۱۹.۱۲.۹۱

چیست از گفتار خوش بهتر، که او..... مار را آرد برون از آشیان .


بر طبق تقویم چینی‌ ها، امسال سال مار است و درخواست مار در بازار‌های جهان بیش از سال‌های دیگر است. از مار به راه‌های گوناگون استفاده میشود از گوشت و پوست مار گرفته تا زهر و خون آن دوست دار و خواهان دارد.

یک باور کهن می‌گوید، هر جا مار باشد، گنج هم هست. این باور در مورد دهکده زیسیكیآئو واقع در شرق ژجیانگ یک حقیقت است، چرا که مردم این دهکده از برکت پرورش مار، ثروتمند شده اند.

این دهکده تا دهه ۷۰ میلادی یکی‌ از هزاران دهکده فقیر واقع در چین بود که مردم آن به سختی روزگار میگذراندند. در این سال یک شرکت داروسازی که از زهر مار استفاده می‌کرده است، در این دهکده کار پرورش مار را در مزرعه خود به راه انداخته است. و این کار را به بومیان نیز آموخته است. اینک ۱۶۰ خانوار این دهکده، از راه پرورش مار روزگار میگذرانند. محصول مار این دهکده سالانه ۳ میلیون مار است که به غیر از چین به بازار‌های مختلف دنیا، بویژه ژاپن، آمریکا و آلمان صادر میشود.

مار در چین بسیار قابل احترام است و در امر پزشکی سنتی و مدرن از آن استفاده میشود. همچنین سوپ مار یکی‌ از سوپ‌های مورد علاقه چینی‌ هاست چرا که باور دارند که این سوپ ایمنی تن‌ آنان را بالا برده و در مقابل بیماری‌ها آنان را مقاوم میسازد.

یکی‌ از روستائیان که پیش از این ماهیگیر بوده و اینک مارگیر شده است، می‌گوید اگر مار شما را نیش بزند در مدت کوتاهی‌، کمتر از ۴ ساعت، خواهید مرد. او همچنین اضافه می‌کند که با اینکه خطر مرگ هر لحظه آنان را تهدید می‌کند ولی‌ به درامد و پول زیادی که این کار دارد، می‌ارزد. به هنگام تخم ریزی مارها گاهی‌ ۳۰ هزار تخم پرورش داده می‌شود ، و هر بچه مار به ارزش ۸۰ هزار یووان چینی‌ فروخته میشود. در بین مار ها، مار شرابی، بیشترین بازار را دارد چرا که به باور چینی‌ ها، خاصیت درمانی و بدن سازی مار شرابی از دیگر مار‌ها بیشتر است.























هیچ نظری موجود نیست: