۹.۳.۹۲

دادگاه منتظر چیست، وقتی‌ خود متهم به جرمش در رسانه‌ها با صراحت اعتراف می‌کند؟


شرق، مهسا جزینی: از پایان دادگاه کهریزک نزدیک به دو هفته می‌گذرد و همه در انتظار اعلام رای قاضی‌ هستند اما متهم ردیف نخست در کار گفت‌وگو با رسانه‌هاست. او دادگاه را سیاسی می‌خواند و می‌گوید در صورتی که حکمی علیه او صادر شود تمکین نمی‌کند. سعید مرتضوی علنا اعلام کرده از کرده خود پشیمان نیست: «کسی که در اغتشاش علیه نظام و حکومت!!!! اقدام می‌کند را در هتل پنج ستاره نمی‌برند بلکه باید با او طوری برخورد شود که از کرده خود پشیمان شود. ما به‌عنوان دادستان به تکلیف خود عمل کرده‌ایم و هیچ وقت نیز از کرده خود پشیمان نیستیم.»
((((این یعنی‌ اعتراف مستقیم به جنایت!!! و معلوم نیست با این اعتراف صریح جانی کهریزک، قاضی دادگاه منتظر چیست و چرا حکم اعدام را برای سعید مرتضوی جانی صادر نمیکند، وقتی‌ خود او با این بیشرمی به جنایت اعتراف کرده است؟))))


این در شرایطی است که او و «حیدری‌فر» در جلسات آخر دادگاه ابراز پشیمانی کرده و از خانواده‌های قربانیان عذرخواهی کرده بودند.

با این حال مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی با رد تمامی اتهامات، اعلام کرده است هیچ‌کسی در کهریزک به خاطر ضرب‌وشتم فوت نشده است. به اعتقاد این قاضی تعلیق‌شده علت فوت قربانیان مربوط به ضرب‌وشتم‌های پیش از اعزام به بازداشتگاه یا قصور پزشکی بوده است. تا جایی که او دیروز تاکید کرد «محسن روح‌الامینی» بر اثر ضربات باتوم پلیس مضروب شده است. آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری‌ای که در این سازمان ترتیب داده درباره مرگ «امیر جوادی‌فر» گفت: «او زمانی که از کهریزک به تهران منتقل می‌شد دچار تشنج می‌شود و فوت می‌کند. هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که وی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است. او در ۱۸ تیر ۸۸ با چند نفر از لباس‌شخصی‌ها درگیر می‌شود، بعد از این زد و خورد جوادی‌فر را به بیمارستان فیروزگر منتقل می‌کنند. وقتی که دو پرونده بالینی بیمارستان فیروزگر و لاله را کنار پرونده پزشکی‌قانونی درباره فوت امید جوادی‌فر قرار می‌دهیم، مشخص می‌شود که در زندان صدمه‌ای به وی وارد نشده است و مجروحیت جوادی‌فر مربوط به درگیری‌های اغتشاشات سال ۸۸ است.» قاضی تعلیق‌شده درباره فوت «محسن روح‌الامینی» هم گفته است: «وقتی که آقای حیدری‌فر از محسن روح‌الامینی بازجویی می‌کند؛ در بازجویی‌ها از روح‌الامینی پرسیده می‌شود که چرا به تذکرات پلیس توجه نکرده‌اید که وی گفته است پلیس به من تذکری نداده و با باتوم چند بار بر سر بنده کوبانده‌اند و این نشان می‌دهد که روح‌الامینی در صحنه درگیری مضروب شده است... در ادامه دادگاه همراهان روح‌الامینی گفته‌اند بعد از اینکه در پارکینگ پلیس امنیت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته تسلیم شده است و به بازجویی‌ها جواب داده‌اند پس قبل از کهریزک روح‌الامینی نیز مورد ضرب‌وشتم واقع شده است.»
«مرتضوی» درخصوص فوت محمد کامرانی هم گفته است: «زمانی که کامرانی را از زندان کهریزک به اوین منتقل می‌کردند دچار گرمازدگی می‌شود و مورد درمان سرپایی در زندان قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه هیچ مشکلی در ظاهر او نبوده است در مسیر قرنطینه قرار می‌گیرد. پس از قرنطینه، «کامرانی» دچار تب بالا می‌شود که وی را همراه با یک سرباز به بیمارستان لقمان منتقل می‌کنند. براساس معاینات اولیه تب وی را ۴۲درجه اعلام می‌کنند که در نهایت به دلیل نحوه غلط ارایه خدمات پزشکی و در اختیار قرارندادن امکاناتی مانند آی‌سی‌یو به وی با مشکل مواجه می‌شود و به کما می‌رود. در زندان به هیچ یک از این سه نفر ضربه‌ای که منجر به فوت شود وارد نشده است و در فوت کامرانی نیز قصور پزشکی بوده است.»
-------------------------------------------------
واکنش ۳ وکیل خانواده‌های قربانیان «کهریزک»

خلاف واقع است
صالح نیکبخت . وکیل خانواده جوادی‌فر
تعداد پزشکانی که در مورد نحوه فوت و زمان در بازداشتگاه کهریزک و پس از انتقال آنان به زندان اوین اعلام نظر کرده‌اند در دو مرحله ۱۳ و هفت نفر، جمعا ۲۰ نفر بوده‌اند که نظریه آنان به صورت مکتوب و کامل در پرونده محاکمه عوامل اصلی قتل در دادسرای نظامی تهران وجود دارد و قرار مجرمیت و کیفرخواست و دادنامه صادره از دادسرا و دادگاه نظامی تهران براساس این دو نظریه صادر شده است. در ۲۱ یا ۲۳ مرداد سال ۸۸ تعداد زیادی از پزشکان قانونی تهران و با دعوت از چند نفر از استادان برجسته دانشگاه در رشته بیماری‌های عفونی از جمله سرکار خانم دکتر «مینو محرز» جمعا ۱۳ نفر در نظریه‌ای اعلام کردند که فوت امیر جوادی‌فر (به‌عنوان مثال) ناشی از ضربات و جراحات وارده بر نسوج نرم بدن او بوده است و هر ۱۳ نفر این نظریه را اعلام کرده و تا آنجا که به یاد دارم در مورد دو مقتول دیگر این پرونده مرحومان «کامرانی» و «روح‌الامینی» نظری تقریبا مشابه یا عین همین را اعلام کرده بودند. مجددا کمیسیون پزشکی‌قانونی مرکب از هفت نفر از پزشکان اظهارنظر تکمیلی را بر اساس نظریه ۱۳ نفره قبلی اعلام و تاکید کردند ضربات و جراحات وارده (مثلا بر مرحوم امیر جوادی‌فر) در طول ۷۲ ساعت قبل از فوت وی موجب مرگ او شده است. با توجه به اینکه امیر جوادی‌فر و همچنین محسن روح‌الامینی در روز ۲۳ تیرماه فوت کرده‌اند، بنابراین به‌طور خاص در این مورد ضربات و جراحاتی که از صبح شنبه ۲۰ تیرماه تا زمان فوت، علت تامه قتل بوده است و اظهارات سعید مرتضوی دایر بر اینکه مرگ امیر جوادی‌فر یا سایر قربانیان ناشی از ضربات قبل یا حین دستگیری بوده بر این اساس نظریه پزشکی‌قانونی خلاف واقع است.
فرافکنی می‌کند
سیدحسن کمالی . وکیل خانواده کامرانی
تمام اتهامات علیه آقای مرتضوی درمورد قتل، مستند به نظریه پزشکی‌قانونی است. تا جایی که برخلاف رویه معمول، پزشکی‌قانونی از چند پزشک متخصص هم دعوت کرده است. با بررسی سوابقی که الان موجود است، مرتضوی مدعی است که قصور بیمارستان لقمان عامل فوت مرحوم کامرانی بوده در حالی که پزشکی‌قانونی به استناد همین مستندات نظر نهایی را اعلام کردند. اولا گفته‌اند که قطعا هیچ قصوری متوجه پرسنل بیمارستان لقمان نبوده و علت فوت ناشی از صدمات وارده در بازداشتگاه کهریزک بوده و به این ترتیب با توجه به اینکه پزشکی‌قانونی مرجع رسمی است و مرتضوی سال‌های سال به‌عنوان قاضی به استناد نظریات پزشکی‌قانونی احکام مختلفی صادر کرده کسی نمی‌تواند به نظریه پزشکی‌قانونی به‌عنوان یک مرجع رسمی کارشناسی در این موضوعات خدشه وارد کند. نکته دوم، اصلا با فرض اینکه ادعای او قابل بررسی باشد از ابعاد فجایع کهریزک چیزی کم نمی‌کند. تا جایی که همه بازداشتی‌های آنجا هم آمدند و شهادت دادند که در کهریزک دچار ضرب‌وشتم شدند، حتی خود متهمان دادگاه نظامی هم به ضرب‌وشتم اقرار کردند. عجیب است با وجود همه این اقرار‌ها «مرتضوی» مدعی می‌شود اتفاقی نیفتاده است. آقای «مرتضوی» جایی از دهان خانواده کامرانی‌فر شنیده است که خارج از کهریزک سیلی‌ای به پسر او نواخته شده بوده حالا همین را گرفته و بزرگ می‌کند و می‌گوید عامل مرگ این سیلی بوده است. کجا چنین چیزی ممکن است که یک سیلی باعث مرگ شود. حرف‌های او بیشتر فرافکنی و داستان‌سازی است.

کذب است
میرمجید طاهری . وکیل خانواده روح‌الامینی
تمام اظهارات ایشان کذب است و من صریحا آنها را رد می‌کنم. من فکر می‌کنم مصاحبه‌های اخیر سعید مرتضوی به این علت است که احتمال می‌دهد در این پرونده محکوم شود، برای همین به‌دنبال انحراف اذهان عمومی است. بخش زیادی از صحبت‌های ایشان که در رسانه‌ها منعکس می‌شود قطعا واقعیت نداشته و با دلایل کیفرخواست و مستندات پرونده در دادگاه مغایرت دارد. به‌عنوان مثال ادعاهایی که درباره علت فوت محسن روح‌الامینی دارد اصلا قابل تایید نیست چون نظریه پزشکی‌قانونی به‌عنوان یکی از دلایل فوت در این پرونده و در پرونده دادسرای نظامی مطرح شده و پزشک‌های متخصص هم اظهارنظر کرده‌اند که همه اینها نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس و مستدل نبودن گفته‌های ایشان است مضاف بر اینکه چنین ادعاهایی وجود داشته باشد اما هیچ‌کدام از اینها رافع مسوولیت اشخاصی که به‌عنوان مباشر یا معاون جرم بوده‌اند نیست هر کسی با توجه به فعلی که مرتکب شده است مسوولیت دارد و باید پاسخگو باشد. اگر بخواهیم به همه جزییات و صحبت‌های ایشان به‌خاطر غیرعلنی بودن دادگاه پاسخ دهم، لازم است که خود پرونده تشریح شود که مخالف موازین قانونی دستورات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان است. ایشان و آقای حیدری‌فر تخلف کرده، اسنادی منتشر کرده و مطالب کذبی گفته‌اند که برای خودشان مسوولیت دارد چون حق انتشار لوایح غیرعلنی را نداشتند ولی با علم به این موضوع این کار را کردند. آقای مرتضوی با زبان خودشان اقرار می‌کنند که قربانیان ضرب‌وشتم شده‌اند یا از وکیل محروم بوده‌اند.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: