۲۱.۲.۹۲

آیین گل‌ افشان نوزادان ایرانی‌


آیین گل‌ افشان و یا گل غلتان یکی‌ از رسوم و آیین‌های زیبا و باستانی ایرانی‌ است که برای نوزادانی که اولین بهار زندگی‌ خود را تجربه میکنند به وسیله زنان فامیل برگزار میشود. و گل‌‌های انتخاب شده برای این نوزادان گل‌ رز ایرانی‌ است که عطر و لطافت بی‌نظیری دارد و در دنیا به عنوان بهترین گل‌ از خانواده گل‌ رز شناخته میشود و از آن معمولا عطر گلاب گرفته میشود.
در این مراسم زنان فامیل برای چیدن گل، اول صبح به باغ و مزارع رفته و با خواندن ابیاتی چون:

همه کوه و کمر بوی تو داره
کدوم گل قامت روی تو داره
همون ماهی که از کوه می زنه سر
نشان طاق ابروی تو داره

به جمع آوری گل‌ میپردازند.

پس از جمع آوری گل‌های چیده شده، گل‌ها را پرپر می کنند و در خانه نوزاد را حمام کرده، پس از خشک کردن تن و بدنش ، او را میان پارچه ی سپید و لطیفی قرار داده و گلبرگ‌های خوشبو و لطیف را در آن میریزند ، و کودک را در بستری از گلبرگ‌های رز می خوابانند و چهار تن‌ از اعضای خانواده، چهارگوشهٔ پارچه را گرفته و با چکامه خوانی به توصیف بیشتر زیبایی‌های نوزاد میپردازند و او ، را در میان گل برگ‌ها می غلتانند. پس از انجام مراسم جشن و شادی ، مهمانان با چای و شربت و شیرینی پذیرایی می شوند.
آیین و رسوم زیبای ایرانی‌ در گوشه و کنار ایران و هر جایی‌ که فرهنگ توحّش عربی‌ به وسیله آخوند‌ها کاملا ترویج نشده، به امانت نگهداری شده است. این آیین نیز در دامغان هنوز زنده است و برگزار میشود.
منبع تصاویر: مهر



































هیچ نظری موجود نیست: