۱۶.۱۲.۹۱

اعتراض عریان


شبکه‌های جهانی عکس زنان جوانی را منتشر کرده و اطلاع داده است آنها ، زنان ایرانی هستند که در مرکز استکهلم به نشانه اعتراض علیه حجاب اجباری در ایران تقریبا بدون لباس تجمع کرده اند. شاید نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از غیر مسلمانان چنین فرمی از اعتراضات را بیش از اندازه قلمداد می کنند. اما آیا این تظاهرات جواب " متقارن" به تلاش مقامات ایرانی برای تنظیم کردن فرم لباس نیمی از جمعیت زن جمهوری اسلامی نیست؟ ولادیمیر ساژین به دنبال پاسخ به این پرسش است.


عکس‌های پخش شده در اینترنت حاکی از آن است که این اقدام جسورانه ( به ویژه در هوای سرد) پیش از روز بین المللی دفاع از حقوق زنان توسط ایرانیان جوان ، یعنی فعالین سازمان جوانان کمونیست و همچنین فعالین سازمان مخالف اعمال خشونت بر زنان در ایران برگزار شده است. آنها بر روی تن‌های خود نوشته بودند : " برهنگی من – اعتراض من است " و " مرگ بر حجاب !"

این کار بیش از اندازه است؟..... شاید! در عین حال پوشیده نیست که در خود ایران بسیاری بر این عقیده اند که دخالت مقامات کنونی در تعقیب جزئیات کوچک برش و رنگ لباس زنان بیش از اندازه است. ایرانیان و به ویژه زنان ایرانی زمانی را به یاد می آورند که رنگ روسری و برش‌های لباس را کسانی که آنرا به تن می کردند انتخاب می نمودند نه افراد خارجی.

یلنا دونایوا ، کارشناس ارشد دانشکده شرق شناسی آکادمی علوم روسیه می گوید:

لازم به یاد آوری است که در ایران حتی همه فعالین مذهبی طرفدارحجاب اجباری نبوده و نیستند. به طور مثال آلت الله طباطبایی فوت شده طرفدار حقوق زنان برای انتخاب لباس خود است. آلت الله صانعی نیز همین را می گوید. ضمن تاکید اینکه حجاب پوشش درست و مناسب برای زنان مسلمان است ، آنها حق انتخاب آنرا دارند.

در نتیجه اکنون بسیاری از زنان ایرانی سعی می کنند هر جور که شده عناصر حجاب اجباری را بر طبق مد جدید هماهنگ نمایند. اما این کار برای زنان ایرانی همانند راه رفتن برروی لبه تیغ است ، برای آنکه محکومیت‌های جدی مخالفان را تهدید می کند. اما این مسائل بسیاری از زنان ایرانی را نمی ترساند.

برخی از کارشناسان براین گمانند که فرم ویژه دیگر اعتراض علیه ممنوعیت بیش از اندازه باعث افزایش جراحی‌های پلاستیک شده است. ایران سردمدار جهانی در زمینه جراحی پلاستیک محسوب می شود. یکی از بیماران جراح مشهور در مصاحبه‌ای با خبرنگاران خارجی بیان داشت که این کار عکس العمل به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بیشمار است. آنها به ما اجازه نمی دهند که زیبایی خود را نشان دهیم. دختری که در نوبت جراحی به ارزش ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار بود، گفت: نشان دادن چهره زیبا ، موها و یا بدن طبیعتا جزء ویژگی‌های زن است. خاطر نشان می کنیم که حقوق متوسط در ایران تقریبا ۴۰۰ دلار است و این امر صف متقاضیان جراحی پلاستیک را کم نمی کند.

در کل می توان بیان داشت که هر محدویتی در لباس در هر کشوری به نفع ممنوعیت حجاب و یا مطلق کردن آن اعتراضاتی را به همراه دارد. چندی پیش در برخی از کشورهای اروپایی ممنوعیت حجاب و چادر نه تنها برای ساکنین محلی و حتی برای توریست هایی که موقتا به محدوده این کشورها وارد می شوند اعلام گردید. مقامات ایرانی مخالفت شدید با این ممنوعیت اعلام نمودند. مهمانپرست نماینده رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بیان داشت که " حق مسلمانان در فرانسه کم شده است. آنها ( مقامات کشورهای اروپایی) حق ندارند در محدوده پایه‌های مذهبی مسلمانان تصمیم گیری کنند از جمله در ارتباط با پوشش حجاب برای کسانی که آنرا پذیرفته اند. "

منطق این سخنان کاملا مشخص است. این پرسش مطرح می شود : چرا مقامات جمهوری اسلامی در کشور خود اجازه نمی دهند که غیر مسلمانان ایرانی در محدوده این کشور و همچنین خارجی هایی که در این کشور زندگی می کنند حجاب از سر بردارند؟ ضمن نقد و بررسی سخنان مهمانپرست می تواند گفت : حق غیر مسلمانان در ایران کمتر شده است." و این سوال برای مقامات جمهوری اسلامی نیز مطرح می شود که " آیا مقامات حق دارند برپایه مذاهب غیر مسلمان تصمیم گیری کنند؟ عدالت کجاست؟ به نظر می رسد که در اروپا کسانی که همیشه حجاب داشته اند نباید این خود را بپوشانند اما در ایران کسانی که هیچ وقت حجاب نداشته اند باید خود را بپوشانند.

البته هیچ کس رهبر این یا آن کشور را به خاطر طراحی قوانین برای برقراری نظم و امنیت در کشور خود متناسب با سنن و نرم‌های مذهبی و ملی محکوم نمی کند. اما این نظام و قوانین برای سایر کشورها ؛ ملل و یا افراد دیگر غیر عادلانه است. متعاقبا پوشیدن لباس‌های زنانه اسلامی پیش از همه انتخاب تعمدی خود زنان است.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: