۲۴.۴.۹۲

بیش از یکصد عکاس در ترکیه بازداشت شدند!


هر وقت سخن دموکراسی و اسلام میشد، بلافاصله سینه چاکان ترکیه، این کشور را نمونه‌ای از اسلام دمکرات به عنوان برگ برنده رو میکردند، بعد‌ها در گزارشات جامعه جهانی‌ حقوق بشر، اسم ترکیه به عنوان اولین کشور فاشیست در رابطه با زندانی کردن و شکنجه نویسندگان و خبرنگاران در صدر لیست کشور‌هایی‌ با حکومت دیکتاتوری قرار گرفت، و سپس کشتار کرد‌های معترض در خیابان‌های ترکیه لکه ننگ دیگری بر پیشانی سیاه ترک‌ها شد، و اینک مجددا خبر بازداشت عکاسانی که جرمشان تهیه خبر و عکس است به وسیله پلیس و وزارت اطلاعات فاشیست ترکیه بر روی آنتن است.
انجمن عکاسان ترکیه از بازداشت حدود ۱۱۱ عکاس و برخورد خشونت آمیز پلیس با آنان در جریان اعتراضهای استانبول و آنکارا از ۳۱ مه تا ۸ ژوئن خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه العالم، این انجمن غیر دولتی که شهادت بسیاری از عکاسان خبرنگار یا مستند ساز را جمع آوری کرده، در گزارشی نوشت: بیشتر مجروحیت‌ها ناشی از گازهای آشک آور و گلوله‌های پلاستیکی بود در جریان حملات خشونت آمیز نیروهای پلیس به معترضان است.

این گزارش حاکی است که همراه داشتن کارت زرد خبرنگاران که به آنان اجاره فعالیت می دهد نیز در بیشتر موارد نتوانسته از بازداشت عکاسان خبرنگار جلوگیری کند.

بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، در ترکیه دفتر وابسته به نخست وزیری کارت خبرنگاری را صادر می کند.

ادامه سرکوب معترضان در استانبول
نیروهای امنیتی ترکیه همچنان به سرکوب معترضان در استانبول ادامه می دهند.

به گزارش پرس تی وی، روز گذشته در حالیکه گروهی از مردم در میدان تقسیم استانبول منتظر بودند روزه خود را افطار کنند، هزاران نفر دیگر در تظاهراتی مسالمت آمیز در سوی دیگر میدان هدف حمله نیروهای امنیتی بودند. برخورد خشونت آمیز پلیس با تظاهرکنندگان در خیابانهای متصل به میدان تقسیم نشان می داد نیروهای امنیتی مصمم بودند نگذارند مردم در میدان تقسیم تجمع کنند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مقادیر زیادی گاز اشک آور استفاده کرد. من از این رفتار پلیس ترکیه بسیار ناراحت هستم. پلیس برای مقابله با دور جدید تظاهرات مردم از شدت و خشونت بیشتری استفاده می کند.

یک جوان معترض هم گفت پلیس تلاش کرد مردم را از میدان تقسیم دور کند. ما منتظر هستیم ببینیم اوضاع چگونه خواهد شد.

مردم این بار در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان ترکیه تظاهرات کردند. بر اساس این لایحه اتاق معماران و مهندسان دیگر نمی توانند بر طرحهای شهرسازی نظارت کنند. با تصویب این لایحه همه اختیارات به وزارت محیط زیست و برنامه ریزی شهری داده می شود. شماری از اعضای اتاق معماران و مهندسان از فعالترین رهبران جنبش اعتراضی میدان تقسیم هستند. این جنبش آغازگر اعتراضات گسترده به تخریب پارک گزی استانبول بود.

اسرا آتالای گزارشگر شبکه خبری اولوسال گفت حزب عدالت و توسعه ترکیه تصمیم گرفته است برخی اعضای اتاق معماران و مهندسان را از عضویت این نهاد حذف کند. این افراد بخش مهمی از مقاومت و اعتراضات بوده اند. پلیس از گاز اشک آور، ماشین آب پاش و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می کند.

معترضان خواستار سرنگونی حزب حاکم عدالت و توسعه هستند. آنها همچنین خواستار لغو برخی طرحهای عمرانی در استانبول هستند. بسیاری معتقدند با ادامه سرکوبها خواسته‌های معترضان نیز بیشتر خواهد شد. برخی تظاهرکنندگان همچنین عکسهایی از علی اسماعیل کورکماز نوزده ساله را در دست داشتند که پنجمین قربانی خشونت نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان بود. او به علت جراحاتی که در نتیجه حمله نیروهای امنیتی برداشته بود، جان خود را از دست داد. بیست دقیقه از تصاویر دوربین مداربسته از کتک خوردن علی به شکلی مرموز ناپدید شده است. با وجود اینکه دولت از مردم خواسته است به اعتراضات خود پایان دهند، این اعتراضات همچنان ادامه دارد. آنها می گویند خواستار عدالت هستند و همچنان در خیابانها می مانند.

منبع: دیپلماسی




هیچ نظری موجود نیست: