۱۷.۱۲.۹۱

بیش از ۱ میلیون کُرد مراسم نوروزی را در استانبول برگزار میکنند


«آسیه کولچاک» از روسای مشترک تشکلات حزب صلح ودموکراسی در شهر استانبول, اعلام کرد که در روز ۱۷ مارس در میدان «کازلی‌چشمه» مراسم جشن نوروز را برگزار خواهند کرد و انتظار می‌رود که یک میلیون نفر در این مراسم حضور بهم برسانند. وی افزود:«شعار گردهمایی‌های نوروزی «آزادی برای اوجالان و جایگاه سیاسی برای کردستان» است».


تشکیلات حزب صلح و دموکراسی در ساختمان مرکزی استانبول کنفرانسی خبری برگزار کرد. آسیه کولچاک از روسای مشترک تشکیلات حزب ب.د.پ برنامه‌های نوروزی استانبول را اعلام کرد. وی ضمن اشاره به اهمیت نوروز امسال ، گفت در مراسم نوروزی سال گذشته پلیس ترکیه به مردم حمله کرد و یکی از مسئولین حزب به نام «حاجی زنگین» جان خود را از دست داد».

کولچاک گفت که آتش نوروز در روز ۱۳ مارس در منطقه «باغچیلار» استانبول روشن خواهد شد و گردهمایی بزرگ هم در روز ۱۷ برگزار می‌شود.





برنامه‌های نوروزی امسال که با شعار «آزادی برای اوجالان, جایگاه سیاسی برای کردستان» برگزار می‌شوند, توسط حزب صلح و دموکراسی اعلام شد. در بخش‌نامه‌ای که حزب صلح و دموکراسی برای همه تشکیلات خود در شهرها و شهرستان‌های شمال کردستان و ترکیه فرستاده, آمده که از روز ۱۷ مارس برنامه‌های نوروزی آغاز می‌شود و تا ۲۱ مارس ادامه می‌یابد و در ۴۵ شهر و شهرستان مراسم‌ها و گردهمایی‌هایی برگزار و شود. فینال این مراسم‌ها هم در شهر آمد خواهد بود.

برنامه‌های ۵ روزه نوروزی بصورت زیر است:

۱ـ گردهمایی‌های نوروز ۲۰۱۳ از روز ۱۷ الی ۲۱ برگزار خواهند شد. در روز ۲۱ مارس هم فقط در شهر آمد بزرگترین گردهمایی فینال برگزار خواهد شد.

۲ـ بنا به برنامه‌ها, در ۴۵ شهر و شهرستان گردهمایی برگزار می‌شود. تاریخ و محل این گردهمایی‌ها چنین است:

۱۷ مارس ۲۰۱۳ «یکشنبه»:

آدانا, آنتالیا, آیدن, بورسا, دنیزلی, عنتاب, استانبول, ازمیر, کوجااللی, قونیه, مانیسا, مرسین, تکیرداغ, وان, سریکانی, اسکندرون, میلاس و فارقین.

۱۸ مارس ۲۰۱۳ «دوشنبه»:

چولک, درسیم, جولمرگ, ایدر, قرس, موش, ارغنی,قوسر و لیجه.

۱۹ مارس ۲۰۱۳ «سه‌شنبه»:

آگری, الیح, بدلیس, ارزروم, ماردین, اورفا, بسمیل, پازارجک.

۲۰ مارس ۲۰۱۳ «چهارشنبه»:

سمسور, العزیز, ملاتیه, سرت, بازید, البستان, سلوپی, تاتوان و گه‌ور.

۲۱ مارس ۲۰۱۳ «پنج‌شنبه»:

آمد

در بخشنامه حزب صلح و دموکراسی اعلام شده که برای اجرای برنامه‌های نوروزی «کمیسیون ویژه نوروز ۲۰۱۳» تشکیل شده و همه گردهمایی‌ها را برگزار خواهد کرد.

همچنین اعلام شد که در همه شهرها دو نفر برای ایراد سخنرانی تعیین شده‌اند و این سخنرانی‌ها به زبان کردی خواهد بود. همچنین خواسته شده که همگان با پوشیدن لباس ملی کردی در این گردهمایی‌ها حضور بهم برسانند.

هیچ نظری موجود نیست: