۱۰.۳.۹۲

تظاهرات در برابر سفارت ایران در کابل


این روز‌ها بحث زدودن زبان ارزشمند پارسی‌ از کشور افغانستان و جایگزین کردن آن با زبان ساختگی پشتو از طرف انگلیس‌ها به اوج خود رسیده است و در این رابطه، انگلیس‌ها با تحریک عوامل خود، دست به تظاهرات و سوزاندن پرچم ایران در مقابل سفارت ایران در کابل زده‌اند.


بیش از ۵۰۰ سال است که اروپایی‌ها با زبان پارسی در حال مبارزه هستند، تا ۲۰۰ سال پیش بیش از یک سوم دنیا به پارسی سخن میگفتند، و زبان رایج زبان پارسی بود، ولی‌ با سیاست‌های انگل‌های انگلیسی‌، ابتدا زبان پارسی از عراق، ترکیه، سوریه، هندوستان و کشور‌های جدا شده از ایران برداشته شد و اینک بر روی تاجیکستان و افغانستان با شدت در حال کار کردن میباشند.

سایت rfi می‌نویسد:

به گزارش امان الله فرزان، گزارشگر رادیو فرانسه در کابل، تظاهر کنندگان پرچم ایران و تصاویر مقام‌های دولتی و مذهبی این کشور و شماری از مقام‌های افغان را به آتش کشیدند.

آنان شماری از مقام‌ها و نمایندگان پارلمان افغانستان را به فراهم کردن زمینه مداخلات ایران « در امور فرهنگی و سیاسی » این کشور متهم کردند.

تظاهرات امروز در حالی صورت گرفته است که هفته گذشته، پارلمان افغانستان تلاش کرد قانون تحصیلات عالی در این کشور برای تصویب مورد بحث قرار دهد اما اختلاف نمایندگان بر سر اصطلاحاتی مانند پوهنتون در زبان پشتو و دانشگاه در زبان دری- فارسی، تصویب قانون را به تعویق انداخت.

شماری از نمایندگان پارلمان افغانستان می گویند بر اساس قانون اساسی این کشور، در قوانین از "اصطلاحات ملی " که اغلب به زبان پشتو هستند استفاده گردد.

این نمایندگان استفاده از کلمات فارسی مروج در ایران در زبان دری–فارسی افغانستان را نشانه هجوم و مداخله فرهنگی ایران تلقی می کنند.

تظاهرکنندگان در پایان تظاهرات خود در برابر سفارت ایران قطعنامه‌ای را قرائت کردند که در آن خواستار قطع مداخلات ایران در امور افغانستان و پایان دادن به اعدام شهروندان افغان در ایران شدند.

تظاهرات امروز از سوی گروه "تحریک ملی جوانان" راه اندازی شده بود. این گروه در گذشته تظاهراتی را در اعتراض به مداخلات نظامی پاکستان در داخل مرزهای افغانستان نیز براه انداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست: