۲۸.۲.۹۲

اردوغانِ تحقیر شده، دست از پا درازتر برگشت.


اردوغان که برای گرفتن اجازه سفر به نوار غزه به خدمت اوباما رفته بود، نه تنها اجازه این سفر را نیافت بلکه با گرفتن یک اخطار در باره سوریه نیز، با لب و لوچه آویزون برگشت.
باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در دیدارش با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از وی خواست تا از دخالت در پرونده سوریه اجتناب کرده و این مساله را به کشور دیگری همانند عربستان واگذار کند. اوباما دوست دارد تا بحران سوریه دراین مقطع با راه حل سیاسی تمام شود و حتی اظهار علاقه کرده است که باید مسکو که دوستی مهم برای سوریه به شمار می آید این مشکل را با رایزنی حل و فصل کند.


اخراج تلویحی ترکیه از پرونده‌ای که برای آن از قریب به دو سال و نیم پیش هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده برای ترک‌ها آنچنان ناگوار است که اردوغان پس از دیدار با اوباما باز هم تاکید می کند که طرح اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را به شورای امنیت واگذار می کند. ترکیه‌ای که از جنگ عراق سال ۲۰۰۳ میلادی و همچنین در جریان ناآرامی‌های لیبی در سال ۲۰۱۱ به ثروت‌های نجومی دست یافته بود، طمع کار شده و از ابتدای آغاز بحران در سوریه آنچنان تاختنی را آغاز کرد که اکنون مهار آن برای امریکا و دیگر متحدانش در منطقه هم سخت شده است.
شکاف میان واشنگتن و آنکارا بر سر سوریه، و طرح واشنگتن برای جایگزینی عربستان به جای ترکیه در پرونده سوریه احتمال دستیابی دو طرف به تفاهم در خصوص این بحران، را بشدت منتفی می‌سازد و ترکیه آبرو باخته را مجبور به دست یازیدن به طرفند‌های ابلهانه دیگری نظیر بمب گذاری در بین پناهندگان سوریه می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: