۲۰.۲.۹۲

بخشی از سناریو حمله اسرائیل به سوریه.


روز پنج شنبه فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است دمشق به هر گونه تجاوز جدید اسرائیل «فوراً» پاسخ خواهد داد. بنا به اعلام مقداد «دستورهای لازم صادر شده تا هر گونه حمله جدید اسرائیل بدون هیچ دستور اضافی از جانب مقامات مافوق، پاسخ داده شود. حمله تلافی جویانه ما پرقدرت و برای اسرائیل دردناک خواهد بود.»
به گزارش «تابناک»، هر چند این سخنان را می توان اتمام حجت طرف سوری با اسرائیل دانست ولی مجموع اظهارات دیگر بازیگران صحنه تحولات سوریه و منطقه مجاور آن بخش هایی از سناریوی اقدامات آتی جبهه مقاومت در مقابل اسرائیل را نشان خواهد داد.

به گزارش دبکا، از دست دادن مواضع شورشیان سوری به نیروهای برتر دولت سوریه این هفته در شمال، مرکز و جنوب این کشور ادامه یافته است. در روز چهارشنبه، هشتم می آنها شهر مهم خربه غراله در منطقه حوران در جنوب سوریه را نیز از دست دادند. برای اولین بار در دو ماه اخیر راه رسیدن نیروهای سوری از دمشق به مرز اردن باز شده است و نیروهای مخالف در مرز اسرائیل و سوریه زمینگیر شده اند.

ارتفاعات جولان که بخش تحت کنترل اسرائیل و سوریه آن به وسیله یک منطقه غیرنظامی شده از یکدیگر جدا می شود در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای مهم تر از همیشه است.


روز سه شنبه از بشار اسد نقل شده است که «جولان جبهه مقاومت خواهد بود». این سخنان بعد از آن بیان می شود که گفته می شود اسد به گروه‌های فلسطینی تحت حمایت خود در سوریه اجازه داده است که موشک‌های خود را به سوی سرزمین‌های اشغالی نصب کنند. منابع نظامی سوری اعلام کرده اند که از این پس، خودروهای اسرائیلی را که به قصد تخلیه مجروحان شورشیان سوری وارد منطقه می شوند را هدف قرار خواهند داد. منابع نظامی اسرائیلی به دبکا گفته اند، خودروهای اسرائیلی از طریق ماموران محلی این رژیم از مکان مجروحانی خبر دار می شوند که منتظر تخلیه خود به سرزمین‌های اشغالی هستند.

گروه جبهه النصره که وابسته به القاعده است، به این نتیجه رسیده است که محل تماس بین مامورین محلی و ارتش اسرائیل در محدوده‌ای به وسعت هشت کیلومتر مربع است که از آتش بس بین اسرائیل و سوریه در سال ۱۹۷۴ تاکنون، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آن مستقر هستند.

بخشی از شورشیان در سوریه در روزهای اخیر چهار نیروی حافظ صلح را ربوده اند که تصاویر منتشر شده از انها نشان می دهد که سه تن از آنها فیلیپینی هستند. این حادثه تا حدی اهمیت ارتفاعات جولان را نشان می دهد.

اسرائیل در نزدیکی پست نظامی و مراقبت تل حازاکا، که با استفاده از آن بر جنوب سوریه و شمال اردن تمرکز کرده است، یک بیمارستان صحرایی بزرگ ایجاد کرده است. در این مکان، نیروهای درمانی به وضعیت شورشیان مجروح رسیدگی می کنند تا یا با درمان اولیه به سوریه بازگردانده شوند و یا اگر جراحت آنها جدی است به بیمارستان‌های اسرائیلی منتقل شوند. این دسته از مجروحین به نزدیکترین بیمارستانها در شمال سرزمین‌های اشغالی در صفد و یا حیفا منتقل می شوند.

چنین اقداماتی نشان می دهد که یک منطقه امنیتی در مرزهای اسرائیل و سوریه در حال شکل گیری است که یادآور اتحاد شکل گرفته بین اسرائیل و مسیحیان مارونی لبنان در سال ۱۹۷۶ و در جریان جنگ داخلی در لبنان است.

در آن زمان نیز، اسرائیل در چندین نقطه برای درمان مجروحین مارونی‌ها امکانات بیمارستانی ایجاد کرد که بعدا آن اسرائیلی‌ها آن را محافظی مناسب برای خود دانستند. مارونی‌ها به خوبی گروه‌های فلسطینی را از مرزهای اسرائیل دور نگه می داشتند و اجازه یافته بودند تا وارد قلمرو اسرائیل نیز بشوند و از مزایایی دیگر نیز برخوردار شدند. گروه موسوم به «ارتش جنوب لبنان» که در آن زمان با ۲۵۰۰ نیروی مسلح فعالیت می کرد طی دو دهه به خوبی و تحت فرمان اسرائیلی‌ها به منافع آن کمک کرد.

وقتی که در سال ۲۰۰۰، ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل، نیروهای اسرائیلی را از این منطقه یرون کشید، همه این سیستم فرو پاشید و حزب الله وارد این منطقه حائل بین دو طرف شد.

وقتی رابطه درمانی اسرائیلی‌ها با گروه هایی مشخص در جولان آغاز شد، کسی از تکرار این سناریو سخن نگفت ولی ممکن است این اتفاق به آرامی در جریان باشد.

در بخش هایی دیگر از سوریه، مناطق مورد حمایت گروه‌های خارجی دوست دولت سوریه به شکلی پیشرفته تر شکل گرفته است. نیروهای حزب الله القصیر که بر راه بین دمشق، حمص و لبنان مسلط است را به طور کامل محاصره کرده اند، در دمشق نیز نیروهای حزب الله همراه با دیگر شیعیان حفاظت از زینبیه را به عهده گرفته اند و علاوه بر این، در جنوب سوریه نیز حفاظت از سی روستای شیعه نشین در مجاورت جنوب لبنان بر عهده حزب الله گذاشته شده است. حزب الله با اختصاص دادن نیروهای خود به این فعالیت‌ها و کمتر شدن نیروهای خود در لبنان دست به قمار زده است.

به نظر می رسد هم اسرائیل و هم حزب الله در حال جابجا کردن خط درگیری خود از لبنان به سوریه هستند. حمله اسرائیل به سوریه در ساعات اولیه روز یکشنبه گذشته، اولین نشانه جدی این تغییر بود ولی بعید است که آخرین مرحله باشد.

منبع : دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: