۲۹.۱۲.۹۱

«شاهنامه شاه تهماسب» به بازار کتاب آمد


شاهنامه هوتون یا شاهنامه شاه تهماسب در برگيرنده ۳۰۰ تصوير مینیاتور، چاپ موزه متروپوليتن و دانشگاه ييل، به تازگی در فروشگاه مركزی شهركتاب عرضه شده است. این کتاب در کارگاه هنری شاه تهماسب صفوی و به دستور او در مدت ۲۰ سال گردآوری و سپس با نيت دستيابی به صلح پايدار به سلطان عثمانی اهدا شد. بعد از مدتی این اثر نفیس توسط خانواده رچیلد -یکی از ثروتمندان معروف انگلیسی - خریداری شد كه پس از مرگ رچیلد پدر، از سوی وراث او به شخصی به نام هوتون فروخته شد.

پس از مرگ هوتون، ورثه حدود ۷۷ قطعه از تصاویر مینیاتوری کتاب شاهنامه را بابت مالیات بر ارث به موزه مترو پولیتن واگذار کردند. تعداد دیگری از این مینیاتورهای نفیس نيز در حراج‌های ساتبی و کریستی به فروش رفتند و باقی این مجموعه که شامل متن کامل شاهنامه و حدود ۱۱۷ تصویر همراه با قاب است، در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی توسط حسن حبیبی معاون رئیس جمهور، با تابلوی دکونینگ نقاش آمریکایی، از موزه هنرهای معاصر ایران معاوضه شد.

آخرین برگ فروخته شده از این مجموعه نفیس در گالری ساتبی از سلطان محمد نقاش که متعلق به پروفسور ولش استاد دانشگاه هاروارد در رشته هنرهای زیبا بوده، به مبلغ تقریبی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند به فروش رسیده است.

این شاهنامه ۱۲ سال در دانشگاه هاروارد مورد مطالعه و تحقیق بوده و با توجه به اینکه هیچ‌ یک از تابلوها دارای امضا نیستند، مورد تجزیه و تحليل قرار گرفته تا مشخص شود که هر اثر، متعلق به كدام هنرمند بوده است. در سال ۱۹۸۱ و پس از گذشت ۱۲ سال این کتاب در دو مجلد توسط دانشگاه هاروارد در ۷۰۰ نسخه شماره شده به طبع رسید، که از این نسخ مطبوع تعداد اندکی به چاپ رسید. همچنین خلاصه‌ای از کتاب به همراه مجموعه کامل مینیاتورهای شاهنامه شاه تهماسب به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی با تصاویر کامل رنگی توسط موزه متروپولیتن و دانشگاه ييل به چاپ رسیده است.ژ

«شاهنامه شاه طماسب» در ۲۲۸ صفحه با دو جلد گالينگور و چرمی و در قطع رحلی بزرگ منتشر شده است. اين اثر در حال حاضر در بخش كتاب‌های خارجی فروشگاه مرکزی شهرکتاب عرضه می‌شود.


منبع: مهر

هیچ نظری موجود نیست: