۱۰.۴.۹۲

کرواسی به اتحادیه اروپا پیوست

در حالی‌ که ترکیه هنوز پشت در‌های اروپا التماس می‌کند، کرواسی به عنوان جدید‌ترین عضو به اتحادیه اروپا پیوست.
به گزارش عصر ایران کرواسی از بامداد دوشنبه به عنوان بیست و هشتمین عضو وارد اتحادیه اروپا شد.


مردم در زاگرب (پایتخت کرواسی) شب گذشته به خیابان‌ها ریختند و به جشن و پایکوبی پرداختند . خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا شب گذشته در اجتماع هزاران نفری مردم کرواسی در شهر زاگرب ورود این کشور به اتحادیه اروپا را خوش آمد گفت.

کرواسی پس از اسلوونی دومین منطقه از کشور یوگسلاوی سابق است که به اتحادیه اروپا می پیوندد.

این کشور ۴ و نیم میلیون نفری که یک نظام دموکراتیک پارلمانی دارد سال هاست که برای ارتقای استانداردهای لازم برای نزدیک شدن به معیارهای اتحادیه اروپا تلاش می کند.

با این حال کرواسی هنوز راه درازی تا عضوی در پیمان "شنگن" و پول واحد اروپایی " یورو" دارد.

عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پشت در مانده‌های اتحادیه اروپا همچنان در پشت در عضویت این اتحادیه مانده و سیاستمداران آنکارا و بروکسل همچنان اختلافات جدی دارند و گفتگوهای دو طرف بر سر عضویت ترکیه در اتحادیه به دلیل این اختلافات به حالت تعلیق در آمده است.

از سال ۲۰۰۷ که دو کشور رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا پیوستند ، این نخستین بار است که کشوری جدید به عضویت اتحادیه اروپا در می آید.

در سال ۲۰۰۴ اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین موج پذیرش کشورهای عضو را با به عضویت در آوردن ۱۰ عضو جدید از کشورهای شرق و مرکز اروپا و حوزه بالتیک به مورد اجرا گذاشت و از یک اتحادیه ۱۵ عضوی به یک اتحادیه ۲۵ عضوی بدل شد.

اتحادیه اروپا از دهه ۱۹۵۰ میلادی نخست با شکل گیری جامعه اقتصادی اروپا (معاهده رم -۱۹۵۷) و با محوریت فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و کشورهای بنلوکس(بلژیک ، هلند و لوکزامبورگ) تشکیل شد و بعدها با انعقاد پیمان ماستریخت در سال ۱۹۹۲ از شکل جامعه ( (society به حالت اتحادیه‌ای (یونیون)۱۲ عضوی در آمد.

این اتحادیه از سال ۲۰۰۸ بدین سو با بحران اقتصادی دست به گریبان است و بحران اقتصادی در یونان ، اسپانیا ، پرتغال و ایتالیا دولت‌های این ۴ کشور را به اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی کشانده است و حتی بحث‌ها درباره احتمال خروج یونان که یک اقتصاد ورشکسته دارد از نظام پولی "یورو" به طور جدی مطرح شده است.

اتحادیه اروپا با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۷ تریلیون دلار ، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی جهان است

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: