۸.۵.۹۲

قطر و ترکیه برای احیای پیمان اخوان المسلمین حاضر به انجام هر کاری هستند!


روزنامه العرب، چاپ لندن! نوشت : بیاینه دولت قطر بر سر اوضاع مصر با تفاهم و هماهنگی کامل با ترکیه صادر شد.

بنا به این گزارش مواضع دوحه بعد از آن که مواضع ترکیه از سوی رجب طیب، نخست وزیر ترکیه وابسته و برخاسته از جنایتکاران اخوان المسلمین بیان شد و گفت: که کشورش در برابر خشونتی! که در مصر جاری است، حتی اگر دنیا ساکت باشد، ساکت نمی نشیند!، اعلام شد.

قطر روز شنبه در بیانیه خود خواستار بازگشت دموکراسی! ( اخوانی‌های مرتجع از کی‌ شدن دموکراسی؟ این سئوالی است که باید از یک مشت شیخ تنپرور جنایت کار عرب و ترک‌های به ذات نوکر که نوکری بیچون و چرای غربی‌ها را میکنند پرسید) به مصر شد و خشونت‌ها و کشتاری که علیه معترضان ( تروریست‌های خونخوار اخوانی که به کودکان شیر خوار هم رحم نکرده و آنها را اعدام میکنند ) صورت می گیرد را محکوم کرد. در این بیانیه که توسط وزارت امور خارجه قطر صادر شد، همچنین آمده است که "آن چه در مصر می گذرد برای جمهوری مصر عربی برادر بسیار خطرناک است و ما از خشونت‌ها و کشتاری که در این کشور می شود، بسیار نگران هستیم."

ناظران بر این اعتقادند که نزدیکی دیدگاه‌های قطر و ترکیه این دو کشور را بر آن داشته تا برای احیای پیمان اخوانی در منطقه که پس از حوادث مصر و سوریه ضربه‌های دردناکی خورده است، دست به کار شوند. سقوطی که پس از تضعیف اخوان سوریه به نفع جریان نزدیک به اسد رقم خورده است.

به اعتقاد ناظران تلاشی که قطر برای اتخاذ مواضعی با ترکیه در قبال تحولات جاری در مصر پیش گرفته، نهایت دشمنی دوحه و آنکارا با مردم صلح‌جو و آزادیخواه مصر است و دخالت بیشرمانه این دو کشور در مسائل داخلی‌ مصر محسوب میشود

در حال حاضر پیمان اخوان در منطقه سیر نزولی شدیدی را می پیماید به گونه‌ای که تغییر در مصر سبب شده تا رویای ایجاد حکومت‌های اخوان محور که در منطقه آغاز شده بود، نقش بر آب شود به گونه‌ای که اکنون خیابان‌های تونس و لیبی نیز صحنه اعتراض‌های شدید به حکومت اخوانی است.

این در حالی است که وضعیت در میدان رابعة العدویه، میدانی که طرفداران اخوان المسلمین برای اعلام اعتراض‌های خود به برکناری مرسی در اختیار دارند نیز رو به تغییر است. به نوشته روزنامه العرب فضای اعتراض در این میدان رفته رفته رو به کاهش است و مردم حاضر در این میدان دیگر آن شوق و هیجان اولیه برای بازگردان محمد مرسی به قدرت را ندارند. به گونه‌ای که گفته می شود حتی رهبران اخوان نیز با مشکلات بسیاری برای نگه داشتن مردم در این میدان برای پیگیری اعتراضاتشان تا یک هفته دیگر روبه رو شده اند.

افراد نزدیک به میدان محل تجمع اخوان می گویند که رهبران میانی اخوان و نمایندگان آنها در استان‌ها به اطلاع عصام العریان، یکی از رهبران اخوان که تلاش دارد در تمامی میدان‌های محل تجمع معترضین خود را نشان دهد، گفته اند که دیگر نمی توانند مردم را راضی کنند که میدان‌ها را ترک نکنند به ویژه که اخیرا فتواهایی صادر شده که جماعت اخوان المسلمین را مسئول کشتارها و زخمی هایی که اخیرا در درگیری‌ها قربانی شده اند، می دانند.

در همین رابطه مجموعه‌ای از جوانان معتقد به شیخ ازهری که در داخل جماعت اخوان اعتقاد بسیاری به او وجود دارد، خواستار تغییر مواضع اخوان در قبال تظاهرات شده با این هدف که از کشته شدن بیشتر مردم جلوگیری شود.

این در حالی است که گفته می شود اختلاف هایی میان اخوان با گروه‌های اسلامی و حزب وسط که از متحدان آن محسوب می شوند حاصل شده که اخوان را متهم به رفتارهای خشونت آمیز بی‌حاصل می کنند و می گویند که باید تلاش کنند تا بیش از این از جانب مردم کشته نشوند. نمایندگان حزب وسط همچنین از اظهارات عصام العریان، معاون رهبر اخوان که هر گونه باب مذاکره و بازگشت را می بندد، انتقاد کرده اند و گفته اند که باید برای حل مشکلات از راه‌های سیاسی اقدام کرد.




هیچ نظری موجود نیست: