۲۰.۲.۹۲

دوریس لسینگ نويسنده برجسته ایرانی‌ اصل برنده جايزه نوبل امسال در رشته ادبيات.... Doris Lessing

آکادمی سوئدی نوبل، دوریس لسینگ نويسنده برجسته ایرانی‌ اصل مقیم انگلیس ، برنده جايزه امسال در رشته ادبيات معرفی کرده است.

روز پنجشنبه، ۱۱ اکتبر، آکادمی علوم سوئد، که برندگان جوايز نوبل در رشته‌های مختلف را بر می گزيند، اعلام داشت که جايزه نوبل ادبی امسال را به خانم لسینگ، ۸۷ ساله، به خاطر ۵۷ سال فعالیت ادبی اعطا خواهد کرد.

خانم لسینگ در کرمانشاه ایران متولد شده است.

خانم لسینگ در کنار دریافت جایزه نقدی (حدود یک میلیون و چهار صد هزار دلار) یک مدال طلا نیز دریافت می کند. از وی همچنین دعوت خواهد شد تا برای ایراد سخنرانی در مقر آکادمی نوبل در شهر استکهلم سوئد حضور یابد.

معروف‌ترین آثار این نویسنده "دفترچه طلایی"، "خاطرات یک نجات یافته" و "تابستان پیش از تاریکی" است.

آکادمی نوبل درباره خانم لسینگ گفت: "حماسه سرایی از تجربیات زنانه که با نگرشی نقادانه، شوریدگی و قدرت ژرف اندیشی، تمدنی غیرمنسجم را موشکافی کرده است."

دوریس لسینگ یازدهمین زنی است که این جایزه را از آغاز اعطای این جوایز در سال ۱۹۰۱ از آن خود کرده است.

انتظار می رود که دریافت جایزه نوبل ادبی باعث افزایش فروش کتاب‌های خانم لسینگ شود و آثار وی که مدتی است تجدید چاپ نشده نیز بار دیگر منتشر شود.

سال گذشته آکادمی نوبل، جایزه ادبی را به اورهان پاموک، نویسنده ارمنی منتقد ترکیه داد.

آقای پاموک از جمله به خاطر ديدگاهش درباره کشتار ارامنه ساکن ترکيه در سال‌های جنگ اول جهانی و همچنين کشتار وسيع کردهای ترکيه در زادگاهش مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است.

پيگرد اين نويسنده ارمنی انتقاد و اعتراض هايی را به خصوص در خارج از ترکيه در پی داشت که اين اقدام را منافی اصل آزادی بيان توصيف کرده بودند.

به گفته آکادمی نوبل جایزه ادبی "به نویسنده‌ای اعطا می شود که در عرصه ادبی برجسته‌ترین آثار آرمانگرایانه را خلق کرده باشد."

بسیاری دریافت جایزه ادبی نوبل را، که هر ساله در ماه اکتبر اعلام می شود، بالاترین افتخار برای نویسندگان می دانند.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: