۱۰.۴.۹۲

اخراج ترکیه و قطر از پرونده سوریه.

هر چند تا زمانی‌ که درگیری هست مهم نیست طرف‌های درگیر که باشند، مهم درگیری است که میبایستی در جریان باشد.




«وطن» سوریه گزارش داد که در پی واگذاری قدرت در قطر و کنار گذاشتن «شیخ حمد بن خلیفه» از پرونده بحران سوریه، کنترل ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه به دست «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان افتاده است.



ائتلاف معارضان با ابتکار عمل قطری‌ها و با حمایت آنکارا تشکیل شده بود و اغلب اعضای آن را وابستگان به اخوان المسلمین تشکیل داده بودند.

منابع آگاه در پاریس گزارش دادند که بندر بن سلطان دستور داده که برای اجتناب از هرگونه فشار مسکو برای تشکیل تیم مذاکراتی مخالفان برای حضور در ژنو ۲، هیچ یک از اعضای ائتلاف حق گفت‌وگو و دیدار با مقامات روسی را ندارند.

این روزنامه تأکید کرد که «تریبون دموکراتیک سوریه» به رهبری میشل کیلو اخیرا نامه‌ای به مسکو داده و از شرکت در کنفرانس ژنو۲ انصراف داده و تأکید کرده که با هیچ یک از مقامات روسی دیدار نخواهد کرد.

نامه‌ای که از سوی معارضان به مسکو ارسال شده است به دستور بندر صورت گرفته که اخیرا میشل کیلو را با هواپیمای اختصاصی خود به ریاض آورده بود تا با او دیدار کند.

از سوی دیگر نیز منابع آگاه تأکید کردند که پاریس و واشنگتن قصد دارند گروهی از معارضان نظامی را در نشست آتی سران ائتلاف که قرار است تا پایان این هفته برگزار شود به ائتلاف اضافه کنند در حالی که بندر بن سلطان با این مسئله مخالف است و می‌خواهد دو هیئت جداگانه تأسیس کند که یکی سیاسی باشد و دیگری نظامی تا در صورتی که بخش نظامی معارضان جرائم جنگی مرتکب شود هیئت سیاسی آن مسئولیتی به عهده نداشته باشد.

این منابع افزودند که واشنگتن خواسته تا «سلیم ادریس» رئیس ستاد ارتش آزاد ریاست ائتلاف را نیز به عهده بگیرد اما بندر «لؤی صافی» شهروند آمریکایی، یا «عاصی حربا» از اعضای قبایل نزدیک به آل سعود و یا «برهان غلیون» را برای ریاست ائتلاف پیشنهاد داده است.

این تلاش‌های واشنگتن و بندر نمی‌توانند تغییر فراوانی در پرونده سوریه ایجاد کنند تنها زمان بیشتری را برای معارضان مسلح فراهم می‌کند تا پیش از حضور در ژنو۲ در زمینه نظامی پیروزی‌هایی به دست بیاورند تا به این ترتیب اسد را تحت فشار قرار دهند.

اما با توجه به اعتراف غرب و طرف‌های درگیر در بحران سوریه ائتلاف معارضان سوری عمر چندانی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد عناصر مسلح ارتش آزاد نیز با توجه به پیروزی‌‌های چشمگیر ارتش سوریه شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

در همین حال، به گزارش مشرق به نقل از ندای انقلاب، بحران سياسی بين مسكو و رياض روز به روز در حال افزايش است. علت افزايش اين بحران، پرونده سوريه است.

در همين راستا در جديد ترين سكانس از اين بحران، سايت "تيلی گرافست" روسيه به نقل از مقامات ارشد نيروی هوايی ارتش روسيه، رژيم عربستان سعودی را به حمله و موشك باران پايتختشان تهديد كردند.


انتشار خبر اين حمله احتمالی، بازتاب گسترده ای در جهان داشته و وحشت افكار عمومی عربستان سعودی را برانگيخته زيرا می دانند روس‌ها به هيچ وجه آدم های شوخی نيستند.
(عربستان تحت حمایت انگلیس هاست، و این تهدید‌ها گاه گاهی‌ لازم است تا عرب‌ها را بترساند و سر از فرمان ارباب انگلیس نگردانند، چرا که کشور‌های گروه ۸ یکدیگر را هرگز و هرگز رها نمیکنند، دیگر کشور‌ها را بچسبند، و این تهدید‌ها نمایشی بیش نیست، و همانطوری که گفته شد، مصرفش تنها ترساندن عرب‌ها است.)
گفتنی است سال گذشته نيز در خبری مشابه "سرگئی لاوروف" وزير خارجه روسيه در واكنش به ياوه گويی های نخست وزير وقت قطر،‌ گفته بود: اگر زياد حرف بزنيد با پرتاب يك موشك، قطر را از روي نقشه محو خواهيم كرد.

هیچ نظری موجود نیست: