۲۱.۳.۹۲

شکایت بازماندگان حمله شیمیایی حلبچه‌ از فرانسه


با گذشت بیش از بیست و پنج سال از جنایت وحشتناک صدام و بمباران شیمیایی حلبچه از سوی دولت بعث عراق، جمعی از بازماندگان این واقعه، با طرح یک پرونده حقوقی، خواستار بررسی ابعاد این ماجرا شده اند. این گروه اشاره می کنند که دولت وقت فرانسه، به سبب تأمین سلاح‌های شیمیایی برای صدام، در این جنایت شریک بوده است.

به گزارش «تابناک»، بیست تن از بازماندگان حمله شیمیایی صدام به شهر کردنشین حلبچه در سال ۱۹۸۸ (اسفند ۱۳۶۶)، خواستار بررسی حقوقی این موضوع و طرح اتهام علیه فرانسویانی شده اند که در آن هنگام برای صدام سلاح شیمیایی می فرستادند. در دادخواست این افراد آمده، صادرکنندگان سلاح برای صدام، می دانسته اند که دقیقاً دارند چه چیزی را برای دیکتاتور عراق می فرستند.






به نوشته «آسوشیتدپرس»، جمعی از حقوقدانان فرانسه از دادگاهی در این کشور خواسته اند به منظور بررسی نقش برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی فرانسوی در حملات شیمیایی صدام حسین به شهر حلبچه در دوران جنگ ایران و عراق، پرونده جدیدی را باز کند.

«گاوریل ماریون»، نماینده یک شرکت حقوقی آمریکایی که وکیل متخصصی در زمینه حقوق بشر است، به همراه یک وکیل دیگر فرانسوی، امروز ضمن ارائه یک شکایت حقوقی به دادگاه، اعلام کردند که به زودی اقدامات همسانی در دیگر کشورهای اروپایی نیز انجام خواهد گرفت.

این شکایت حقوقی امروز بدون اشاره مستقیم به نام متهمان خاص به قاضی ارشد دادگاه عالی پاریس تحویل داده شد و حقوقدانان خواستار پیگیری اتهام «همدستی در جنایت علیه بشریت» شدند.

شاکیان می گویند که برخی شرکت‌های فرانسوی و اروپایی مواد شیمیایی را در اختیار دولت عراق گذارده بودند که صدام حسین از آن برای حمله شیمیایی به مناطق کردنشین در این کشور استفاده می کرد.

وکیل شاکیان پرونده نیز اعلام کرد که نباید نقش برخی شرکت‌های فرانسوی و اروپایی را در آنچه در عراق گذشت، نادیده گرفت، زیرا آنها از این اتفاقات با خبر بودند.

بمباران شیمیایی حلبچه به دست حکومت بعث عراق انجام گرفت؛ این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به نام «عملیات انفال» بود که ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت.

در پی عملیات والفجر ۱۰ توسط ایران و تصرف بخش هایی از کردستان عراق در اواخر سال ۱۳۶۶ ـ که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد ـ صدام حسین و علی حسن المجید، معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد. در پی این حمله، نزدیک پنج هزار تن از مردم حلبچه ـ که غیر نظامی بودند ـ کشته شدند.

پیش از حملات شیمیایی، شهر دو روز با بمب‌های متعارف بمباران شد و به ظاهر علی حسن المجید می خواسته شیشه ساختمان‌های شهر را بشکند، تا امکان مقاومت در مقابل گازهای سمی به حداقل برسد!

این گزارش در ادامه می افزاید، نیروی هوایی عراق از انواع مواد شیمیایی علیه حلبچه استفاده کرد، از جمله گازهای اعصاب مانند وی ایکس، سارین و تابون، و گاز خردل، که از زمان جنگ جهانی اول از آن استفاده شده است.

گفتنی است، این حمله نزدیک به ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ تن را کشت و نزدیک به ۷۰۰۰ هزار تا ۱۰۰۰۰ هزار تن را زخمی کرد که بیشتر از غیرنظامیان بودند؛ صدها تن دیگر بر اثر عواقب بیماری‌ها و نیز نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله صدام کشته شدند؛ حادثه‌ای که رسما «نسل کشی مردم کرد عراق» شناخته شد و هنوز به عنوان بزرگترین حمله شیمیایی مستقیم به یک منطقه شهرنشین در تاریخ باقی مانده است.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: