۲۴.۳.۹۲

اردوغان به معترضان آخرین هشدار را داد!


با گذشت بیش از دو هفته از آغاز اعتراضات در ترکیه، به نظر می آید دستیابی به راه حلی مناسب، غیر ممکن است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای پلیس تا ۲۴ ساعت آینده به این اعتراضات پایان خواهند داد و گفت که این “آخرین هشدار” من به تظاهرکنندگان است.

رجب طیب اردوغان در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه افزود: «هیچ کس نمی تواند به پارک حمله کند. با این وجود، ما تا بحال خیلی شکیبایی کردیم اما صبر ما رو به پایان است. این آخرین هشدار من خواهد بود. از مادران و پدران می خواهم که لطفا فرزندانشان را از خیابان‌ها فرابخوانند.»

نگرانی بسیاری این است که شاید روند و سرنوشت این اعتراضات اکنون با خشونت بیشتری آمیخته شود.

یکی از معترضان در پارک گزی می گوید: «آنچه که نخست وزیر گفت، نظر و خواسته اوست. نظر ما این است که در این پارک تحصن خواهیم کرد. ما از حقوق شهروندیمان استفاده می کنیم. وقتی آنها ما را وادار به ترک این پارک کردند، ما هم مقابله خواهیم کرد و عواقب آن را می پذیریم. همه همینطور فکر می کنند.»

معترض دیگری می گوید: «اگر آنها به ما حمله کنند، ما به خیابان‌های دیگری می رویم. اگر ما را مجبور به ترک منطقه کنند، به منطقه دیگری می رویم. استانبول که تمام نمی شود. ما همیشه اینجاییم.»

شب گذشته، آنکارا، پایتخت ترکیه شاهد درگیری‌های تازه‌ای میان معترضان و نیروهای پلیس بود. بلافاصله پس از سخنان آقای اردوغان نیز، نیروهای امنیتی عملیات پاکسازی معترضانی را آغاز کردند که در پارک “کویولو” در این شهر تحصن می کنند.
رجب طیب، نخست وزیر ترکیه روز پنجشبه با گروهی از نمایندگان معترضان در آنکارا دیدار و گفتگو کرد. وی روز جمعه نیز با گروهی دیگر از مخالفان ملاقات می کند.

وی پس از دیدار روز پنجشنبه با ایراد سخنرانی به معترضان هشدار داد که میدان تقسیم استانبول و پارک قزی را ترک کنند و به خانه هایشان بازگردند.

اما این اولتیماتوم معترضان را آرام نکرد و پنجشنبه شب و بامداد جمعه نیز شهر آنکارا صحنه درگیری میان مخالفان و پلیس بود.

معترضان در شهر استانبول نیز که عموما در پارک مورد مناقشه تجمع کرده اند، بر خلاف هشدار نخست وزیر ترکیه اعلام کردند که در پارک باقی خواهند ماند.

رجب طیب، پیشنهاد داده است که احداث مرکز خرید در پارک قزی استانبول به همه پرسی گذاشته شود، اما مخالفان با اشاره به سه کشته و پنج هزار مجروح ناآرامی های اخیر این پیشنهاد را رد کرده اند.


منبع


هیچ نظری موجود نیست: