیانیه دوم و شدید الحن هشدارداد که حاضراست خود خود را برای مردم کشورش نثارنماید.
رئیس شورای عالی نظامی ارتش دردستنوشبه خود هشدارمی دهد که ارتش مصر برای مقابله با " تروریست ها، افراطیون ودیوانگان " تردیدی به خود راه نخواهد داد.
عبدالفتاح السیسی، وزیردفاع و رئیس شورای نظامی مصردرصفحه شخصی خود برروی اینترنت نوشته است که : ارتش آماده است با خون خود ازمردم مصرحمایت کند.
وی می نویسد: برای ما چیزی افتخارآورتر ازاین نیست که درجنگ با کسی بمیریم که مردم مصر را تهدید می کند ومی ترساند. السیسی اضافه می کند: به خدا سوگند برای مصر و مردم این کشورجانمان را هم می دهیم و از آنها دربرابر گروهای تروریستی و تندرو حمایت می کنیم.

به دنبال سخنرانی شب گذشته محمد مُرسی و تاکید برحفظ قدرت، محمد عبدالعزیز ازرهبران جنبش "تمّرد "درواکنشی به سخنان رئیس جمهوری گفت که " مرسی دیگررئیس جمهوری مصرنیست " وی گفت مرسی دراین سخنرانی ملت مصررا تهدید کرده است.
محمد عبدالعزیزگفته است: مهلتی که ارتش مصرتعیین کرده است ساعت چهاربعد ازظهربه وقت محلی به پایان می رسد. وی ازملت مصرخواست برای تاکید برخواست خود به میدان‌ها بروند.
به گزارش ایسنا، جنبش تمرّد دربیانیه‌ای که امروز صادرکرد اعلام داشت : ما اظهارات اخیرمحمد مُرسی، رئیس جمهوری مصررا تهدیدی علیه مردم مصرمی دانیم.
دربیانیه همچنین باردیگر ازمحمد مُرسی خواسته شده است که ازقدرت کناره گیری و سرنوشت کشور را به رای مردم به سپارد.
دراین بیانیه تاکید شده است : تنها پاسخ به بیانیه رئیس جمهوری، حضورمیلیونی مردم طی امروز، چهارشنبه، درخیابان هاست تا به این وسیله مرسی و رئیس اخوان المسلمین و گروهش صدای مردم مصررا بشنوند که فریاد برآورده اند مشروعیت چیزی است که نه مرسی و نه اخوان المسلمین آن را درک نمی کنند.
به گزارش منابع خبری به دنبال گفت وگوی تلفنی باراک اوبامارئیس جمهوری آمریکا با همتای مصری خود پیرامون بحران این کشور، وزارت امورخارجه آمریکا نیزاعلام داشت : جان کری رئیس جمهوری درگفت وگو با وزیرامورخارجه مصرتاکید کرده است که مقامات مصری باید به خواسته‌های مردم مصرگوش فرا دهند.
آخرین گزارش‌ها حدود ظهرامروز حاکی است که شورای فرماندهی ارتش درنشستی درحال بررسی اوضاع کشور و اعلام موضع خود هستند. یک گزارش دیگر حاکی است که ساکنین قاهره درانتظاراعلام موضع ارتش از ساعات ظهرامروز عازم گرده همائی درمیدان‌های قاهره شده اند.

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

منبع

هیچ نظری موجود نیست: