۱.۳.۹۲

سوریه قربانی غرب


بعد از اینکه غربی‌ها با تمام توان، و به وسیله تروریست‌های وحشی و آدم خور ترک و عرب خود، باعث خرابی و ویرانی عظیم و گسترده شهر‌های آباد سوریه، بخصوص حلب و دمشق شدند، و صد‌ها هزار سوریه‌ای کشته و ۳ میلیون آنان را دربدر کردند، اینک که به هدف خود یعنی‌ ویرانی سوریه رسیده‌اند، نظرشان نسبت به تحولات سوریه یکباره به میزان ۱۸۰ درجه برگشته و شروع به نواختن نوای دیگری کرده اند.

دویچه وله در همین رابطه می‌نویسد:
سرویس اطلاعاتی آلمان در سال ۲۰۱۲ در ارزیابی خود از اوضاع سوریه سقوط سریع رژیم اسد را پیش‌بینی کرده بود. ولی این نهاد در تحلیل تازه خود از استواری ارتش سوریه و چشم‌اندازی ناروشن برای شورشیان سخن می‌گوید.
به گزارش "اشپیگل آنلاین"، سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان (BND)، در ارزیابی خود از جنگ داخلی در سوریه به گونه‌ای بنیادین تجدیدنظر کرده است.

طبق گزارش یاد شده، گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان، در نشستی مخفی با جمعی برگزیده از سیاستمداران امنیتی این کشور اطلاع داده است که ارتش بشار اسد در حال حاضر استوارتر از گذشته عمل می‌کند. به گفته شیندلر تهاجمات موفقیت‌آمیز نیروهای نظامی اسد علیه واحدهای شورشیان در هر زمانی ممکن است.


چرخشی بنیادین در ارزیابی
این ارزیابی تازه سرویس اطلاعاتی آلمان، چرخشی قابل توجه نسبت به اطلاعاتی است که این نهاد در پایان تابستان سال ۲۰۱۲ در اختیار اعضای دولت و نمایندگان مجلس آلمان قرار داده بود. شیندلر همچنین در آن زمان در گفت‌وگویی پیش‌بینی کرده بود که رژیم بشار اسد در نخستین ماه‌های سال ۲۰۱۳ سقوط خواهد کرد.

به گزارش "اشپیگل آنلاین" استدلال سازمان اطلاعاتی آلمان در آن زمان بر این پایه استوار بود که وضعیت تامین نیازهای نظامی ارتش سوریه وخیم به نظر می‌رسید و افزون بر آن شمار سربازان متمرد بسیار بالا بود. تمرد در ارتش سوریه حتی در مدارج بالای افسران نیز دیده می‌شد. سازمان اطلاعاتی آلمان بر پایه‌ی همین اطلاعات "پایان رژیم اسد" را پیش‌بینی کرده بود.

ولی ارزیابی این نهاد از اوضاع سوریه امروزه به گونه دیگری است. رئيس سرویس اطلاعاتی آلمان با استفاده از طرح‌های گرافیکی و نقشه‌ها توضیح داده است که نیروهای نظامی اسد کاملا قابلیت تامین اسلحه و مهمات برای واحدهای خود را بازیافته‌‌اند.

همچنین تامین سوخت برای تانک‌ها و نیروی هوایی رژیم اسد نیز بهتر شده است. بدین‌سان ارتش اسد می‌تواند حملات ناگهانی شورشیان را خنثی کند و مناطقی را که از دست داده بازپس گیرد.

طبق تحلیل جدید سرویس اطلاعاتی آلمان، اگر چه ارتش بشار اسد شانسی برای پیروزی بر شورشیان ندارد، ولی می‌‌تواند آن‌ها را در حالت آچمز نگاه دارد.
چشم‌اندازی ناروشن برای شورشیان

گزارش‌های تازه‌ای که از اوضاع سوریه منتشر می‌شود، ارزیابی سرویس اطلاعاتی آلمان را تایید می‌کند. رژیم سوریه در هفته‌های گذشته موفق شده قلمرو مرکزی قدرت خود در دمشق تا حمص و از آنجا به مناطق ساحلی دریای مدیترانه را دوباره تثبیت کند.

افزون بر آن، ارتش بشار اسد موفق شده شورشیان را از حومه دمشق بیرون راند و راه‌های ارتباطی لجستیکی آنان به جنوب کشور را قطع کند. تازه‌ترین خبرها همچنین حاکی است که خطوط ارتباطی شورشیان به غرب کشور نیز در حال قطع شدن است.

سرویس اطلاعاتی آلمان وضعیت شورشیان و از جمله گروه‌های متعدد ستیزه‌جویان اسلام‌گرا را که با شبکه ترور القاعده ارتباط دارند، تیره و تار ارزیابی می‌کند. شیندلر در گزارش خود تصریح کرده است که گروه‌های شورشی در برخی مناطق درگیر جنگ قدرت برای تسلط بر رقیبان هستند و متقابلا نیروهای خود را می‌فرسایند.

از آنجا که بسیاری از راه‌های ارتباطی شورشیان برای تامین ساز و برگ نظامی و انتقال مجروحان به مناطق امن قطع شده است، هر درگیری نظامی تازه‌ای با نیروهای اسد، قوای شورشیان را بیشتر تحلیل می‌برد.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: