۶.۴.۹۲

دانشمندان انگلیسی به جعل و تزویر متهم می شوند


جمله « دانشمندان انگلیسی‌ ثابت کردند» یکی از لطیفه‌های محبوب در اینترنت روسی زبان است. از این جمله می توان انتظار پوچ‌ترین چیزها را داشت. اما در هر شوخی ، بقول معروف گوشه‌ای از حقیقت نهفته است. برای اثبات از جنجالی تعریف می کنیم که چندی پیش رخ داد.

هرازگاهی خواندن تزهای دفاعیه دانشمندان انگلیس واقعاً خیلی جالب است. آنها هر چیزی را که بخواهید ثابت می کنند: اینکه فحش دادن باعث کاهش درد می شود، ترق تروق انگشتان باعث ورم مفاصل نمی شودو یا اینکه بخش عقبی مغز رانندگان تاکسی لندن که مسئول جهت گیری فضایی است در مقایسه با عابران لندنی تکامل بیشتری یافته است. اما وقتی موضوع به تحقیقاتی مربوط می شود که بر اساس آنها داروها تولید می شوند خنده به اشک مبدل می شود.

پزشکان انگلیسی‌ طی شش ماه اول سال جاری ۴۰۰ مورد از کارهایی را آشکار ساختند که هیچگونه ارتباطی با علم ندارند. مقصر در این قضیه کیست؟

آناتولی واسرمان، کارشناس مشهور روسیه در اینباره گفت: مکانیزم ضد جعل کاری در اطلاعات در تمام علوم یکی است- تکرار مستقل نتایج تحقیقات. در علم انتشار نتایج تحقیقات به آن شکلی معمول شده است که هر علاقمندی بتواند آن را تکرار کند، البته اگر از امکانات فنی مربوطه برخوردار باشد. به این ترتیب، اگر کسی اطلاعات ناموثق و جعلی را منتشر می کند این موضوع خیلی زود آشکار می شود ، زیرا بازتولید همان نتایج از عهده کسی برنمی آید. دانشمندان انگلیسی‌ بطور دسته جمعی، بیشتر به تفسیر نادرست مواد واقعی تحقیقات دست می زنند تا جعل نتایج.

یعنی آنها از اطلاعات واقعی نتایجی می گیرند که فاصله زیادی با اصل موضوع دارد و به این دلیل برداشت صحیحی در باره پدیده مورد تحقیق بدست نمی دهد.

ریشه مسله به عقیده کارشناس روس در سیستم اعطای کمک‌های مالی در انگلیس نهفته است. آن کسانی از شانس بیشتر دریافت کمکهای مالی و یا احیای کمک‌های قبلی برخوردار خواهند شد که کارهای آنها در مطبوعات بحث زیادی را برانگیخته باشد. به این دلیل تعدادی از دانشمندان سعی می کنند تحقیقات خود را به شکل جنجالی در مطبوعات تبلیغ کنند و به این ترتیب به تحریف حقایق دست می زنند. دیگران از آنها جلو زده و به جعل نتایج تحقیقات می پردازند- دوباره برای آنکه در مطبوعات جنجال به پا کنند.

اندریو ویکفیلد ویروس شناس انگلیسی اواخر سال‌های ۱۹۹۰ میلادی اعلام کرد که تحقیقات او ضرر واکسن ضد سرخک را به اثبات رسانده است، زیرا در کودکان باعث بروز «اوتیسم» ( درخودماندگی) می شود. نهایتاً نادرست بودن این نتیجه گیری به اثبات رسید. اما هزاران خانواده از زدن چنین واکسن مهمی برای سلامتی کودکان خودداری ورزیدند. این دانشمند به زندان افتاد. اما تعداد زیادی از همکارانش کار او را ادامه می دهند.

حال ببینیم آیا روسیه در مقابل نتایج نادرست علمی در امن است؟ آناتولی واسرمان در اینباره گفت: همانا در فدراسیون روسیه دفاع در مقابل تفاسیر نادرست نتایح تحقیقات بمراتب سخت تر و بهتر از تعداد زیادی از کشورهای جهان است که خود را پیشرفته می نامند. در روسیه نیز سعی می شود تمام عرصه‌های علمی به سیستم « گرانت» منتقل شود. اما من شخصاً امیدوارم که تلاش‌های سلب استقلال علم حداقل چند قرن دیگر به ثمر ننشیند.

جامعه علمی انگلیس از ترس از دست دادن کامل حیثیت و آبروی خود تصمیم گرفت مقررات نوین بازی را برای خود طراحی کند. دانشگاه هایی که برای دریافت کمک مالی کاندید می شوند باید موافقت نامه اخلاق حرفه‌ای در فعالیت علمی را به امضا برسانند. در آن از جمله چنین ماده‌ای هست: در ازای جعل تحقیقات، نه تنها اخراج مقصر بلکه وارد شدن نام تمام گروه در لیست سیاه و سلب کامل سرمایه گذاری این گروه در آینده در نظر گرفته می شود. ( از دانشگاه‌های اینچنینی آخوند عقب مونده افتخار داشتن دکترای تقلبی می‌کند)

منبع: صدای روسیه

بعد از اینکه تمامی کتب دانشمندان ایرانی‌، نظیر خیام، ابو علی‌ سینا، رازی، خوارزمی، مجوسی، شیخ بهائی و و و از زمان صفویه که پای انگلیس‌ها به ایران باز شد، از ایران ربوده و به انگلیس برده شد، رنسانس اروپا شکل گرفت و به یک باره اروپایی که جز توحش و تجاوز و سوزاندن زنان و جنگ و به راه انداختن بیماری‌های همه گیر مسری مثل طاعون، و دادگاه‌های انگیزاسیون هنر دیگری نداشت، شدند دانشمند، فیلسوف، هنرمند، شاعر و از قرن‌ها جهالت و توحّش به نام قرون موسوم به قرون وسطی که بیش از ۱۲۰۰ سال در اروپا حاکم بود، خودشان را کشیدند بیرون و مفت و مسلم شدند صاحب همه چیز و برای اینکه تقلب و دزدی‌های خویش را بپوشانند هر چه آثار علمی‌ و معماری در ایران بود را از بین بردند و یا با تعویض تاریخ ساخت آنها خودشان را جلو انداختند، و این روند آنها را به همه جا رساند ولی‌ چون علم علم آنها نبود، و خود جز تقلب کار دیگری نکرده بودند، نتایج برداشت غیر حرفه‌ای آنها باعث بوجود آمد ضایعات جبران ناپذیری برای کرهٔ زمین، مردم دنیا و اکو سیستم گشت.

و این روند همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: