۱۵.۳.۹۲

پادشاه آینده عربستان پیرمردی هم سنّ جنتی و مانند او دیوانه است........ آل سعود از احمق‌های کبیر روزگار


روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله دوم ژوئن خود به وضعیت خاندان آل سعود و آرامش ظاهری حاکم بر عربستان سعودی پرداخت و در بخشی در این سرمقاله نوشت:
خاندان سعود، خاندان متحدی نیست. مسیر ولایتعهدی در عربستانی سعودی که بین فرزندان ملک عبدالعزیز جریان داشته و تاکنون پنج تن از آنها به پادشاهی رسیده اند، در حال خارج شدن از ریل خود است چرا که شاهزادگان سعودی در حال پیر شدن هستند.
ولیعهد عربستان سعودی در حال حاضر ۷۷ ساله است و به نظر می رسد که از «جنون» رنج می برد.


سرمقاله گاردین شرح ملال آوری از وضعیت روابط فامیلی در بین شاهزادگان مختلف سعودی و عملکرد آنها ذکر کرده و تصریح کرده است که محورهای مختلف در خاندان سعود با یکدیگر دچار اختلاف هستند و از «محمد بن نایف» به عنوان کسی یاد کرده که می تواند در برابر محور حاکم قد علم کند.

بنیان گذار رژیم آل سعود وصیت کرده بود که تا زمانی که پسرانش زنده هستند، هیچ یک از نوادگان او حق پادشاهی ندارند و بر همین اساس پادشاه و کاندیداهای پادشاهی در عربستان همه از کهولت سن رنج می برند.

یکی از مسائل مهمی که احتمالا عربستان در آینده‌ای نه چندان دور با آن می تواند مواجه شود، شیوه انتقال پادشاهی از نسلی به نسل دیگر است. تعداد نوادگان عبدالعزیز زیاد است و مشخص نیست که با چه مکانیزمی قرار است پادشاه نسل سوم عربستان سعودی انتخاب شود.





هیچ نظری موجود نیست: