۶.۵.۹۲

کارخانه سد سازی در اردبیل، ایران را نابود کرده است. هر جا یک آب باریکی در جریان باشد، اردبیلی‌ها بر روی آن سد میسازند، کسی‌ نیست جلو این حماقت ۳۴ ساله را که طبیعت ایران را نابود کرده و سفره‌های آب زیر زمینی‌ را خشک کرده است بگیرد؟؟؟


درياچه گتوند ۴۱ روستا را زير آب و صدها روستایی را بیکار کرد!!

صدها روستایی، ۴۱ روستا در استان خوزستان را ترک کردند تا خانه ها، مزارع و مراتع‌شان در اختیار پروژه ساخت سد گتوند علیا قرار گیرد و در زیر دریاچه سد مدفون شود اما سهم این تعداد روستایی از پروژه ساخت سد، کوچ اجباری از روستا به حاشیه شهرها، آوارگی، از دست دادن زمین‌های کشاورزی و در نهایت فقر و بیکاری بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی از ۱۶ سال پیش عملیات ساخت سد گتوند در استان خوزستان به عنوان پر هزینه‌ترین و بزرگترین پروژه سد سازی در ایران آغاز شد، اهالی ۴۱ روستا که قرار بود در آب دریاچه سد غرق شوند، نمی دانستند چند سال بعد باید همه زندگی خود را در روستا بگذارند و از آنجا بروند به جایی که دیگر نه می توانند زمین کشاورزی داشته باشند نه چراگاهی برای دام.

تا اینکه برای افتتاح سد که باید در سال ۹۲ انجام می شد، به تعدادی از روستاییان گفتند، براساس قانون باید برای انجام این پروژه ملی با شرکت آب و نیرو به عنوان سازنده سد گتوند در خوزستان همکاری کنند و از روستاهای خود خارج شوند تا آب سد، خانه آنها را پر کند.
از این روستاها ۱۸ روستا در شهرستان مسجد سلیمان زیر آب رفت که ۹ روستای آن در حریم سد قرار دارد و باید تخلیه و سپس در آب غرق شوند. همچنین ۱۴ روستا نیز در منطقه لالی قرار داشت که ۱۱ روستای آن در بخش آب ماهیک بود و بسیاری از آنها به زیر آبرفته اند. همچنین برخی از این روستاها عشایر نشین بودند بنابراین به طور جمع ۴۱ روستا تحت الشعاع سد گتوند قرار گرفت.

زمین متری ۶۰۰ تومان!

کارشناسان شرکت آب و نیرو به روستاییان گفتند خانه هایی که با سنگ و بدون ملات ساخته بودید متری ۶۰۰ تومان بیشتر نمی ارزد ولی اگر زمینهای کشاورزی مرغوبی داشته باشید که کنار رودخانه قرار گرفته، می توان برای آنها تا متری ۲۰ هزار تومان نیز قیمت گذاشت.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: