۷.۵.۹۲

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲



ساختمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی واقع در میدان مشق پس از انقلاب شوم اسلامی تاکنون شاهد حضور ۱۰ وزیر بوده: 

- کریم سنجابی (بهمن ۱۳۵۷ تا فروردین ۱۳۵۸)

کریم سنجابی در سال ۱۲۸۳ در کرمانشاه متولد شد. سنجابی پس از انقلاب به مدت ۵۵ روز وزیر امور خارجه دولت مهدی بازرگان بود و او در اواخر عمر به آمریکا رفت و در سال ۱۳۷۵ در آنجا درگذشت.


- ابراهیم یزدی (فروردین ۱۳۵۸ تا آبان ۱۳۵۸)

متولد مهر ماه ۱۳۱۰ در قزوین که پس از استعفای کریم سنجابی به عنوان وزیر خارجه دولت انتخاب شد و مدت زمانی طولانی عهده دار این سمت نبود. در دوران وزارت او، ایران از پیمان سنتو خارج شد و به جنبش غیر متعهدها پیوست.

- ابوالحسن بنی صدر (آبان ۱۳۵۸ تا آذر ۱۳۵۸)

متولد ۲ فروردین ۱۳۱۲ همدان و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب اسلامی.


- صادق قطب زاده (آذر ۱۳۵۸ تا مرداد ۱۳۵۹)

متولد ۴ اسفند ۱۳۱۴ که در زمان شورای انقلاب مسئولیت وزارت خارجه را به عهده داشت.

- محمد علی رجایی (اسفند ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۰)

محمدعلی رجایی در سال ۱۳۱۲ در قزوین به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در قزوین تمام کرد و در ۱۳ سالگی به تهران رفت. شهید رجایی همزمان با نخست وزیری در حدود شش ماه عهده دار وزارت امور خارجه نیز بود.


- میرحسین موسوی (مرداد ۱۳۶۰ تا آذر ۱۳۶۰)

میرحسین موسوی در سال ۱۳۲۰ در شهر خامنه در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. در سال ۱۳۶۰ و در کابینه محمدعلی رجایی، موسوی به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد. پس از آن نیز در دولت محمدجواد باهنر عهده دار وزارت خارجه بود.

- علی اکبر ولایتی (آذر ۱۳۶۰ تا مرداد ۱۳۷۶)

علی اکبر ولایتی در ۴ تیر ماه ۱۳۲۴ در رستم آباد، یکی از روستاهای شمیران به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۳ در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از پایان این دوره، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیماری‌های عفونی را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذراند. او به مدت ۱۶ سال در دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی عهده دار وزارت امور خارجه بود. ولایتی در حال حاضر مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری است.


- سید کمال خرازی (مرداد ۱۳۷۶ تا مرداد ۱۳۸۴)

متولد ۱ آذر ۱۳۲۳ تهران. در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به مدت ۸ سال وزیر امور خارجه بود. او در حال حاضر رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است. خرازی نیز یکی از گزینه هایی بود که در رسانه‌ها به عنوان وزیر خارجه یازدهم از آن نام برده اند.

- منوچهر متکی (مرداد ۱۳۸۴ تا آذر ۱۳۸۹)

منوچهر متکی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۳۲ در بندر گز متولد شد. او در دولت نهم و ۵ ماه نیز در دولت دهم عهده دار وزارت خارجه بود و در ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۹ در حالی که در مأموریت سنگال بود از این سمت برکنار شد.



- علی اکبر صالحی (بهمن ۱۳۸۹ تا مرداد ۱۳۹۲)

علی اکبر صالحی در سال ۱۳۲۸ در کربلا متولد و در ۹ سالگی به ایران بازگشت. او فارغ التحصیل رشته دکتری مهندسی هسته‌ای از دانشگاه فناوری ماساچوست است. نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از جمله سمت‌های علی اکبر صالحی است. پس از برکناری متکی از وزارت خارجه، صالحی مدتی سرپرست این وزارتخانه بود و سپس به عنوان وزیر خارجه منصوب شد.

هیچ نظری موجود نیست: