۲۱.۳.۹۲

مردم ترکیه زیر بار دیکتاتوری رجب طیب اردوغان که میخواهد سلطان شود، نمی‌روند.


پلیس ضد شورش ترکیه، بامداد روز سه شنبه با ماشین آب پاش و شلیک گاز اشک آور تلاش کرد تا صدها تن از معترضانی که در میدان تقسیم حضور داشتند را پراکنده کند.

این اقدام پلیس پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه موافقت خود را با دیدار با رهبران معرضان اعلام داشت.

تظاهرات مسالمت آمیزی که دو هفته قبل در اعتراض به ایجاد تغییرات در پارک گزی و ساختمان سازی در آن آغاز شده بود، به سرعت به اعتراض علیه دولت اردوغان تبدیل شد که در جریان آن تاکنون سه نفر کشته و حدود پنج هزار نفر مجروح شده اند.

پس از پراکنده شدن بخش اعظم معترضان از میدان تقسیم، گروه های کوچکی به درگیری متناوب با پلیس ادامه دادند. آنها در این رویارویی از سنگ و بطری های آتش زا استفاده کردند.

در عین حال فرماندار استانبول با حضور در شبکه تلویزیون دولتی ترکیه گفت که هدف از ورود پلیس ضد شورش به میدان تقسیم، برداشتن موانع و سنگربندی ها برای تامین عبور و مرور آزادانه مردم بوده است.

از سوی دیگر رجب طیب، روز سه شنبه با حضور در پارلمان این کشور به ارزیابی از اعتراضات یازده روز گذشته در شهرهای مختلف ترکیه پرداخت.

معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که دولت درباره نوسازی پارک گزی، برابر با تصمیم دادگاه عمل خواهد کرد.

بنا به گزارش رسانه های ترکیه، بامداد سه شنبه، با وجود درگیری ها در میدان تقسیم، اوضاع در پارک گزی آرام بوده و پلیس وارد این پارک نشده است.


منبع



در این میان جنّ پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اردوغان اعلام کرد: اعتراض‌های جنبش "اشغال وال استریت" در آمریکا حتی یک کشته نداشت. وی با اشاره به حوادث اخیر در ترکیه و در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان که اعلام کرده بود اعتراض‌های اشغال وال استریت ۱۷ کشته در آمریکا داشت، تاکید کرد: ما هیچ کشته‌ای در این اعتراض‌ها نداشتیم.

هیچ نظری موجود نیست: