۹.۵.۹۲

آیا می‌توان موبایل قرآن‌دار بر سر گرفت؟ کارخانه احمق سازی پاسخ دهد

کارخانه احمق سازی پاسخ میدهد : شما پاپی‌ پول نفت نشو، هر چی‌ سرت گذاشتی گذاشتی، حتی خاک هم میتونی‌ بر سرت بریزی به جای قران!




یعنی‌ با احمقترین مردم روزگار چنین رفتار نمی‌شود که با مردم ایران میکنند، در روز روشن پول فروش نفتشان را خرج کشور‌های عربی‌ و فلسطین میکنند و بعد از آبادی فلسطین، با سوریه قرارد داد می‌بندند که پول نفت ایران در جهت عمران و آبادی و رفاه مردم سوریه خرج شود، و به مردم ایران هم می‌گویند اگر میخواهید آرزوهایتان برآورده شود قران را بذارید رو سرتان و برید تو عالم هپروت!!! و التماس کنید دستی‌ از غیب برون آید و شکم بچه‌هایتان را سیر کرده و کشورتان را آباد کند!!!
بنازم به این خریت که آنچنان یقه‌ ما را چسبیده که زالو تن‌ پر خون را نمیچسبد.

ایسنا می‌نویسد:

پرسشی که ممکن است برای بعضی از افراد در مراسم احیای شب‌های قدر پیش آید این است که آیا می‌توان از گوشی همراهی که حاوی قرآن کریم است بجای کتاب قرآن استفاده کرد و موبایل را بر سر گذاشت؟!!!!!!!

به گزارش ایسنا، درستی یا نادرستی این مسئله در گفتگوی باشگاه خبرنگاران! با اساتید احمق سازی حوزه علمیه مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می‌آید:

آلت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور :

گوشی موبایلی که دارای قرآن است، صدق قرآن نمی‌کند؛ مگر اینکه دسترسی به قرآن کریم ممکن نباشد اما به اعتبار اینکه آیات قرآن در آن وجود دارد آن هم بر صفحه گوشی موبایل ظاهر شده و مشخص شود که صفحه قرآن است، بر سر گرفتن آن اشکالی ندارد.

آلت الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق!! حوزه‌های علمیه تهران:

در صورت عدم دسترسی به کتاب قرآن، اشکالی ندارد که از گوشی موبایلی که دارای آیات قرآن است استفاده شود اما اگر قرآن چاپ شده باشد، بهتر است.

آلت الله محسن اراکی، استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه:

موبایل نمی‌تواند جایگزین قرآن شود. آنچه که در روایات اسلامی بیان شده است خود قرآن و یا بخشی از قرآن است که در اعمال شب‌های قدر باید روی سر قرار گیرد.

آلت الله مهدی هادوی تهرانی، مجتهد علوم حوزوی:

موبایلی که حاوی آیات قرآن است با وجود اینکه صفحه آیات قرآن در آن باز باشد، عرفا قرآن تلقی نمی‌شود. هر چند برخی از احکام قرآن را ندارد اما به سر گرفتن آن مانعی ندارد.

آلت الله سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران:

آنچه که در روایات آمده کتاب قرآن است؛ بنابراین باید صدق قرآن کند و گوشی موبایل، صدق قرآن نمی‌کند.




مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:

حجت‌الاسلام علی یعقوبی استاد! حوزه علمیه و از پژوهشگران مرکز ملی !؟ پاسخگویی به سوالات دینی نیز به بیان نظر کلی مراجع تقلید در این خصوص پرداخت و گفت: این مسئله از جمله مسائل اختلافی میان علما و مراجع تقلید نیست. براساس دستور روایات باید کتاب قرآن روی سر قرار گیرد و ترجیحا نیز برای حفظ شانیت قرآن، آن را باید ببندند و نظر تمام مراجع همین است. فقط نظر آیت‌الله خویی در زمان‌های گذشته این بوده است که اگر نوار کاست قرآن در دستشویی بیفتد باید نسبت به آن احتیاط کرد و فتوای صریحی در این زمینه نداشته‌اند.

وی افزود: بر سر گذاشتن گوشی موبایل در لیالی قدر نمی‌تواند از مصادیق قرآن به سر گرفتن محسوب شود. در مفاتیح الجنان در خصوص آداب قرآن بر سر گرفتن آمده است: قرآن‌ها را باز کنید و بر سر بگذارید. تعبیر از قرآن، همان کتاب قرآن است نه آن موبایلی که نوشته‌های آن به صورت غیر مکتوب است و تماسی با بدن حاصل نمی‌شود.

یعقوبی تصریح کرد: کتاب قرآن دارای احکام خاصی است که قرآنی که در گوشی موبایل است، فاقد آن است؛ نخست آنکه بدون وضو نمی‌توانید به صفحه قرآن دست بزنید اما موبایل این‌گونه نیست. دوم اینکه اگر کتاب قرآن نجس شود باید فورا آب کشیده شود اما اگر موبایلی که دارای قرآن است در دستشویی بیفتد نیازی نیست که درِ آن چاه بسته شود چون گوشی موبایل به محض برخورد با آب، خواهد سوخت و تمام اطلاعات آن از بین خواهد رفت. البته این بدان معنا نیست که ما به قرآن در درون گوشی موبایل، بی‌احترامی کنیم و بگوییم بی‌احترامی به قرآن‌های مکتوب جایز نیست اما بی‌احترامی به قرآن‌های داخل موبایل جایز است. نه، چنین حرفی صادق نیست.

این پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: از طرف دیگر بعضی از تمثال‌ها و تصاویری وجود دارد که عموم مردم آنها را به اهل بیت نسبت می‌دهند با وجود اینکه این عکس‌ها صحت ندارد اما مراجع عظام اجازه بی‌حرمتی نسبت به آنها را نداده‌اند و حکم قرآن داخل موبایل نیز بر همین منوال است.


منبع



هیچ نظری موجود نیست: