۴.۵.۹۲

شکست سخت و پی‌ در پی‌ ارتش روم از ارتش شکست ناپذیر ایران در زمان امپراتوری ساسانی


شکست سپاه روم از نرسی

۲۶ جولاي سال ۲۹۷ ميلادي ارتش ايران در نقطه اي نه چندان دور از رود فرات، ميان حرّان حرران (جنوب غربي جای که امروز ترکیه نامیده میشود) و الرقه اررقه (شمال مركزي سوريه و شرق حلب) ارتش روم به فرماندهي گالريوسGalerius داماد ديوكلتيانوسDiocletianus امپراتور روم را شكستي سخت داد.

گالريوس كه پس از اين شكست به آنتيوك عقب نشيني كرده بود مورد تحقير شديد ديوكلتيانوس قرار گرفت. ديوكلتيانوس (ديوكلتيان) گالريوس را واداركرد كه پياده و افتان و خيزان مسافتي طولاني را در پيشاپيش او و در مسير حركتش راه برود. با وجود اين، ديوكلتيانوس وي را به اين شرط كه قول زدن شبيخون به قرارگاه نرسي (نرسه) امپراتور ساساني ايران را بدهد خلع درجه و مقام نكرد. اين سومين نبرد نيروهاي ايران و روم در دوران سلطنت نرسي بود كه ايران پیروز آن بود.
نرسي در سال ۲۹۵ ميلادي دولت روم را متهم به مداخله درامور ارمنستان كرد و به آن دولت اعلان جنگ داد. جنگ ايران و روم ـ دو ابر قدرت وقت در جهان ـ در دوران قیصر روم ديوكلتيانوس و نايب او «ماكسيميان مخیمین = مكسيمين» هشت بار تجديد شد.

منبع

شرح جنگ‌های روم با ایران و پیروزی‌های ارتش امپراتوری ساسانی
از جمله شکست سپاه روم در آرک گالريوس از سپاه امپراتور ساسانی ، نرسی

 و شکست خفت بار رومی‌ها و قیصر‌های رومی

در طول ۷۰۰ سال امپراتوری دنیا سالار ساسانی، رومی‌ها بیش از صد‌ها بار با ارتش ایران جنگیدند و هر بار فجیع و خفت بار شکست خوردند، و مجبور به پرداخت غرامت، خراج و خدمت گذاری شاهنشاهان ساسانی شدند، (اسناد این شکست‌ها کم کم از کتب جمع‌آوری شده است، و تنها سنگ نبشته‌ها و نقوش بجا مانده در نقش رستم و فلات قاره ایران است که اسناد پیروزی‌های شاهنشاهان ساسانی و خفت و شکست رومی هاست که آنها را نیز به کمک نوکران آخوند و پانترک خود دارند از بین میبرند)

و رومیها که علت شکست‌های پی‌ در پی‌ خود از ارتش قدرتمند ایران را نمیتوانستند بفهمند و هر چه حساب میکردند می‌دیدند که از نظر تعداد سرباز‌ها و ابزار جنگی چیزی از ارتش ایران کم ندارند ولی‌ با وجودی که با تمام توان می‌جنگیدند و حتی وحشی‌ها و یا بربرها(اروپایی‌های کنونی) و یا آدمخواران را به ارتش خود پیوسته بودند ولی‌ همچنان مغلوب امپراتوران ساسانی می‌شدند، و مجبور به دادن خراج و خدمت در دربار شاهنشاهان ایرانی‌ بودند، بعد از نشست‌ها و تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیدن که یکی‌ از اندیشمندان بزرگ دربار ساسانی را دزدیده و سپس او را تحت شکنجه قرار داده و علت پیروزی ارتش ایران را از وی جستجو کردند،
و دریافتند که تنها چیزی که ارتش روم از ارتش ایران کم دارد، ایمان و اعتقاد به مذهب زرتشت است، و این ایمان سربازان ایرانی‌ به منبعی روحانی است که باعث پیروزی ارتش ایران میشود، پس در زمان کنستانتین قیصر خونخوار روم در نشستی با جمعی‌ از نمایندگان روم، دین مسیحیت را در مقابل دین زرتشت علم کردند،
و از اینجا بود که سیاهی، کشتار و تباهی دامن جامعه انسانی‌ را گرفت و هنوز هم ادامه دارد.
رومی‌ها که صاحب دین جدید شده بودند و سپس نوادگان آنها بیش از ۱۵۰۰ سال با دین زرتشت جنگیدند و سرب داغ در گلوی زرتشتی‌ها میریختند و آنان را در میادین به جان شیر‌ها می‌‌انداختند و از کشته شدن آنان لذت می‌بردند، کتب و آثار زرتشتی را نابود کردند، و با اینکه مسیحیت یک کپی‌ ناقص و احمقانه و دروغین از دین زرتشت بود ولی‌ اعتقاد جدید باعث تحولی‌ در جامعه حیوان صفت رومی شد و دکترین مذهب و قدرت آن از همانجا قوت و صد‌ها سال مورد استفاده قرار گرفت و هر جا که با جنگ و خونریزی نمیتوانستند پیروز شوند با کمک مذهب مسیحیت به اهداف شوم خود می‌رسیدند.

نقش برجستهٔ یادگار تاجگذاری نرسه در نقش رستم.

سکه‌ای از نرسه

هیچ نظری موجود نیست: