۱۴.۲.۹۲

شاهزاده رضا پهلوی: "برگزاری انتخابات آزاد، تنها وظیفه شورای ملی ایران"


روزنامه آمریکائی "واشنگتن پست" با استناد به گفتگوی اخیر شاهزاده رضا پهلوی با خبر گزاری "آسوشیتد پرس" در گزارشی تحلیلی به نشست "شورای ملی ایران" در پاریس و اهداف آن پرداخته است.

شاهزاده رضا پهلوی در ارتباط با تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در ایران، گفت که خواستار تحریم انتخابات پیش رو در ایران است، اما به اعتقاد او "این کافی نیست و مقاومت مدنی باید ادامه یابد.

"به نوشته "واشنگتن پست"، ولیعهد ایران سخنگوی نهاد تازه تاسیسی است که با هدف برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و کارزار نافرمانی مدنی، حکومت روحانیون در ایران را به چالش می کشد. شاهزاده رضا پهلوی در ارتباط با انتخابات پیش رو در ایران به این روزنامه آمریکائی گفت که "حکومت بار دیگر می خواهد یک نمایش و یک سیرک به راه بیاندازد."

فرزند پادشاه ایران همچنین افزود که انتخابات در ایران "فرصتی برای به چالش کشیدن نظامی است که اگر برای ایرانیان راهی به جز سازماندهی کارزاری برای نافرمانی مدنی باقی نمی گذارد، در نهایت باید این حکومت را به زور سرنگون کرد."

شاهزاده رضا پهلوی که اکنون ٥٢ سال دارد، می گوید شورای ملی ایران و شخص او قصد دارند تا بر اساس معیارهای بین المللی انتخابات آزاد و منصفانه در ایران برگزار کنند.

"شورای ملی ایران" در اولین کنگره هفته گذشته خود ولیعهد ایران را به عنوان سخنگوی خود برگزید. به نظر می رسد مجموعه‌ای از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در تبعید، دیدگاه‌های سیاسی این شورا را شکل می دهند و شاهزاده رضا پهلوی نیز صراحتا اعلام کرده که او ابزاری برای حمایت و یا تبلیغ از یک هدف و برنامه سیاسی خاص به عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی نیست و جریانی که وی از آن پشتیبانی می کند تنها وظیفه‌اش فراهم آوردن شرایط برگزاری انتخابات آزاد در ایران است و پس از آن وظیفه این شورا به پایان می رسَد.

او در همین زمینه گفت: "ما برای گفتگو در مورد ساختار یک حکومت اینجا نیامده ایم، این وظیفه شورای ملی ایران نیست". شاهزاده رضا پهلوی همچنین از جامعه بین الملل خواسته تا برای برگزاری انتخابات آزاد در ایران با این شورا همصدا شود.

بنا بر تحلیل روزنامه "واشنگتن پست"، ارزیابی تاثیر مخالفان حکومت ایران، به ویژه ایرانیان در تبعید، غیرممکن است و ولیعهد ایران می گوید که این شورا ثمره تماس افرادی همچون او با ایرانیان داخل و خارج از کشور است. این شورا اعلام کرده که بیش از نیمی از بیست هزار نفری که منشور آن را از طریق اینترنت امضا کرده اند، مقیم ایران هستند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از تمرکز صرف جامعه جهانی بر فعالیت‌های اتمی ایران، تاکید کرد در شرایطی که جهان در انتظار "تغییر رفتار" حکومت ایران در ارتباط با برنامه اتمی مناقشه برانگیز خود است، او و مخالفان کلیت حکومت جمهوری اسلامی در پی "استقرار یک حکومت جدید، سکولار و دموکراتیک" در ایران هستند.



منبع

هیچ نظری موجود نیست: