۱۶.۲.۹۲

دولت سوریه، حمله‌های هوایی به دمشق را "اعلان جنگ" اسرائيل اعلام کرد


به گفته یک نماینده دولت سوریه، این کشور حمله‌های هوایی به دمشق را "اعلان جنگ" اسرائيل می‌داند. در این میان اسرائيل دو سیستم دفاع موشکی را در شمال خاک خود مستقر کرد. اتحادیه عرب و مصر هم حمله‌های اسرائيل را محکوم کردند.


معاون وزیر امور خارجه سوریه، فیصل المقداد، روز یکشنبه (۵ مه / ۱۵ اردیبهشت) در مصاحبه با فرستنده خبری آمریکایی سی‌ان‌ان گفت که سوریه حمله‌های هوایی اسرائيل به دمشق را "اعلان جنگ" اسرائيل می‌داند. وی افزود، این حمله‌ها شاهد تازه‌ای است که نشان می‌دهد "تروریست‌های اسلام‌گرا و اسرائيل در اتحاد با هم هستند". این نماینده دولت سوریه همچنین گفت که "سوریه به موقع انتقام خواهد گرفت".
وزیر اطلاعات سوریه، عمران الزعبی، نیز روز یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست اضطراری کابینه دولت سوریه گفت که حمله‌های هوایی اسرائيل "در همه امکان‌ها را گشوده است".
بامداد روز یکشنبه اسرائيل برای سومین بار در سال جاری میلادی (۲۰۱۳) اهدافی در نزدیکی دمشق را مورد حمله قرار داد. اما حمله هوایی‌اسرائیل در شامگاه شنبه شدیدترین این حمله‌ها بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی غربی، "هدف حمله‌های اسرائيل انبارهای موشک‌های جمهوری اسلامی نوع "فاتح ۱۱۰" بوده که قرار بوده به دست حزب‌الله لبنان برسد". این موشک‌ها دارای بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر هستند.
استقرار سیستم پدافند موشکی اسرائيل در شمال کشور
در این میان ارتش اسرائيل دو سیستم دفاع موشکی را در شمال این کشور مستقر کرده است. یک سخنگوی دولت اسرائيل در روز یکشنبه گفت که دو باتری سیستم "Iron Dome" در جای خود قرار گرفته‌اند. این سخنگو افزود، این اقدامی عادی است که بر اساس "برآوردهای عملیاتی" انجام گرفته است. این سخنگو مایل نبود به این پرسش پاسخ دهد که آیا این اقدامی احتیاطی در پی حمله‌های هوایی اسرائيل به سوریه است یا نه. به گفته این سخنگو، دو سیستم دفاع موشکی در نزدیکی شهرهای حیفا و صفاد مستقر شده‌اند.
خبرگزاری آلمان می‌نویسد: «اسرائيل هیچ‌گونه بلندپروازی‌ای در این زمینه ندارد که بخواهد در پی این حمله‌ها در جنگ خونبار سوریه دخالت کند، اما با وجود این، با حمله‌های هوایی به قلب همسایه شمالی خود اوضاع خطرناکی را در منطقه بوجود آورده است.»
"نبرد میان جمهوری اسلامی و اسرائيل در خاک سوریه"
یک مفسر رادیو اسرائيل در تفسیر سیاسی روز یکشنبه از "بزرگترین عملیات جنگی میان اسرائيل و سوریه از سال ۱۹۷۳" تا کنون سخن گفت. به نظر این مفسر، اسرائيل و جمهوری اسلامی "در خاک سوریه با هم می‌جنگند".
خبرگزاری آلمان می‌نویسد که جمهوری اسلامی سالهاست از سوریه به عنوان کشور ترانزیت به قصد ارسال تسلیحات برای حزب‌الله استفاده می‌کند. اسرائيل از سویی می‌ترسد که با بی‌ثباتی فزاینده رژیم بشار اسد سلاح‌های شیمیایی این کشور به دست حزب‌الله لبنان بیفتد. از سوی دیگر ارسال سلاح‌های غیرشیمیایی برای حزب‌الله نیز در چشم اسرائيل به معنای گذشتن از "خط قرمز" است.
وزیر دفاع پیشین و رئیس پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائيل، شائول موفاز، درباره حمله‌های هوایی اسرائيل به سوریه گفت که این حمله‌ها حامل پیامی برای همه دشمنان اسرائيل، و نه تنها برای جمهوری اسلامی، هستند. موفاز افزود که حزب‌الله می‌کوشد به موازات در هم شکستن ساختارها در سوریه قدرت بیشتری در منطقه بدست آورد و جمهوری اسلامی به این سازمان کمک می‌کند.
یک کارشناس مسائل سیاسی سوریه به خبرگزاری آلمان گفت که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، کاملا می‌فهمد که حمله‌های اسرائيل علیه جمهوری اسلامی و حزب‌الله است و نه علیه سوریه. وی افزود: «در حال حاضر تمایل همه این است که اوضاع را آرام کنند، اما روشن نیست که تا چه موقع بتوان این وضعیت را ثابت نگاه داشت.»
اتحادیه عرب و مصر حمله‌های هوایی اسرائيل را محکوم کردند
روز یکشنبه دولت مصر نیز حمله‌های اسرائيل به دمشق را محکوم کرد. دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای حمله‌های هوایی اسرائيل را "پایمالی قانون و اصول بین‌المللی" خواند که موجب "پیچیدگی اوضاع" خواهد شد.
همچنین اتحادیه عرب که همانند مصر مخالف رژیم بشار اسد است، از شورای امنیت سازمان ملل خواست "به فوریت دست به عمل بزند و حمله‌های اسرائيل به سوریه را متوقف کند" که به گفته این نهاد، "خشونتی خطرناک علیه اقتدار یک کشور عرب است".


منبع

هیچ نظری موجود نیست: